Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW M5 e39 enklast få ut lågnivå?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • BMW M5 e39 enklast få ut lågnivå?

    Funderar på att börja uppgradera ljudet aningen och skulle då gärna fimpa original steget och sedan byta alla högtalare. Även spela upp från USB eller liknande vore trevligt

    Frågan är bara vad som är enklast, jag vill inte byta ut original huvudenheten som för övrigt har DSP. Eventuellt gick det att lura stereon att man inte hade DSP längre men jag hittar inte det exakt nu.

    Finns ju några alternativ som Audison Bit Ten, DICE mfl
    Som det ser ut nu lutar det mot en Bit Ten, men kanske det finns något speciellt man behöver tänka på?

  • #2
    Re: BMW M5 e39 enklast få ut lågnivå?

    dspn sitter ju i steget

    http://www.bmwtips.com/tipsntricks/

    lågnivån kan vara lite lurig, men gick bra för mig att köra rakt in i en pxa-h700
    /tycker Erik.

    Comment


    • #3
      Re: BMW M5 e39 enklast få ut lågnivå?

      Plocka ut ljudet direkt från radiomodulens utgångar i bagaget och mata en bit-ten eller mosconi dsp el likn med via högnivå ingångarna.

      Det går att plocka ur "riktig" lågnivå direkt från kretskortet på radiomodulen vilket jag gjorde men skillnaden emot signalen på från högtalarutgångarna var minimal och ej värd besväret.

      Du behöver inte lura huvudenheten att du inte har dsp , den försvinner när du kopplar ur originalsteget. Informationen går över I-bus och när dsp steget inte längre finns med så ställer stereon om sig efter det.
      "Sound by Hewi"

      Blue eMotion by heWi

      Comment


      • #4
        Re: BMW M5 e39 enklast få ut lågnivå?

        Glömde: Behöver du inte en signalprocessor så kan du löda på rca kontakter direkt på radiomodulens högtalarutgångar och sedan koppla vidare till steg men det rekomenderas att du kopplar isolatorer(ground loop isolator) av bra kvalitet imellan(för att skydda stegens lågnivå ingångar har jag för mig).
        "Sound by Hewi"

        Blue eMotion by heWi

        Comment


        • #5
          Re: BMW M5 e39 enklast få ut lågnivå?

          Aha, jag hade för mig att stereon på något sätt var beroende av original steget och att tog man bort det fick den fnatt.
          Jag har ju en 701a men saknar rux till den så enklast är kanske att skaffa en ny Bit Ten istället och sedan få den kalibrerad.

          Får läsa på mera när den kommer ut ur vinterdvalan

          Comment

          Working...
          X