Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vad har ni för budget?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Vad har ni för budget?

    Tror inte jag ägt en anläggning med listpris över 60tkr.
    Oftast så köper jag saker beg. men visst gör man av med en hyfsad summa på hobbybilen. Dock är det annat än stereo som kostat pengar i den.
    Kassör för Svenska Bilstereoförbundet

    Comment


    • #17
      Re: Vad har ni för budget?

      Originally posted by jensclaudius View Post
      Tror inte jag ägt en anläggning med listpris över 60tkr.
      Oftast så köper jag saker beg. men visst gör man av med en hyfsad summa på hobbybilen. Dock är det annat än stereo som kostat pengar i den.
      Kabelhärvor?
      SM-guld 2007 och 2008.
      Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

      Comment


      • #18
        Re: Vad har ni för budget?

        Originally posted by jonash View Post
        Kabelhärvor?
        och strömtjyvar

        Motorkabelhärvan var nog inte dyrare än en hyffsad lågnivåkabel..men visst kostade även den en slant. Hela motorhistorian har nog gått på runt 60ktr och då är i stort sett allt köpt beg. till ca:1/3 av nypriset.
        Kassör för Svenska Bilstereoförbundet

        Comment


        • #19
          Re: Vad har ni för budget?

          Var och gjorde det sista (för nu), på BRL i Trollhättan idag...
          Bilen jag har är en Vw jetta 2012.

          Det blev ett Fokal system fram, Focal koax bak, en Dls Nordica 12".
          Drivet av ett Dls A6 och ett Dls A8 steg. En 1 farads kondning.
          Bytte även ut huvudenheten till en Pioneer 9310 med backkamera...

          Med montering och hårdvara blev det ca 30.000:-
          Köpte då även nya lågnivåkablar, strömkablar hade jag.

          Jimmy

          Comment


          • #20
            Re: Vad har ni för budget?

            Budget, det är nog upp till vad man har för plånbok men som Nonne nämner tror jag man kommer väldigt långt ljudmässigt med kunskap, iaf mer än med pengar. Ok, med obegränsade resurser kan man köpa rätt bra ljud men görs det inte rätt på extremnivåerna kan det mycket lätt falla som en pannkaka.

            För egen del känner jag att anläggningarna blivit enklare och enklare. Även om jag har en viss kunskap har jag blivit rätt bekväm med åren och möjligen är det så att andra saker i livet tar mer tid så man måste prioritera. Enkelt men kompetent framkit, 6.5" med bra filter och diskant ihop med en väldigt bra 10" bas. Detta drivet av två kapabla slutsteg med mer effekt än vad som är vettigt, så överdimentionerat som möjligt inom de ekonomiska ramar man kan tänka sig brukar ge glada miner om bara installationen och inställningarna är vettigt gjorda. Signalkällan är ju inte alltid en CD spelare numera, det kan vara vad som helst och man kan gilla det eller ej men det är ju så musikförmedlingen ser ut idag - mp3 måste inte vara död och pina men visst, en flac/wav spelar bättre överlag så går det, kan man ju vinna massa kvalitet bara genom att välja rätt format.

            Det gäller att fundera ut vad man vill ha ut av anläggningen och trösta sig med att det inte ytterst handlar om pengar för att få bra ljud. Egen kunskap är guld värd. Internet får ju mycket skit i tråden, jag förstår på sitt sätt varför men samtidigt inte. Internet har bidragit till stor spridning av kunskap inom bilstereoområdet på ett positivt sätt. Det är väldigt bra att folk kan hämta in kunskap den vägen men till sist brukar det ändå handla om att tillgodo göra sig kunskapen och kanske främst, våga ta steget att göra misstagen man lär sig på. Jag tror att Nonne slog huvudet på spiken just där för har man gjort sina misstag och insett att teorin på internet inte alltid stämmer med praktiken är den ofta dyrköpt. Där är felet med internet för den kunskapen är långt ifrån gratis men tidens tand är att inget ska kosta något och då blir det som det blivit...

            /mt4base

            Comment


            • #21
              Re: Vad har ni för budget?

              Originally posted by Peppe_e View Post
              Tror många/alla här inne hade betalt ett par hundringar extra i en butik med duktigt folk som är intresserade av vad dom säljer. Nu är det bara så att det finns inte många sådana butiker kvar
              Jag kan tyvärr inte åka 9 mil enkel resa för att köpa en stereo eller ett par högtalare när man har familj å allt annat runt omkring en som tar tid. Är glad att jag får nån liten halvtimma över i garaget för att greja nån gång i veckan
              Men har någon planer att öppna butik i Fristad eller borås så är jag med!!
              Inte? Jag åker 8 mil och tar med tösen då o då
              Jag kan dessutom vara så oantad att jag åker dit bara för att vara social ibland..

              Originally posted by Mats H View Post
              Jag tror det är väldigt få i hela världen som i verkligheten lägger 300'kr på sin stereo.

              Visst kan man komma upp i det priset om man tar listpris och räknar in arbetstiden som kostnad, men det är viktigt att nämna att man kommer väldigt långt med mycket mindre pengar och med eget arbete.

              Många blir (med all rätt) chockade när man målar upp skräckscenario med dessa summor och det blir inte lättare att få folk att börja tävla under dessa premisser.

              Denna tråd är ett praktexempel på att det behövs prisbegränsade klasser i Sverige.
              Det skulle behövas en eller flera klasser upp till max 2000€.
              Ngt jag stångar mig blodig för under många år med just de argument du o Nonne lägger fram men men......får man inte ut infon och väcke rintresset så är dte klart att det ej finns belägg för det
              Jag har lite funderingar o planer jag skall diskutera med Patrik så får vi se om det blir ngt nästa år eller ej....
              Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
              ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

              Comment


              • #22
                Re: Vad har ni för budget?

                Min budget för mitt bygge hamnade strax över 5 tusen.
                Och allt utom huvudenheten är köpt lokalt i butik.
                Och den butiken har inte ens en egen webshop.

                Comment


                • #23
                  Re: Vad har ni för budget?

                  Lonefox>> Det där kan nog funka för mig med om nåt år när 3års trotsen har lagt sig Får helt enkelt få tösen intresserad av billjud! Är redan intresserad av bilar så kan nog gå att lägga fram lite fint! Haha, tack för tipset!

                  Comment


                  • #24
                    Re: Vad har ni för budget?

                    Det handlar om tillvänjning. Mina tjejer skrek vid treårsåldern "Mer musik" från baksätet!
                    /tycker Erik.

                    Comment


                    • #25
                      Re: Vad har ni för budget?

                      Min äldsta på 3½ har ett syndrom som gör att hon är lite känslig för höga ljud tyvärr. Men får vänja henne vid lagom högt och kungligt rent ljud istället!

                      Comment

                      Working...
                      X