Announcement

Collapse
No announcement yet.

Rådgivning kring framsystem

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Rådgivning kring framsystem

Hjäälp, kan inte bestämma mig hur jag ska göra med mina dörrar.. Ska jag köra på PA-stuket med horndiskanter och midbasar med hög känslighet eller ska jag köra på vanliga kitsystem? Kör ju runt 1000 mil varje säsong så det ska ju låta bra inne i bilen också. Fyra 6,5" och några schyssta diskanter är det jag ska ha.

Det ska monteras i ett par stabila dörrsidor och det kommer delas aktivt.

Tar gärna emot förslag på element!

Firmor får även gärna lämna förslag.

\\ Johan
    BMW E38 740
    BMW M5 -01
    bilradiohuset.se
    SM-guld 2012

Re: Rådgivning kring framsystem

Jag hade funderat hårt på ett trevägssystem om det skall spelas så högt med bibehållen ljudkvalite.

Jag misstänker att du inte är så intresserad av EMMAs tekniska ideal utan mest att det tonalt ska lira.
    /tycker Erik.

Comment

Originally posted by Robsarve View Post
      Jag hade funderat hårt på ett trevägssystem om det skall spelas så högt med bibehållen ljudkvalite.

Jag misstänker att du inte är så intresserad av EMMAs tekniska ideal utan mest att det tonalt ska lira.
      Ja precis, vill komma åt ett schysst ljud i kupén och även bra demofaktor med öppna dörrar. Med schysst ljud menar jag bra klipp i midbasen, inget skrammel och fylligt mellanregister samt en trevlig diskant. Det ska klara av att möta upp två 15" basar.

Dörrsidorna har jag köpt av Tokken och placeringen av element ser ut enligt följande bild. De kommer få ett annat utseende kosmetiskt

Så midbasarnas placering är skrivna i sten men diskant och ev mellanregister kan man ju hitta på någon lösning på.
      Last edited by Kulan; February 21, 2013, 12:35.
      BMW E38 740
      BMW M5 -01
      bilradiohuset.se
      SM-guld 2012

Comment

Ingen som har förslag på schyssta prylar? Har spanat lite på Amega, gladen och Massive Audios kitsystem
        Last edited by Kulan; February 22, 2013, 22:55.
        BMW E38 740
        BMW M5 -01
        bilradiohuset.se
        SM-guld 2012

Comment

amega har ja själv haft å nu vet ja varför dom kallas kungen av middbas amega e det ös i kan ja lova ..va helnöjd med bara mina 4a st hade även 3.5 q-koaxerna i a-stolparna jisses va rocka snyggt

Comment

4 st massive Audio rk kit ?

Comment

Det är ett alternativ. Fler förslag?
              BMW E38 740
              BMW M5 -01
              bilradiohuset.se
              SM-guld 2012

Comment

Det här lär ju bli en tråd där alla rekommenderar vad man själva kör med så jag fyller väl på helt enkelt.
                Körde Amega förra året och kör Gladen nu, samma klipp i midden men går lite djupare. Går att spela högt utan att ljudet blir "påträngande" ens efter ett par timmars lyssning. Rekommenderar en provlyssning. Billigare RS-line kittet imponerar för sitt pris och finns även som dual-kit med dubbla middar per diskant. Räcker pengarna kan SQL dual eller Zero dual bli riktigt roligt. Fixa en lyssning nånstans och jag tror du blir nöjd.
                Fd tävlande med min Citroën C5.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012

sigpic

Samarbetspartners:
                Ljudbyggaren

Comment

Originally posted by Expoze View Post
                  Det här lär ju bli en tråd där alla rekommenderar vad man själva kör med så jag fyller väl på helt enkelt.
                  Körde Amega förra året och kör Gladen nu, samma klipp i midden men går lite djupare. Går att spela högt utan att ljudet blir "påträngande" ens efter ett par timmars lyssning. Rekommenderar en provlyssning. Billigare RS-line kittet imponerar för sitt pris och finns även som dual-kit med dubbla middar per diskant. Räcker pengarna kan SQL dual eller Zero dual bli riktigt roligt. Fixa en lyssning nånstans och jag tror du blir nöjd.
                  Vi är många som hyllat Amega som rock kungen, MEN ..... det e nya tider nu och utvecklingen går framåt.

Kungen är kraftigt hotad både i ljud och framförallt prismässigt vilket är enklare att bevisa!
                  sigpic

We know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Importör av Mosconi, Gladen
                  Se oss på Facebook för nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge och numera även kallad besserwisser

Comment

Originally posted by Nonne View Post
                    Vi är många som hyllat Amega som rock kungen, MEN ..... det e nya tider nu och utvecklingen går framåt.

Kungen är kraftigt hotad både i ljud och framförallt prismässigt vilket är enklare att bevisa!
                    Amega har aldrig varit kungen av midbas. Skillnaden är att alla testar inte allt... Erik och jag hade element som sopade banan med Amegorna för i princip samma pengar.

Edit: vill tillägga att det inte är nåt fel med Amegorna, men som sagt, letar man lite kan det finnas fler alternativ..

//Jonas
                    Last edited by jonash; February 22, 2013, 09:10.
                    SM-guld 2007 och 2008.
                    Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

Comment

Jonas, vad är det man ska leta efter då?

Hur står sig DLS RM6.2?

Tar gärna emot fler förslag.
                      Last edited by Kulan; February 22, 2013, 12:22.
                      BMW E38 740
                      BMW M5 -01
                      bilradiohuset.se
                      SM-guld 2012

Comment

Jag gillade iaf RM6 bättre än Amegas DRV6 när jag hade saaben. Hur de låter över 150hz vet jag dock inte för de agerade enbart midbas.
                        Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

www.garaget.org/Frippe_L

Svensk Mästare 2012 i Street Stock
                        Svensk Mästare 2011 i Street 100A
                        Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

Comment

Originally posted by jonash View Post
                          Amega har aldrig varit kungen av midbas. Skillnaden är att alla testar inte allt... Erik och jag hade element som sopade banan med Amegorna för i princip samma pengar.

Edit: vill tillägga att det inte är nåt fel med Amegorna, men som sagt, letar man lite kan det finnas fler alternativ..

//Jonas
                          Jag håller med till fullo!

Inte enkelt för gemene man att testa och jämföra, särskilt med all felaktig info som figurerar i cyberrymden!
                          sigpic

We know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Importör av Mosconi, Gladen
                          Se oss på Facebook för nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge och numera även kallad besserwisser

Comment

Cyberrymden å rosa moln är alltid trevligt att disskutera dock är ja sugen på fler förslag

Tar gärna del av erfarenheter och tankar kring schyssta setups.
                            Last edited by Kulan; February 22, 2013, 22:56.
                            BMW E38 740
                            BMW M5 -01
                            bilradiohuset.se
                            SM-guld 2012

Comment

Är det spela högt så är det "PA" system du ska kika på!

http://www.bilstereoonline.se/index....-6-1-2-details
                              Importör / Distributör av: SP Audio, SPL Lab, Taramps
                              www.BilstereoOnline.se - Webshop - SP Audio, SPL Lab, Taramps
                              www.VinylStyling.se - Webshop - Kolfibervinyl, Toningsfilm, Solfilm på löpmeter och lite Stylingprodukter.

Comment

Working...
                              X