Announcement

Collapse
No announcement yet.

Slotport vs Aeroport

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Slotport vs Aeroport

Hej.

Jag har sett att en del bygger baslådor med slotport medan andra bygger med aeroport. Och undrar vilka för o nackdelar ni tycker att dessa portarna har. samt inom vad ni tycker att de passar bäst inom.

Själv har jag i bara byggt 2 slotport lådor och runt 20+ aeroport baslådor. Och har än så länge upplevt att slotport verkar va mer relaterat inom dB medan aeroport är mer för SQ.

Re: Slotport vs Aeroport

Tror det handlar om att det är lätt att ha 2-3 storlekar på aeroportar, som står i ritningar hur lång de skall vara. Såga av och du är "good to go". Dvs, det är lätt och smidigt och ger bra resultat. Rätt lätt att dimensionera till merparten av basar som inte är super extrema.

Sedan är det säkert poppis då man lättare kan "labba" med rör-längd.

Att man ser mkt slotportar i dbrigg tror jag beror på att man inser att man får högst jämförbara resultat så länge man håller sig till samma area/längd.. (dvs - inte nödvändigtvis form). Kort och gott finns det mindre anledning att lägga en hel del cash på aeroportar när det går att bygga i trä.

Men rent ljudmässigt - finns det med aeroportar möjlighet att hålla en smuuuula mindre area än vad som krävs för slotportar givet man vill komma undan blåsljud. Men, så fort man har rimligt väl tilltagna portar är detta inte en 'faktor' längre.

Bygglogg: SQW: TransFårrden

Comment

Working...
    X