Announcement

Collapse
No announcement yet.

Seriellt eller parallelt? Kluriga impedansförlopp

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Seriellt eller parallelt? Kluriga impedansförlopp

Hej!

Hemma-högtalare har inte sällan ganska vilda impedans- och fasförlopp, så man kan inte ta för givet att en förstärkare kommer fungera väl med en högtalare bara för den är speccad att leverera god effekt vid högtalarens nominella impedans. Jag antar (utan något som helst underlag) att det samma gäller i bilstereosvängen.

Med bakgrund av detta funderar jag på om det är klokast, när man har fler högtalare än förstärkarkanaler, att serie- eller parallelkoppla? Ska man offra effekt för att hålla sig med en "impedansbuffert", eller kan man utgå från att "N-ohm stabilt" i själva verket innebär "N/3-ohm stabilt"?

Vid för låg impedans slår i bästa fall skyddskretsar till när det börjar forsa ström, och i sämsta fall brinner steget upp. Finns det någon motsvarande fara vid för hög impedans, om man seriekopplat många element? Eller är det bara ljudtrycket som blir lidande?
    Alpine 7292 -> DLS CA30 -> DLS R4A + DLS 10"

Re: Seriellt eller parallelt? Kluriga impedansförlopp

Seriekoppla till angiven lägstaimpedans på bilstereslutsteg är normalt helt problemfritt.

Jag har inte varit med om att ett steg brunnit pga impedanssvängningar i högtalare.
    /tycker Erik.

Comment

Tack för ditt svar!

Om man breddar perspektivet lite, och utöver rena hälsofaror även tittar på ljudet, är det vanligt med hörbara skillnader i återgivningskvalitet, beroende på vilken impedans man lastar slutsteg med? T.ex att ett steg är "stabilt" med 1ohms last, men låter trevligare när det lastats med 4ohm? Eller omvänt, att det låter bättre med 4 än 16?

I det enskilda fallet är det så klart till att provkoppla och lyssna, men jag är väldigt nyfiken på vad folks erfarenheter är!
      Alpine 7292 -> DLS CA30 -> DLS R4A + DLS 10"

Comment

De flesta steg låter bäst i nominell last, vanligen 4 Ohm för flerkanalssteg och 2 Ohm för monoblock. Ett steg som lastas ned drar mycket mer ström, så skall man göra det så krävs det bra kablar och batteri.
        /tycker Erik.

Comment

Working...
        X