Announcement

Collapse
No announcement yet.

Välljud till datorn sökes

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Välljud till datorn sökes

    Hallå i mörkret! Är ute efter ordentligt välljud till datorn och klurar över hur jag ska lösa detta. Letar efter Två/Trevägshögtalare 6,5-8" midbas där jag absolut kan tänka mig att skippa basen. Vad jag vet så finns det inget för strax under tio tusen som är direkt anpassat till datorer och då bortser jag från studiomonitorer.

    Har också funderat på hur det skulle låta om jag skulle montera mitt nuvarande DLS Gothia 6.2-system i tomlådor och driva dem passivt med medföljande delningsfilter respk. en förstärkare. Kanske är rätt dumt om de är anpassade till bilar?
    Kan det då vara en bättre idé att direkt lägga pengarna på HiFi-Prylar? Och om så är fallet så kom gärna med rekommendationer

    Tack på förhand!
    Mvh

  • #2
    Re: Välljud till datorn sökes

    Tycker XTZ har en grymt intressant högtalare för just datorer.

    http://www.xtz.se/se/produkter/hogta...-800-dsp-white

    Och att den dessutom levereras med förstärkare och Dirac mjukvara gör inte det till ett sämre köp för den pengen :-)
    Roger Edvinsson
    Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
    helst på saker av kolfiber :-)

    Comment


    • #3
      Re: Välljud till datorn sökes

      Originally posted by JALLE View Post
      Tycker XTZ har en grymt intressant högtalare för just datorer.

      http://www.xtz.se/se/produkter/hogta...-800-dsp-white

      Och att den dessutom levereras med förstärkare och Dirac mjukvara gör inte det till ett sämre köp för den pengen :-)
      Tack så jättemycket för tipset! Om jag vetat att de fanns skulle de nog varit i min ägo för ett bra tag sedan! Fortfarande öppen för förslag, men om inte annat sägs så tror jag detta är skulle passa mig väldigt bra.
      Tanken att slippa behöva brottas med en stor förstärkare på mitt redan lilla bord skrämmer mig aningen.

      Eftersom plånboken räcker till så hittade jag något liknande.
      Storebror till vad du länkade?:
      http://www.fyndborsen.se/datorer/dat...dda-100-silver

      Den du länkade hos den enda återförsäljaren i Sverige:
      http://www.fyndborsen.se/datorer/dat.../nytt-objekt_7

      Skillnaden verkar vara att det dyrare alternativet rockar en Rolls Royce-förstärkare. Synpunkter på detta?

      Mvh

      Comment


      • #4
        Re: Välljud till datorn sökes

        De verkar ha tre varianter på Fyndbörsen, både de du länkar till och den från XTZas hemsida.

        Fråga Octan på detta forum vad som skiljer mer på paketen så ger han dig förmodligen svar på alla frågor.
        Det viktiga är just att de levereras med Dirac som verkligen verkar vara en fantastisk produkt.
        Roger Edvinsson
        Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
        helst på saker av kolfiber :-)

        Comment


        • #5
          Re: Välljud till datorn sökes

          Logitech Z-5500 tror jag dom heter, 5.1 ljud, går ej köpa nytt, eller jo för typ några tusen, beg kostar de 8-1500kr spelar som fan

          Comment


          • #6
            Re: Välljud till datorn sökes

            Originally posted by ljudfantasten View Post
            Logitech Z-5500 tror jag dom heter, 5.1 ljud, går ej köpa nytt, eller jo för typ några tusen, beg kostar de 8-1500kr spelar som fan
            Ahh, Z-5500, systemet som fick mig att öppna ögonen för både bas och välljud. Ägde ett från lanseringen och köpte sedan efterträdaren z906 när den kom, äger det fortfarande och den spelar på bra för pengarna. Känner att det är dags att hoppa prisklass nu. Kan tillägga att jag efter lite googlande valde att köpa XTZ S-800 och driva dem med Nuforce DDA-100. Kan knappt vänta på provspelningen

            Mvh

            Comment


            • #7
              Re: Välljud till datorn sökes

              Originally posted by strepz View Post
              Ahh, Z-5500, systemet som fick mig att öppna ögonen för både bas och välljud. Ägde ett från lanseringen och köpte sedan efterträdaren z906 när den kom, äger det fortfarande och den spelar på bra för pengarna. Känner att det är dags att hoppa prisklass nu. Kan tillägga att jag efter lite googlande valde att köpa XTZ S-800 och driva dem med Nuforce DDA-100. Kan knappt vänta på provspelningen

              Mvh
              Återkoppla gärna i denna tråden när du har testat dem!
              "Sound by Hewi"

              Blue eMotion by heWi

              Comment


              • #8
                Re: Välljud till datorn sökes

                Trilla inte in i Logitech fällan nu och kör på XTZ!
                När du ändå spenderar såna pengar, varför inte köra reciever med fina högtalare och möjligtvis en sub? Eller har du ont om plats?

                Kanske
                http://www.blocket.se/goteborg/Hogta...8.htm?ca=9&w=3
                Med en begagnad reciever för resten av pengarna? Jag fick tag i en Yamaha RX-V2500 för 2000:- till mig (och en för samma peng till far också) så man kan få tag i fina saker utan större problem.
                Lincoln Mark Viii
                Framsystem: DD AW6.5, DD AT28
                Sub: 4x DD 1508
                Slutsteg: DLS Ultimate A3, DLS Ultimate A6, DLS Ultimate TA2, 2x Mosconi AS300.2

                Till salu: DLS Nordica 6.2 & DLS Ultimate A6

                Comment


                • #9
                  Re: Välljud till datorn sökes

                  Originally posted by Hewi View Post
                  Återkoppla gärna i denna tråden när du har testat dem!
                  Har fått hem dem nu och de spelar riktigt rent i de övre registerna MEN de saknar punch vilket är mindre roligt. Hoppas verkligen det blir bättre efter jag spelat in dem. Visst ska detta göras även på dessa högtalare förresten?

                  Mvh

                  Comment


                  • #10
                    Re: Välljud till datorn sökes

                    Aha, missade att du redan handlat. Hoppas du blir nöjd med dom! Låt dom spela in sig medans du är på jobbet så kanske det blir skillnad som natt och dag
                    Lincoln Mark Viii
                    Framsystem: DD AW6.5, DD AT28
                    Sub: 4x DD 1508
                    Slutsteg: DLS Ultimate A3, DLS Ultimate A6, DLS Ultimate TA2, 2x Mosconi AS300.2

                    Till salu: DLS Nordica 6.2 & DLS Ultimate A6

                    Comment


                    • #11
                      Re: Välljud till datorn sökes

                      Originally posted by Tim View Post
                      Aha, missade att du redan handlat. Hoppas du blir nöjd med dom! Låt dom spela in sig medans du är på jobbet så kanske det blir skillnad som natt och dag
                      Hoppas verkligen det! Om dessa bara skulle ha lite mer snärt så skulle jag vara så nöjd man kan bli. Utklassar Logitech-system även oinspelat, helt klart, men håller tummarna på just natt/dag.

                      Passar förresten på att fråga er ang. aluminiumelementen på dessa. Har för mig att de vill ha fler inspelningstimmar än vanligt. Hur länge bör jag köra dem med rosa brus, någon?

                      Mvh

                      Comment


                      • #12
                        Re: Välljud till datorn sökes

                        Vilken av dsp-kurvorna kör du?
                        Lite av snärten går förlorad då de är designade att spela hyfsat djupt för att vara så små.
                        Octan
                        Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
                        Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

                        OctanAudio
                        Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
                        Fegens Vandrarhem

                        Bilstereoblog
                        Team Ljudbyggaren

                        Comment


                        • #13
                          Re: Välljud till datorn sökes

                          Originally posted by octan View Post
                          Vilken av dsp-kurvorna kör du?
                          Lite av snärten går förlorad då de är designade att spela hyfsat djupt för att vara så små.
                          Jag har varit igenom dem alla och Desk faller mig bäst i smaken just nu. Får se om jag ändrar mig efter inspelningen.
                          Samtidigt så kan jag ju passa på att fråga om någon kan rekommendera en aktiv sub med S/PDIF input eller kanske generella tips ang. vad jag bör kombinera med detta system.

                          Mvh

                          Comment

                          Working...
                          X