Announcement

Collapse
No announcement yet.

Funderingar ang Sundown SA-8

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Funderingar ang Sundown SA-8

Tänkte att det var dags för en ny bas i bilen och har fått upp ögonen för en Sundown SA-8 som rubriken säger.

Har kollat runt på nätet och det känns som en kraftig och trevlig bas för ett överkomligt pris! Bilen som det kommer hamna i är en 944 sedan och just nu sitter där en DD 1508 samt ett Alpine PDX 1.600. Steget kommer jag antagligen behålla och köra den nya basen på

Är helt lost angående rekommenderad låda till denna pjäs men skulle det låta fungerande med en basreflexlåda som blir avstämd någonstans vid 40hz eller snäppet högre? Sedan placera porten mot skidluckan? Detta är endasts funderingar så design bestäms ju när man har basen i handen.

Vad tror ni om mina planer? Några invändningar på detta?
    1. Murphy's Law
    If something can go wrong, it will.
    2. Murphy's Law
    If anything simply cannot go wrong, it will anyway.

Garaget: http://www.garaget.org/Snowgubben

Re: Funderingar ang Sundown SA-8

Originally posted by Snowgubben
    Tänkte att det var dags för en ny bas i bilen och har fått upp ögonen för en Sundown SA-8 som rubriken säger.

Har kollat runt på nätet och det känns som en kraftig och trevlig bas för ett överkomligt pris! Bilen som det kommer hamna i är en 944 sedan och just nu sitter där en DD 1508 samt ett Alpine PDX 1.600. Steget kommer jag antagligen behålla och köra den nya basen på

Är helt lost angående rekommenderad låda till denna pjäs men skulle det låta fungerande med en basreflexlåda som blir avstämd någonstans vid 40hz eller snäppet högre? Sedan placera porten mot skidluckan? Detta är endasts funderingar så design bestäms ju när man har basen i handen.

Vad tror ni om mina planer? Några invändningar på detta?
    kompisen har sin jl Audio 8w7 i 940n felvänd mot bakluckan.. spelar förvånades bra. skulle spela bättre om den var riktad mot skidluckan .... dock e den dyrare.... sundown basen måste väl importeras ?

Comment

Originally posted by ville91 View Post
      kompisen har sin jl Audio 8w7 i 940n felvänd mot bakluckan.. spelar förvånades bra. skulle spela bättre om den var riktad mot skidluckan .... dock e den dyrare.... sundown basen måste väl importeras ?
      Av egen erfarenhet i 940 sedan så ska basen och porten spela mot bakluckan för bästa tryck och ljudåtergivning. Ska det spelas genom skidluckan krävs det ordentligt mkt jobb då kupén och bakluckan måste tätas ifrån varandra med fogskum och plast(hatthylla, ryggstöd,sidoarmstöd och lådan mot skidluckan)

Har dock ej testat sundown basen så råd om den får andra ge
      155++db@25hz
      http://www.bilstereoforum.se/showthr...t=6241&page=15

sigpic

Ljudbyggaren.se

Comment

Originally posted by Techno_Bass View Post
        Av egen erfarenhet i 940 sedan så ska basen och porten spela mot bakluckan för bästa tryck och ljudåtergivning. Ska det spelas genom skidluckan krävs det ordentligt mkt jobb då kupén och bakluckan måste tätas ifrån varandra med fogskum och plast(hatthylla, ryggstöd,sidoarmstöd och lådan mot skidluckan)

ok ok vet du hur det e med S70?

Comment

Vet att det ska finnas en snubbe här i Sverige som importerar dem annars så går det även lätt att beställa från staterna Den Jl basen är även intressant men är nog snäppet dyrt för min plånbok just nu.

Originally posted by Techno_Bass View Post

Antagligen är väll det bästa att exprimentera lite med olika positioner på basen samt port, gäller bara att få tummen ur och göra det sen Endast kört med min dd1508 med basen åt luckan, om det var optimalt då säger jag inget om då jag inte testa något annat :P

Antar att det snart trillar in ett svar om basen också, börjar bli rejält sugen på den
          1. Murphy's Law
          2. Murphy's Law

Comment

Originally posted by Snowgubben View Post
            Vet att det ska finnas en snubbe här i Sverige som importerar dem annars så går det även lätt att beställa från staterna Den Jl basen är även intressant men är nog snäppet dyrt för min plånbok just nu.

Antagligen är väll det bästa att exprimentera lite med olika positioner på basen samt port, gäller bara att få tummen ur och göra det sen Endast kört med min dd1508 med basen åt luckan, om det var optimalt då säger jag inget om då jag inte testa något annat :P

Antar att det snart trillar in ett svar om basen också, börjar bli rejält sugen på den
            dyr o dyr . man får vad man betalar för men hört bra ord om Sundown 8an.. e ju ngn på forumet som haft en

Comment

dyr o dyr . man får vad man betalar för men hört bra ord om Sundown 8an.. e ju ngn på forumet som haft en
              Jo absolut! Jl basen är inte extremt jättedyr men summan man sparar kommer jag nog lägga på andra saker som kräver uppgradering
              1. Murphy's Law
              2. Murphy's Law

Comment

Är det slaglängden du är ute efter?. Annars har du ju: http://www.loudstore.se/atomic--manh...106-c-146.aspx & http://www.loudstore.se/atomic--apoc...101-c-147.aspx .
                TACK TILL DBAKUTEN & CARSOUND.SE
                SM 1a i SuperStreet NW 2012.
                SM 1a i BassRace 149,9dB 2013.
                SM 1a i Extreme 2013.
                SM 2a i BassRace 149,9dB 2014.
                SM 1a i Extreme 2014.
                SM 1a i BassRace 149,9 2015.
                SM 1a i Extreme 2015.
                EM 2a i BassRace 149,9 2015.
                EM 3a i Extreme 3+ 2015.

Comment

Vart får du tag i SA-8an ? Finns det ÅF i Sverige?

Bygglogg: SQW: TransFårrden

Comment

Jerry Karlsson i Orsa va de som tog hem Sundown Audio innan.
                    Vet ej om det finns nån annan som tar hem dom!
                    Om det finns nån får du gärna dela med dig av de då det nog finns fler som kan vara intresserade.....

Comment

Originally posted by yeppe View Post
                      Det var två trevliga förslag Vad är fördelarna - nackdelarna mellan de olika basarna i denna tråd?
                      Originally posted by zrken View Post
                      Vart får du tag i SA-8an ? Finns det ÅF i Sverige?
                      Originally posted by BJonsson View Post
                      Jerry Karlsson i Orsa va de som tog hem Sundown Audio innan.
                      Vet ej om det finns nån annan som tar hem dom!
                      Om det finns nån får du gärna dela med dig av de då det nog finns fler som kan vara intresserade.....
                      Mycket möjligt det är han, har inte undersökt så mycket själv utan vet bara att det fanns en person i Sverige.

Det alternativet jag har kollat på är att handla från Amerikanska sidor t.ex http://store.soundsolutionsaudio.com/. Betalningssättet kan antingen vara paypal eller med kort. Sedan ska det inte vara några problem att skicka det över atlanten. Visst blir frakten relativt dyr men dollarn är ju relativt låg emot den Svenska kronan så priset blir överkomligt

Eller så finns dem även på Ebay. Ett prisexempel för en SA-8: Bas 150$ + 83$ frakt = 1627SEK.

Blir garanterat krångligare att handla såhär emot en Svensk affär där man har en ÅF ifall man ska reklamera eller returnera varor.
                      1. Murphy's Law
                      2. Murphy's Law

Comment

reklamera kan du nog glöma glöm inte tull och skatt på varor

Comment

Det går säkert men är nog ett smärre helvete tror jag, dock så om jag nu köper från staterna så är det en risk jag skulle kunna ta. Handlat förr därifrån utan problem.

Det är sant men när de skickar paket får sändaren skriva vad det innehåller och vissa företag fyller i att det är en gåva. Detta gör då att inga extraavgifter brukar tillkomma

Men innan jag bestämmer mig för något så får ni gärna säga vad ni tycker, skulle det fungera med en Sundown eller en Atomic bas i bilen?
                          1. Murphy's Law
                          2. Murphy's Law

Comment

frågan är vad du är ute efter med en sån bas du har bra bas nu men vill du ha mer tryck så hade jag gott upp i storlek

Comment

Köpte min 1508 begagnad och tror att den har ganska många år på nacken. Är endast en enkel 4ohms spole på den och nu tillverkas dem endast som dubbla 2/4ohms spolar? Vet inte riktigt hur många år den har på nacken men suget efter en ny bas är stort.

Har ingen direkt anledning till en 8" men jag vill ha en relativt liten låda. Den ska inte ta upp stor plats i bagagen och vill kunna komma åt reservdäcket utan att flytta baslådan. På 944 så finns det en liten "hylla" framför locket till bakhjulet. Tanken är att jag ska ha en låda som inte går utanför den för att bespara utrymme
                              1. Murphy's Law
                              2. Murphy's Law

Comment

Working...
                              X