Announcement

Collapse
No announcement yet.

Impedans och frekvensmätare?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Impedans och frekvensmätare?

Heya

Jag fick syn på den här impedans/signalgeneratorn häromdagen. Det verkar vara absolut guld till att kontrollera impedansförändringar och resonsansfrekvenser med!

http://www.wccaraudio.com/smd-instal...generator.html

Frågan är: Har vi något liknande på vår hemma marknad?
    Skulle man inte kunna göra ungefär hjälpligt samma sak med en enkel DMM och att köra en hederlig tongenerator via laptop?

Bygglogg: SQW: TransFårrden

Re: Impedans och frekvensmätare?

Synd att den är lite för dyr för att beställa hem och leka med, inte för att jag på något sätt behöver den eller har kunskap nog att använda det mesta av funktionerna men leksaker kan man aldrig ha nog av!

edit: Och jo visst borde man kunna göra exakt samma sak om man har en ordentlig tongenerator och multimeter?

Comment

De vore guld att använda för att stämma av ex 4th orders yttrekammare, eller för att finjustera dämpningen i en T-line.
      Borde prova mig fram med DMM'n... hm. Bara det här var så guld smidigt

Comment

SMD-apparaten är lite smidigare att använda till impedansmätning. Det viktiga är som vanligt inte apparaten, det är att förstå vad man sysslar med.

Den verkar osmidig att mäta TS-parametrar med. Klassiskt att använda lera som extra massa dock. Men det går nog inte att mäta TS-parametrarna i låda (delta-låda istället för delta-mass), vilket går med Daytons variant.

Det känns som ganska mycket pengar att lägga ut ifall man redan har tillgång till signalgenerator, multimeter, shuntmotstånd och vett att använda dem.

Comment

Ptja, vett att använda dem är inget jag besitter <ännu> ^^

Men är det Z'impedans som de plockar ur den där grunkan rimligt snarlikt vad jag skulle få ur en billig DMM som motstånd mätt ovanpå terminaler när högtalaren är inkopplat mot slutsteg som matar ut signal ?

Comment

Originally posted by zrken View Post
            Ptja, vett att använda dem är inget jag besitter <ännu> ^^

Men är det Z'impedans som de plockar ur den där grunkan rimligt snarlikt vad jag skulle få ur en billig DMM som motstånd mätt ovanpå terminaler när högtalaren är inkopplat mot slutsteg som matar ut signal ?
            Ifall det ligger signal på högtalaren när du mäter så kommer multimetern flippa.

Comment

Går det att lösa med ett enklare o-scope?
              ex : https://www.sparkfun.com/products/9625

edit:
              flippare den även om man kör en stabil ton? JAg tänker att då stannar man på samma 'boxrise' ?
              Last edited by zrken; December 21, 2012, 13:58.

Comment

Går det att lösa med ett enklare o-scope?
                ex : https://www.sparkfun.com/products/9625

edit:
                flippare den även om man kör en stabil ton? JAg tänker att då stannar man på samma 'boxrise' ?
                Nej, det blir alltså som att mäta hur lång du är med en våg. Principen är fel. En multimeter mäter resistans, inte impedans. (Finns kanske multimetrar med impedansmätning?)
                Last edited by Jonhny; December 21, 2012, 14:08.

Comment

Ptja, jag tänkte att det kanske inte mäter samma sak precis - men man får ju ut ett motstånd (resistans?) via DMM på en frånkopplad högtalare. Hoppades på att det skulle fungera även med matning till en viss frekvens. Men nåväl. Otur.

Springer någon på något instrument som kan göra ungefär de här sakerna är jag idel öra

Comment

Dessa köpte jag till firman o jag tycker dom funkar väldigt bra o är lättanvända.. dock aning dyra o plocka ja...

http://www.wccaraudio.com/smd-instal...ombo-pack.html
                    BilstereoPiraten
                    CDT Fantast

Comment

Ptja, jag tänkte att det kanske inte mäter samma sak precis - men man får ju ut ett motstånd (resistans?) via DMM på en frånkopplad högtalare. Hoppades på att det skulle fungera även med matning till en viss frekvens. Men nåväl. Otur.

Springer någon på något instrument som kan göra ungefär de här sakerna är jag idel öra
                      Du kan fortfarande mäta spänningen över en resistans i serie med högtalaren, precis som SMD-mätaren gör. Men du måste förstå vad du ska göra och uppnå. Hur påverkar serie-resistansen mätningen är bra att ha klart för sig tex.

http://www.parts-express.com/pe/show...number=390-806
                      Då kan du mäta impedanskurvor och kolla vad det blev jämfört med simuleringar osv. Jag har inte testat just det verktyget, men liknande och de är ganska bra. Smidiga att använda.

Comment

Originally posted by Jonhny View Post
                        Du kan fortfarande mäta spänningen över en resistans i serie med högtalaren, precis som SMD-mätaren gör. Men du måste förstå vad du ska göra och uppnå. Hur påverkar serie-resistansen mätningen är bra att ha klart för sig tex.

http://www.parts-express.com/pe/show...number=390-806
                        Då kan du mäta impedanskurvor och kolla vad det blev jämfört med simuleringar osv. Jag har inte testat just det verktyget, men liknande och de är ganska bra. Smidiga att använda.
                        Är ieg intresserad av att mäta punktvis impedans per frekvens. Hur frekvens matas in (via grunkan i sig, eller via standard förstärkaren) spelar ingen roll.
                        Tydligt är att jag inte kan någon större del av fysiken bakom. Kanske ska jag formulera frågan som - hur gör man för att ta reda på impedansen vid en viss frekvens?

Comment

Är ieg intresserad av att mäta punktvis impedans per frekvens. Hur frekvens matas in (via grunkan i sig, eller via standard förstärkaren) spelar ingen roll.
                          Tydligt är att jag inte kan någon större del av fysiken bakom. Kanske ska jag formulera frågan som - hur gör man för att ta reda på impedansen vid en viss frekvens?
                          Punkt eller kurva spelar ingen roll, samma metod.

Impedansen=spänningen/strömmen.

Comment

Hm, så med en amperemeter, ex tångmodell och en DMM som mäter spänning så kan jag ieg lösa det här...? Tveksamt om de här tångampereprylarna är tillräckligt exakta, men kan ju vara värt ett försök

Comment

Hm, så med en amperemeter, ex tångmodell och en DMM som mäter spänning så kan jag ieg lösa det här...? Tveksamt om de här tångampereprylarna är tillräckligt exakta, men kan ju vara värt ett försök
                              Det är just det du måste ha koll på. En tångamperemeter är sällan särskilt bra. Så då får du mäta över en shuntresistor i praktiken. Även då behövs en bra multimeter eller oscilloskop.

Comment

Working...
                              X