Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bluetooth-mottagare bakom huvudenhet

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bluetooth-mottagare bakom huvudenhet

    Skulle det gå att köpa en Bluetooth-mottagare och på något sätt montera den bakom huvudenheten, och på så vis få Bluetooth-funktionalitet i en stereo som inte har det från början? Min tanke är att man på något sätt kan koppla in BT-sändaren bakom stereon genom att dra strömmen från ISO-kontakterna, och sedan få in själva ljudet in i stereon på nåt sätt. Just min stereo har 2 st ISO-kontakter (8 pin vardera) som används, men det finns även en tom tredje ISO-kontakt som inte används. Den kontakten ska vad jag vet kunna användas för att koppla in en cd-växlare. Då borde man ju kunna använda den?

    Frågan är bara om det finns en Bluetooth-mottagare som kan passa? Jag misstänker att många mottagare har en knapp som man måste trycka på för att "synka" t.ex. mobiltelefonen med mottagaren, och det blir ju problem om mottagaren sitter bakom stereon, oåtkomlig.

    Hoppas ni förstår vad jag menar. Målet är att kunna streama musik från min mobiltelefon till bilstereon. Det går ju att köpa helt ny stereo, men med montering o allt tror jag det skulle gå på runt 4000-5000 kr.
    Min bil, skulle någon undra, är en Fiat Bravo (198) 1,4 T-Jet 2011.

  • #2
    Re: Bluetooth-mottagare bakom huvudenhet

    Jag är lite nyfiken också vad det finns för alternativ. Jag skulle själv vilja ha en bluetooth reciver som är ansluten rätt in i min ljudprocessor.
    Sponsor:
    Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
    Tudor Batteries - www.tudor.se
    Sonax Bilvård - www.sonax.se

    Comment


    • #3
      Re: Bluetooth-mottagare bakom huvudenhet

      Originally posted by vaxjobo
      Skulle det gå att köpa en Bluetooth-mottagare och på något sätt montera den bakom huvudenheten, och på så vis få Bluetooth-funktionalitet i en stereo som inte har det från början? Min tanke är att man på något sätt kan koppla in BT-sändaren bakom stereon genom att dra strömmen från ISO-kontakterna, och sedan få in själva ljudet in i stereon på nåt sätt. Just min stereo har 2 st ISO-kontakter (8 pin vardera) som används, men det finns även en tom tredje ISO-kontakt som inte används. Den kontakten ska vad jag vet kunna användas för att koppla in en cd-växlare. Då borde man ju kunna använda den?

      Frågan är bara om det finns en Bluetooth-mottagare som kan passa? Jag misstänker att många mottagare har en knapp som man måste trycka på för att "synka" t.ex. mobiltelefonen med mottagaren, och det blir ju problem om mottagaren sitter bakom stereon, oåtkomlig.

      Hoppas ni förstår vad jag menar. Målet är att kunna streama musik från min mobiltelefon till bilstereon. Det går ju att köpa helt ny stereo, men med montering o allt tror jag det skulle gå på runt 4000-5000 kr.
      Min bil, skulle någon undra, är en Fiat Bravo (198) 1,4 T-Jet 2011.

      Går att fixa för 2690:- inkl. iPhonekablage, passar Blaupunkt orginalstereo!

      Montering klarar du själv om du inte är helt oteknisk!

      BT enheten simulerar en CD-växlare, du får både BT-streaming samt BT-handsfree.
      Har du BT funktionen på så funkar det direkt efter du parat enheterna, USB och AUX är bonus!
      sigpic

      Webshop

      Besöksadress butik

      Örtgatan 22 26574 Hyllinge Tel: 042-164750 (14:00-18:00)

      Importör av Gladen Audio, Mosconi, Rebec


      Vi lagerför även ett stort sortiment fyrverkerier med helårsförsäljning. Vi utför arrangemangs fyrverkeri för alla tillställningar.

      Comment


      • #4
        Re: Bluetooth-mottagare bakom huvudenhet

        Originally posted by ppk View Post
        Jag är lite nyfiken också vad det finns för alternativ. Jag skulle själv vilja ha en bluetooth reciver som är ansluten rätt in i min ljudprocessor.
        Går också att fixa, kostar 495:-
        sigpic

        Webshop

        Besöksadress butik

        Örtgatan 22 26574 Hyllinge Tel: 042-164750 (14:00-18:00)

        Importör av Gladen Audio, Mosconi, Rebec


        Vi lagerför även ett stort sortiment fyrverkerier med helårsförsäljning. Vi utför arrangemangs fyrverkeri för alla tillställningar.

        Comment


        • #5
          Re: Bluetooth-mottagare bakom huvudenhet

          Originally posted by Ljudbyggaren AB View Post
          Går också att fixa, kostar 495:-
          Finns det du tänker på, på det så kallade internet någonstans så man kan läsa om det?
          Samma sak gäller dock som för TS, att man INTE behöver para ihop enheterna manuellt varje gång de ska användas.

          Edit: Det ska dessutom gå att starta via en remotekabel från processorns remote out, så jag i princip kan stå med HUn avstängd.

          Kanske är för mkt begärt, lättare att köpa en ny HU kanske
          Sponsor:
          Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
          Tudor Batteries - www.tudor.se
          Sonax Bilvård - www.sonax.se

          Comment


          • #6
            Re: Bluetooth-mottagare bakom huvudenhet

            Ja, det vore intressant med mer info om vad det skulle vara för pryl man kan koppla in.

            En ny HU hade varit fint, men förutom kostnaderna så är jag osäker på om man kan få igång knapparna som finns på ratten för t.ex. volym, kanal, mm. Det skumma är att när jag kollar ISO-standarden så kan jag inte luska ut hur data skickas från rattknapparna till HU, för det finns vad jag kan se i ISO-standarden ingen speciell pin för detta. Någon som vet kanske?

            Comment


            • #7
              Re: Bluetooth-mottagare bakom huvudenhet

              Originally posted by vaxjobo View Post
              Ja, det vore intressant med mer info om vad det skulle vara för pryl man kan koppla in.

              En ny HU hade varit fint, men förutom kostnaderna så är jag osäker på om man kan få igång knapparna som finns på ratten för t.ex. volym, kanal, mm. Det skumma är att när jag kollar ISO-standarden så kan jag inte luska ut hur data skickas från rattknapparna till HU, för det finns vad jag kan se i ISO-standarden ingen speciell pin för detta. Någon som vet kanske?
              Du behöver ett interface från ca en tusenlapp som sköter komunikationen mellan ratten och stereon!

              Ska se om det finns lite info på nätet om den "lille" problemlösaren!
              sigpic

              We know the Rolex feeling, only the best are copied.

              Ljudbyggaren sedan 1998

              Importör av Mosconi, Gladen
              Se oss på Facebook för nyheter.

              Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

              Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

              International Head Judge och numera även kallad besserwisser

              Comment


              • #8
                Re: Bluetooth-mottagare bakom huvudenhet

                Så här ser den ut iallafall!

                sigpic

                We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                Ljudbyggaren sedan 1998

                Importör av Mosconi, Gladen
                Se oss på Facebook för nyheter.

                Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                Comment

                Working...
                X