Announcement

Collapse
No announcement yet.

Missljud i bmwn(ej bilstereo)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Missljud i bmwn(ej bilstereo)

    Har postat på autopower forumet men jag smackar på här med, någon vänlig själ som kanske hört något liknande i sin bmw eller liknande bilar här på forumet

    Gäller en e39 530 -02

    Har fått mig ett riktigt konstigt ljud i bilen som låter olika beroende på hastighet inte varvtal. Detta är inte från högtalare det kommer från bakre torpeden, tycker det låter mest där men ibland tycker jag det låter överallt.

    Låter mest när det är vinter ute, vid sommar avtar ljudet ganska mycket. Hittade en youtube video där en kille har exakt samma ljud som mig och skrev att det var lagret som håller uppe kardan, har bytt den 2 ggr nu utan att det försvinner.

    Ljudet förändrades dock efter senaste bytet till värre men det kan lika gärna betyda att det som jag bytte inte var orsaken och det som egentligen låter blivit värre bara:

    spelade in lite hur det låter i bilen.
    http://youtu.be/EOr4JI4lD9k

    Inte så avslappnande när man åker till jobbet direkt, måste ha riktigt hög musik hela tidne för att det inte ska höras.

    Någon som haft likadant ljud och råkar veta vad det kan vara
    Beemer med enkel installation

  • #2
    Re: Missljud i bmwn(ej bilstereo)

    Nu lät det som om du körde sakta. Försvinner det vid högre hastighet?

    Om det följer hastigheten oavsett växel hade jag gissat på lager i växellådans utgående axel.
    sigpic

    -C5 2008 -SQuse-
    -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

    Comment


    • #3
      Re: Missljud i bmwn(ej bilstereo)

      Ja jo jag körde inte mer än 60 km/h, vid högre hastighet försvinner det mycket mera, men man kan höra att det fortf är lite kvar.

      Hmmm lager i växellådans utgående axel, det var något nytt jag inte läst någonstans. Altså innan hardyskivan? lät inte så kul att fixa, har faktiskt haft ner lådan och bytt lamellen i sommras.

      Det lät faktiskt inte innan lamellbytet när jag tänker efter. Men det enda jag gjort på utgående del av låda är bytt hardyskiva.
      Beemer med enkel installation

      Comment


      • #4
        Re: Missljud i bmwn(ej bilstereo)

        Innan jag plockade ner kardan och bytte till nytt stödlager för kardan lät det iaf mindre, men kan ju var en tillfällighet. SKulle utgående lager vara såpass slitet borde det finnas radialt spel som inte borde vara där.

        Får väl testa tar ner skiten igen
        Beemer med enkel installation

        Comment


        • #5
          Re: Missljud i bmwn(ej bilstereo)

          Bytt Hardyskiva? Var den nya lika tjock så att det inte är så att den drar/trycker i/på utgående axel?

          Kan låta knepigt om man har axiellt tryck på utgående axel. Tror inte att det finns några lager i lådan som är dimensionerade för nåt större axiellt tryck?
          Last edited by Mats H; March 12, 2013, 22:34.
          sigpic

          -C5 2008 -SQuse-
          -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

          Comment


          • #6
            Re: Missljud i bmwn(ej bilstereo)

            Hmm det tänkte jag faktiskt inte på, antog att det var rätt då hålen passade perfekt.

            Ja jag får väl köpa stödlager och hardyskiva och testa byta igen, inte direkt några dyra byten. Är ljudet kvar då är det något i lådan eller bakaxel
            Beemer med enkel installation

            Comment


            • #7
              Re: Missljud i bmwn(ej bilstereo)

              Har för mig att man ska förspänna stödlagret ett antal millimeter. Men kan ev blanda ihop med en e30 kombi. var rätt mycket strul innan det blev bra.

              Comment


              • #8
                Re: Missljud i bmwn(ej bilstereo)

                Originally posted by Svugg View Post
                Hmm det tänkte jag faktiskt inte på, antog att det var rätt då hålen passade perfekt.

                Ja jag får väl köpa stödlager och hardyskiva och testa byta igen, inte direkt några dyra byten. Är ljudet kvar då är det något i lådan eller bakaxel
                Tror inte du behöver byta Hardyskivan igen. Det verkar vara nått lagerljud och jag hade letat efter dessa istället.

                Är där olja i lådan? Brukar rinna ut när man tar ner lådan om bakre yoken är utdragen.

                En grej till är att kolla så kardanen är rätt monterad efter delningen iom lagerbytet. Sitter inte alla knutarna exakt i linje med varandra har man problem. Oftast med vibrationer, men visst skulle det kunna ge oljud oxå.
                sigpic

                -C5 2008 -SQuse-
                -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

                Comment


                • #9
                  Re: Missljud i bmwn(ej bilstereo)

                  jo olja ska finnas, men ska endå byta olja i låda och bakaxel så vi får se, kardan borde sitta som den ska sprejade med färg där man delar vid hardyskiva och bakaxel innan jag tog ner allt för första gången, monterade i linje med spray linje.
                  Beemer med enkel installation

                  Comment


                  • #10
                    Re: Missljud i bmwn(ej bilstereo)

                    Dreven i växel lådan har ju skurna drev, vilket ger ett axialt tryck..
                    det är högre vid högre belastning...

                    Vet att Volvos R modeller hadde problem med växelådor som sprack i sär pga det...

                    Originally posted by Mats H View Post
                    Bytt Hardyskiva? Var den nya lika tjock så att det inte är så att den drar/trycker i/på utgående axel?

                    Kan låta knepigt om man har axiellt tryck på utgående axel. Tror inte att det finns några lager i lådan som är dimensionerade för nåt större axiellt tryck?
                    Change is the only constant.




                    https://www.facebook.com/groups/massql/

                    Comment


                    • #11
                      Re: Missljud i bmwn(ej bilstereo)

                      Vet att en del E39 ägare råkat ut för att nr 16 http://bmwfans.info/parts/catalog/E3...nst_vel_joint/ har läckt ut allt fett som är inuti och fått missljud/vibrationer , kan vara värt att kolla på.
                      Kallas på svenska för homokinetisk knut och är som en drivknut med kulor inuti.
                      Last edited by Hewi; March 18, 2013, 09:08. Reason: Felstavning
                      "Sound by Hewi"

                      Blue eMotion by heWi

                      Comment


                      • #12
                        Re: Missljud i bmwn(ej bilstereo)

                        Jobbar med såna här problem, för att kunna fastställa källan till missljud är ett stetoskop till stor hjälp. Man hissar bilen & låter ngn sitta i och variera hastighet/växlar, och sedan lägger man stetoskopet mot div troliga källor så brukar man lokalisera det. Billigare än att byta massa grejor på chansning. Om du behöver hjälp kan du skicka ett pm!
                        /Micke
                        BMW M5 E34 Turbo
                        964hk på hjulen
                        Snart med hifi oxå #SÅLD#

                        Mercedes-Benz Viano 3.0CDI

                        Comment

                        Working...
                        X