Announcement

Collapse
No announcement yet.

Köpråd på mellanregister till instrumentbräda

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Köpråd på mellanregister till instrumentbräda

    Jag är snarlika 'funderingar' som DiskBengt, och finner det här en spännande diskussion.

    Helt klart finns det en hög alternativ att välja mellan. Man kan fundera över att gå utanför de traditionella 'bilstereo elementen' och prova sig fram med hifimotsvarigheter. ex finns det en uppsjö avsevärt billigare element (2-500kr/st) om man ser sig omkring.
    hifikit.se exempelvis. Vad jag förstått har Vifa TG9FD-10-04 och Fountek FR88EX levererat nöjda folk (byggdinbas.se). Måste dock höjja ett reservationens finger och tillägga att jag inte hört utsagor av folk som lyssnat på ex Gladen-80 och kunnat jämföra mot de här ovannämnda.

    Poängen, kika på hifielement och slå en pling till ngn firma. för 3-400kr kanske man kan göra årets kap.

    Bygglogg: SQW: TransFårrden

    Comment


    • #17
      Re: Köpråd på mellanregister till instrumentbräda

      Originally posted by zrken View Post
      Jag är snarlika 'funderingar' som DiskBengt, och finner det här en spännande diskussion.

      Helt klart finns det en hög alternativ att välja mellan. Man kan fundera över att gå utanför de traditionella 'bilstereo elementen' och prova sig fram med hifimotsvarigheter. ex finns det en uppsjö avsevärt billigare element (2-500kr/st) om man ser sig omkring.
      hifikit.se exempelvis. Vad jag förstått har Vifa TG9FD-10-04 och Fountek FR88EX levererat nöjda folk (byggdinbas.se). Måste dock höjja ett reservationens finger och tillägga att jaga inte hört utsagor av folk som lyssnat på ex Gladen-80 och kunnat jämföra mot de här ovannämnda.

      Poängen, kika på hifielement och slå en pling till ngn firma. för 3-400kr kanske man kan göra årets kap.
      Håller med dig helt zrken, 280 spänn styck för vifa tg9, som jag själv precis testat med ett par focal 165kr, dom går väldigt bra ihop, vifan är inte lika detaljrik, men speciellt gitarrer kommer fram riktigt bra. Nu saknas det bara en bit ten så ska det pumpas på rejält, är ett billigt alternativ, men jag har inte testat amegan eller gladen så kan inte jämföra dom (inte ännu iallafall)
      Last edited by baulie; March 18, 2013, 12:45.

      Comment


      • #18
        Re: Köpråd på mellanregister till instrumentbräda

        Ja, och jag monterade själv ett par peerless 3" som kostar 265kr/st i bruksbilen och än så länge är jag riktigt nöjd. Jämför man med amegorna som jag hade förut så är de här mycket mer tillbakalutade och detaljrika. De är inte alls lika vassa heller i diskanten och de spelar dessutom högre och djupare.
        De är aningen peakade i det övre mellanregistret någonstans, blev mycket bättre med lite EQ-pill. Nu sitter de monterade rakt upp i framrutan.
        I sommar så ska det byggas riktiga lådor till dem och de ska vinklas upp litegrann, riktigt nyfiken på resultatet
        Sponsor:
        Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
        Tudor Batteries - www.tudor.se
        Sonax Bilvård - www.sonax.se

        Comment


        • #19
          Re: Köpråd på mellanregister till instrumentbräda

          Tack för alla svar! Amegan känns i alla fall inte aktuellt längre när det finns så många röster mot den. Men hifispåret känns ju definitivt som ett alternativ, kan man hitta något för 500kr som är ett bra (prisvärt) substitut till något för 1700kr så är det dumt att inte undersöka det åtminstone..

          Finns det några nackdelar att montera hifimotsvarigheter? De lär väl inte vara riktigt lika tåliga mot fukt kanske?

          Slusteg till mellanregistret är i alla fall spikat nu (men det lär ju bli skruvat senare ), det blir ett Nakamichi PA-2004!

          Originally posted by Nonne View Post
          ALLA högtalare behöver lite hjälp av EQ för att prestera sitt bästa, särskillt bredbandare!

          Sen behövs det kranas olika i olika bilmodeller också, med eller utan skinnkläsel är en orsak.
          Stora rutor eller bågade rutor likt gamla Saabar, tvära rutor, dörr montage, listan kan göras hur lång som helst!
          Särskilt bredbandare alltså, ja då får man ju öva i alla fall Är inte riktigt vän med den där EQ:n, men övning lär ju ge färdighet!

          Originally posted by ChriZtoffer View Post
          Ja absolut! Men det jag skrev ovan är min erfarenhet i min bil, där Amegan är den lugnare men Gladen låter bättre fast med en peak nånstans i övre mellanregistret.
          Så om du skulle få välja en av de, vilken skulle de bli? Och varför?

          Originally posted by zrken View Post
          Jag är snarlika 'funderingar' som DiskBengt, och finner det här en spännande diskussion.

          Helt klart finns det en hög alternativ att välja mellan. Man kan fundera över att gå utanför de traditionella 'bilstereo elementen' och prova sig fram med hifimotsvarigheter. ex finns det en uppsjö avsevärt billigare element (2-500kr/st) om man ser sig omkring.
          hifikit.se exempelvis. Vad jag förstått har Vifa TG9FD-10-04 och Fountek FR88EX levererat nöjda folk (byggdinbas.se). Måste dock höjja ett reservationens finger och tillägga att jag inte hört utsagor av folk som lyssnat på ex Gladen-80 och kunnat jämföra mot de här ovannämnda.

          Poängen, kika på hifielement och slå en pling till ngn firma. för 3-400kr kanske man kan göra årets kap.
          Det låter som sagt som en riktigt bra idé! Hur tänker du, är du inne på det här spåret själv?

          Originally posted by ppk View Post
          Ja, och jag monterade själv ett par peerless 3" som kostar 265kr/st i bruksbilen och än så länge är jag riktigt nöjd. Jämför man med amegorna som jag hade förut så är de här mycket mer tillbakalutade och detaljrika. De är inte alls lika vassa heller i diskanten och de spelar dessutom högre och djupare.
          De är aningen peakade i det övre mellanregistret någonstans, blev mycket bättre med lite EQ-pill. Nu sitter de monterade rakt upp i framrutan.
          I sommar så ska det byggas riktiga lådor till dem och de ska vinklas upp litegrann, riktigt nyfiken på resultatet
          Verkar ju som en liten guldgruva det då! Tillbakalutade, detaljrika, mjuk diskant fast de ändå spelar högre och djupare? Låter precis som en perfect match för mig. Har du nåt mer att jämföra med? Skulle du föredra de här framför något annat också?
          Last edited by DiskBengt; March 19, 2013, 22:43.
          // Daniel G

          Comment


          • #20
            Re: Köpråd på mellanregister till instrumentbräda

            Originally posted by DiskBengt
            Tjena!

            Blir att bygga om framsystemet i Golfen (MK2) till sommaren då jag inte alls är nöjd med nuvarande (förutom midbasen..). Just nu sitter ett Hertz HSK165-kit i dörrarna, men jag behöver få upp ljudet från golvet, samt få luft och upplösning som verkligen saknas just nu.

            Dörrsidorna kommer byggas om och plastas för midbasen som troligtvis blir Hertz SV200L. Mellanregistret skall hamna i brädan och spela mot rutan - för nog är väl det det vettigaste? Det sitter 3,5" original men det går att trycka dit 4". Tittat på både kit, koaxer och bredband. Budgeten är begränsad till 2500 kr, men framförallt så är det väl det mest prisvärda jag är ute efter..

            Vad det gäller kit så är jag sugen att prova på Focal K2 100KRS, när det gäller koaxer är väl Amegas Q-COX 350 ett vettigt alternativ har jag förstått, som jag också är väldigt sugen att prova. Bredband jag tittat närmare på är Hertz ML700, Audison AV 3.0 samt Gladen Zero Pro 80 - frågan är om det kommer funka utan att komplettera med diskant? Och konarean känns väl i klenaste laget för en dylik uppgift.. Vill gärna kunna komma ner mot 180-200hz också, men det blir väl kanske lite svårt. Slutsteg till mellanregistret är ännu inte spikat, men behövs delning så är det för närvarande passivt som gäller.

            Tar emot alla tips och förslag med glädje! Tack på förhand!
            Ja det är mkt funderingar...

            Vad har du för HU och steg förutom Nakat?
            HSK-kiten är ju rätt bra, varför inte stoppa dit ett par ML70?

            Vill du ha upp ljudbilden och få till det musikaliskt, eller siktar du tom på SQ?

            Pierre
            SEASTREAMS GARAGE


            ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

            Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

            Comment


            • #21
              Re: Köpråd på mellanregister till instrumentbräda

              Det jag har kört i den bilen är macaudio 3.5or, amega 3.5or och dessa peerless 3" och då drar peerless längsta strået helt klart. Lyssnade på peerless 2" här om veckan och av någon anledning så var inte diskanten lika framträdande alls, lite väl avrundade. De går inte lika djupt heller.

              Jag tvekar dock inte på att t.ex vifa, gladen m.m låter lika bra, men dem har jag ej lyssnat på heller. Men som sagt så krävs lite eq på dessa också för att de ska bli helt bra
              Sponsor:
              Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
              Tudor Batteries - www.tudor.se
              Sonax Bilvård - www.sonax.se

              Comment


              • #22
                Re: Köpråd på mellanregister till instrumentbräda

                Originally posted by DiskBengt View Post
                Det låter som sagt som en riktigt bra idé! Hur tänker du, är du inne på det här spåret själv?
                Jag har tittat runt lite (finns lite att gå på i en annan tråd om 'begränsningar i a-stolpe montage' ).
                Sitter på ett par 3" DLS scandinavica som ska i att prova med. Sedan blir det definitivt budget hifigrejjor att prova med.

                I stora drag är det inte dumt att ibland bli påmind om att bilstereonischade element inte har i närheten av lika stor marknad som OEM producerade hifielement för hemmahögtalare. Det finns säkerligen både högt och lågt, men att öppna ens referensramar över vad man kan tänka sig skruva i - finns ex hifikit.se med en hel hög trevligheter. Sjukt hjälpsamma på telefon.

                Bygglogg: SQW: TransFårrden

                Comment


                • #23
                  Re: Köpråd på mellanregister till instrumentbräda

                  Originally posted by Horsyhorse View Post
                  Ja det är mkt funderingar...

                  Vad har du för HU och steg förutom Nakat?
                  HSK-kiten är ju rätt bra, varför inte stoppa dit ett par ML70?

                  Vill du ha upp ljudbilden och få till det musikaliskt, eller siktar du tom på SQ?

                  Pierre
                  Jag har en Kenwood BT92SD, steg till basen är ett DLS A6 och till midbasen är det inte spikat än, men det lutar mot ett Hertz EP2X.. En herrans blandning med andra ord
                  Hade förstås varit trevligt att köra Hertz hela vägen, har ju tittat på ML700.. HSK-kitet kommer dock få flytta bak i bilen och hamna i låda, drivet av Nakat.
                  Jag vill i första hand bara få upp ljudet och få till det musikaliskt som du säger, just nu är det lite trist. Några tävlingar eller dylikt ligger inte i fokus nu men mycket möjligt att det blir i framtiden när man har lite bättre koll!

                  Originally posted by ppk View Post
                  Det jag har kört i den bilen är macaudio 3.5or, amega 3.5or och dessa peerless 3" och då drar peerless längsta strået helt klart. Lyssnade på peerless 2" här om veckan och av någon anledning så var inte diskanten lika framträdande alls, lite väl avrundade. De går inte lika djupt heller.

                  Jag tvekar dock inte på att t.ex vifa, gladen m.m låter lika bra, men dem har jag ej lyssnat på heller. Men som sagt så krävs lite eq på dessa också för att de ska bli helt bra
                  De låter lovande.. Man blir ju helt klart sugen att prova.

                  Originally posted by zrken View Post
                  Jag har tittat runt lite (finns lite att gå på i en annan tråd om 'begränsningar i a-stolpe montage' ).
                  Sitter på ett par 3" DLS scandinavica som ska i att prova med. Sedan blir det definitivt budget hifigrejjor att prova med.

                  I stora drag är det inte dumt att ibland bli påmind om att bilstereonischade element inte har i närheten av lika stor marknad som OEM producerade hifielement för hemmahögtalare. Det finns säkerligen både högt och lågt, men att öppna ens referensramar över vad man kan tänka sig skruva i - finns ex hifikit.se med en hel hög trevligheter. Sjukt hjälpsamma på telefon.
                  Har checkat den tråden ja, intressant diskussion. Spännande att se hur du får till det, själv har jag ingen jättebrådska så..
                  Nej, precis, blir ju andra priser då med.
                  // Daniel G

                  Comment

                  Working...
                  X