Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vad har ni för budget?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Vad har ni för budget?

Lägger inga aspekter på hur mycket cash man lägger på sin "hobby", själv har jag plöjt ner +40.000kr på gitarr-relaterade prylar i år

Men ni som tävlar i div klasser(ingen koll där) vad budgeterar ni med för tex komma de säsong?

Jobbas det mycket med spons förresten inom sporten?

Nyfiken

Re: Vad har ni för budget?

Förr i tiden var det ganska vanligt med spons på bilar som byggdes av folk som presterat bra resultat tidigare år. I takt med att branchen krympt så blir utrymmet för importörerna mindre för att göra sådana saker, så idag är det undantagsfall.

Största kostnaderna för min del för en tävlingssäsong brukar vara material och bränsle.
    Jag har ju tillräckligt bra grejjer för att inte behöva byta år från år. (Och tillräckligt på hyllan för några extra bilar...)
    /tycker Erik.

Comment

Originally posted by burner
      Lägger inga aspekter på hur mycket cash man lägger på sin "hobby", själv har jag plöjt ner +40.000kr på gitarr-relaterade prylar i år

Men ni som tävlar i div klasser(ingen koll där) vad budgeterar ni med för tex komma de säsong?

Jobbas det mycket med spons förresten inom sporten?

Nyfiken

Jag kan svara på båda frågorna.

Mitt nya bygge är budgeterat till ca 125 000:- i ljudprodukter.
      vad installationen kommer att kosta vet jag inte!
      Ställer man detta i relation till förra bygget i samma bil så är detta rena budgetbygget, jag har strypt budgeten med nästan 300 000:-
      Man ska ha i tanken att mitt förra bygge var ämnat för Multimedia vilket kostar en hel del pengar, och då ska man veta att jag INTE spenderade stora summor på kablaget vilket JAG anser är helt onödigt!!

I dag är sponsring inte ett stort begrepp i bilstereovärlden.
      detta beror i stora drag på att vi inte har så stora marginaler som alla tror.
      Skulle vi tälja guld som början av 90 talet så skulle inte alla butiker konka till höger och vänster!

Och vad beror detta på?
      Jo, det beror på INTERNET!

Vi som driver butiker har stora omkostnader, och det har inte webbshopparna!
      Visst kostar det en nhel del kapital att driva en fullfjädrad webbshop, men man slipper lokalhyror, utgifter på demoställ, stimavgifter, listan kan göras hur lång som helst!

I framtiden kommer sponsringen att vara ännu mindre än i dag, då kommer vi förmodligen att
      bli bedömd av en CYBERDOMMARE som går in i bilen virituellt i en bil som inte ens finns i verkligheten.
      Så ni som finner vår hobby/sport intressant, handla lokalt annars blir nog min vision sann en vacker dag

Om tio år annordnar Ljudbyggaren CyberBreak
      sigpic

We know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Importör av Mosconi, Gladen
      Se oss på Facebook för nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge och numera även kallad besserwisser

Comment

Tack för svaret "Nonne", alltid kul med insiktsfull information.

Allt är Internets fel..
        Den diskussionen dyker alltid upp när det gäller svensk detaljhandel kontra priser/EU/Import etc. oavsett inriktning..

.. och dom diskussionerna spårar ALLTID ur

Comment

Anläggningens totalkostnad har krympt med åren men ändå inte helt billigt.

2010= ca80k i espl master ( bl.a 2st spl dynamics D7 steg och 2 Spl 380d1a)
          2011= ca45k i street stock 100A (B2 M1S och 2st B2HD12)
          2012= ca30k i street stock ( 2st Alpine pdx1000.1 och 2 B2HD12

Har dock haft bra priser från leverantörer eller lånat grejer av kompisar under säsongen.
          Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

www.garaget.org/Frippe_L

Svensk Mästare 2012 i Street Stock
          Svensk Mästare 2011 i Street 100A
          Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

Comment

Problemet är ju att man som kund inte alltid värdesätter relationen och kunnandet när man gör en affär. Det kan bli en dyrköpt erfarenhet.

Mycket information finns naturligtvis tillgänglig via forum som det här och andra platser på nätet, men när jag höll på i branches förvånades jag ständigt över den dumsnåla inställningen som ibland finns.
            /tycker Erik.

Comment

Jag skulle ju inte in i deta... hmmm
              I "gitarr världen" är detta en aldrig sinande källa till diskussion..
              Har handlat mycket via nätet under åren från Japan, Tyskland, England till USA.

Med åren har det dock blivit mindre, detta pga att priserna utomlands inte är lika fördelaktiga längre.
              Valutakurser gör sitt förvisso, men trots den i närmaste monopol/kartell-bildning ett fåtal grossister har det ljusnat en del.

En del beroende på följande tex:
              Min "lokala" musikaffär i Jakan gör helt sonika så idag när jag handlar, att de självmant jämför direkt med "Tysken"(Thomann) och matchar priset(inkl frakten).

Comment

Originally posted by burner View Post
                Tack för svaret "Nonne", alltid kul med insiktsfull information.

Allt är Internets fel..
                Den diskussionen dyker alltid upp när det gäller svensk detaljhandel kontra priser/EU/Import etc. oavsett inriktning..

.. och dom diskussionerna spårar ALLTID ur

Allt är INTE internets fel.
                Hade leverantörerna inte varit så djäkla säljkåta och ge en flashig webbshop samma marginal som till en servande fysisk butik hade problemen varit betydligt bättre!

Varför får vi inte lön för mödan då vi har praktisk erfarenhet av en produkt?
                Varför får vi inte lite extra kredd då vi har produkten på hyllan?

Man BORDE skilja på ....

fysisk butik med monteringshall
                Fysisk butik på hobbynivå
                webbshop
                webshop på hobbynivå

Jag vet inte hur många ggr vi svarat på frågor ang tex Alpine via mail eller sms fast vi inte sålt till frågande kund bara för säljaren har noll koll!!!

Så var denna parentes slut från vår sida!!!
                sigpic

Webshop

Besöksadress butik

Örtgatan 22 26574 Hyllinge Tel: 042-164750 (14:00-18:00)

Importör av Gladen Audio, Mosconi, Rebec

Vi lagerför även ett stort sortiment fyrverkerier med helårsförsäljning. Vi utför arrangemangs fyrverkeri för alla tillställningar.

Comment

Jag brukar inte lägga ut så jättemycket på ljudet varje år, för när man väl köper nåt nytt så brukar nåt gammalt säljas. Men nästa år kommer jag nog att lägga ut ungefär 10-15k på nya grejer, det mesta från i år blir kvar men en del har sålts och bidragit till ljudbudgeten.
                  Mitt projekt: Volvo V60
                  BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Tror många/alla här inne hade betalt ett par hundringar extra i en butik med duktigt folk som är intresserade av vad dom säljer. Nu är det bara så att det finns inte många sådana butiker kvar
                    Jag kan tyvärr inte åka 9 mil enkel resa för att köpa en stereo eller ett par högtalare när man har familj å allt annat runt omkring en som tar tid. Är glad att jag får nån liten halvtimma över i garaget för att greja nån gång i veckan
                    Men har någon planer att öppna butik i Fristad eller borås så är jag med!!

Comment

Så beroende på klass hamnar ni som tävlar i området 30-300k.. + bil + arbete..
                      300k snyter man ju inte ur näsan direkt.. Seriöst & hatten av!

Ljudbyggaren AB: Service/kunskap är värt pengar, håller med du!
                      Och Nonne: klart du ska betala STIM, annars får jag inga pengar till bärs ju!?

Comment

Det är ju också en EXTREM skillnad mellan olika varor man kan köpa, samt vilken kunskapsnivå man själv besitter.

Jag själv har handlat via internet från utlandsföretag i cirka 13 år nu, och en del saker är man mer säker på än andra.

Men, som en relativt nybörjare, och inom elektronik, lägg därtill alla missar som kan bli med 12V installationer, så just bilstereo skall man nog fundera på ett bra tag innan man ens tänker tanken....

//Jonas
                        SM-guld 2007 och 2008.
                        Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

Comment

Jag tror det är väldigt få i hela världen som i verkligheten lägger 300'kr på sin stereo.

Visst kan man komma upp i det priset om man tar listpris och räknar in arbetstiden som kostnad, men det är viktigt att nämna att man kommer väldigt långt med mycket mindre pengar och med eget arbete.

Många blir (med all rätt) chockade när man målar upp skräckscenario med dessa summor och det blir inte lättare att få folk att börja tävla under dessa premisser.

Denna tråd är ett praktexempel på att det behövs prisbegränsade klasser i Sverige.
                          Det skulle behövas en eller flera klasser upp till max 2000€.
                          Last edited by Mats H; December 3, 2012, 12:59.
                          sigpic

-C5 2008 -SQuse-
                          -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

Comment

Originally posted by Mats H View Post
                            Jag tror det är väldigt få i hela världen som i verkligheten lägger 300'kr på sin stereo.

Visst kan man komma upp i det priset om man tar listpris och räknar in arbetstiden som kostnad, men det är viktigt att nämna att man kommer väldigt långt med mycket mindre pengar och med eget arbete.

Många blir (med all rätt) chockade när man målar upp skräckscenario med dessa summor och det blir inte lättare att få folk att börja tävla under dessa premisser.

Denna tråd är ett praktexempel på att det behövs prisbegränsade klasser i Sverige.
                            Det skulle behövas en eller flera klasser upp till max 2000€.
                            Jag håller med till fullo!

Det var meningen att jag skulle lägga max 40 000:- på nästa bygge, detta bara för att bilen skulle agera demobil.
                            Men sen när jag började lyssna på de nya produkterna som kom kunde inte min VILLHA sida stoppa
                            Så ännu en gång sprack budgeten!

Totalsumman för mitt gamla system som ligger på hyllan listade 420 000Skr
                            Jag håller med om att det är helt sinnesjukt och lägga sådana summor på en sketen bilstereosetup, skulle jag sälja i dag så får man i bästa fall 42 000Skr och då är stegen helt nya och inte uppackade
                            Fast lite bonus är det, nu jag kommer att köra en av världens bästa CD-Spelare optiskt till min 6to8 vilket jag verkligen ser fram mot
                            sigpic

We know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Importör av Mosconi, Gladen
                            Se oss på Facebook för nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge och numera även kallad besserwisser

Comment

Budgeten för nästa år är inte så stor, tänkte tävla lite på nybörjarnivå. Har köpt en ny huvudenhet resten av grejerna är sånt jag köpt på mig under åren. Ska dock köpa mig ett par mellanregister nu i vinter så vinterns budget är väl 5000kr ungefär.

Föredrar också att handla direkt i butik men då jag bor uppe i norrbotten så är det dessvärre ganska ont om fysiska butiker i närheten. När jag bodde nere i Skaraborg så handlade jag det mesta hos RT i Skövde samt BRL i Trollhättan.

Comment

Working...
                              X