Announcement

Collapse
No announcement yet.

F: Kabelarea mellan batteri?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • F: Kabelarea mellan batteri?

    Godkväll! Har en liten fundering ang kabelarea mellan batteri i motorrum och batteri i bagage. Jag har 2 st Trojan 100 Ah batteri som ska i min bil om ett tag men undrar vad ni rekomenderar för kabelarea! Förtillfället har jag 50mm2 kabel men är det lite i överkan? Kommer ihåg från el lektionerna i skolan att det fanns någon tabell där man kunde ta hänsyn till längd på kabel, amp som skulle igen så fick man fram rekomenderad storlek på kabelarea. Någon som vet vet vad jag pratar om?

    Ps. Är det viktigare att ha grov kabel om man t.ex inte har ett extra batteri innan stegen? Batteriet fungerar väl som en konding? ds.

    Stegen som kommer användas är Impact hc 2.250 i 4ohm och ett Mutant XXX 1.1500 till basen i 2 ohm. Impact steget borde ju dra ca 42 amp vid full mutter i 4 ohm och Mutant steget ca 84 amp eller är jag helt ute och cyklar nu? Trött som få...


    MVH Simon Jonsson

  • #2
    Re: F: Kabelarea mellan batteri?

    Har du 50mm2 kör på den

    bättre för grov kabel än för tunn

    byt även kabel mellan
    generator och plus på batteri
    generator och jordpunkt
    batteri till jordpunkt

    sen får det komma rättningar och tillägg från de som är expertis

    Comment


    • #3
      Re: F: Kabelarea mellan batteri?

      1 batteri är alltid bättre än en konding en konding är bara en knut på snöret enligt mitt tycke

      Comment


      • #4
        Re: F: Kabelarea mellan batteri?

        Jo man hur blir det med kable arean? Viktigare med grov kabel om man bara kör med ett batteri och sedan 5m kabel till stegen eller är det lika viktigt även om man har ett till batteri bak?

        MVH Simon Jonsson

        Comment


        • #5
          Re: F: Kabelarea mellan batteri?

          Eftersom kabeln blir längre när man endast har ett batteri i motorrummet så är kabelarean extra viktig ur spänningsfallssynpunkt. Ifall det sitter ett batteri i bagaget så blir kabeln kortare och då minskar även spänningsfallet.

          Man har två saker att ta hänsyn till när det gäller dimensionering av kabel, dels vilket spänningsfall kabeln ger och dels hur stor säkring kabeln får ha. Ibland kan kabelarean egentligen räcka till ur spänningsfallssynpunkt, men istället kan man inte ha tillräckligt stor säkring.

          I så fall får man gå upp i kabelarea just för säkringens skull, inte för spänningsfallets skull.

          Fast om man har tänkt sig att tävla så måste man följa de rekommendationer som tävlingsreglerna visar, oavsett om man själv har en annan åsikt angående kabeldimensionering.

          Comment


          • #6
            Re: F: Kabelarea mellan batteri?

            Originally posted by Snoddas View Post
            Godkväll! Har en liten fundering ang kabelarea mellan batteri i motorrum och batteri i bagage. Jag har 2 st Trojan 100 Ah batteri som ska i min bil om ett tag men undrar vad ni rekomenderar för kabelarea! Förtillfället har jag 50mm2 kabel men är det lite i överkan? Kommer ihåg från el lektionerna i skolan att det fanns någon tabell där man kunde ta hänsyn till längd på kabel, amp som skulle igen så fick man fram rekomenderad storlek på kabelarea. Någon som vet vet vad jag pratar om?

            Ps. Är det viktigare att ha grov kabel om man t.ex inte har ett extra batteri innan stegen? Batteriet fungerar väl som en konding? ds.

            Stegen som kommer användas är Impact hc 2.250 i 4ohm och ett Mutant XXX 1.1500 till basen i 2 ohm. Impact steget borde ju dra ca 42 amp vid full mutter i 4 ohm och Mutant steget ca 84 amp eller är jag helt ute och cyklar nu? Trött som få...


            MVH Simon Jonsson
            Vilken kabelarea hänger på vilket strömuttag du gör och hur långa kablarna är. Med de 2stegen bör du klara dig med 1st 33-50mm2 på upp mot 5-6meter.

            Du bör köra på samma kabelarea oavsett om du har batteri bak eller ej. Batteriet bak ska också laddas från generatorn och då vill du ha tillräcklig laddspänning över batteriet bak också. Batteri och kondensator är långt ifrån samma sak.

            Läs

            http://sv.wikipedia.org/wiki/Kondensator

            http://sv.wikipedia.org/wiki/Batteri

            Det främst när det gäller transienta strömmar som man har nytta av en kondensator http://sv.wikipedia.org/wiki/Transient.

            För att räkna kablar på egen hand använder du dig av formlerna: ohm's lag och ledningsresistansen

            U x R = I

            R=r*(l/A)

            För koppar är r=0,0175

            Comment


            • #7
              Re: F: Kabelarea mellan batteri?

              Originally posted by Snoddas View Post
              Stegen som kommer användas är Impact hc 2.250 i 4ohm och ett Mutant XXX 1.1500 till basen i 2 ohm. Impact steget borde ju dra ca 42 amp vid full mutter i 4 ohm och Mutant steget ca 84 amp eller är jag helt ute och cyklar nu?
              Om man utgår ifrån de både stegens RMS-effekt enligt deras specar så borde Impactsteget kunna dra runt 66 A i 4 Ohm räknat på 55% verkningsgrad, Mutantsteget kan med 70% verkningsgrad dra ca 95 A i 2 Ohm. Tillsammans blir det omkring 160 A.

              Ur säkringssynpunkt så får 35 mm2 kabel avsäkras med 150 A enligt flera tabeller (EMMA:s tabell visar dock lite annorlunda har jag för mig), i så fall ligger den kabelarean på gränsen och en lite grövre kan användas.

              Ur spänningsfallssynpunkt så ger 5 m lång 35 mm2 kabel ca 0,41 V förlust vid 160 A, det är inom ramarna enligt flera rekommendationstabeller (brukar "tillåta" 0,5 V som mest) men personligen vill jag gärna hålla mig till högst 0,3-0,35 V.

              Nu spelar du knappast så pass högt att stegen drar så mycket ström, men de har en teoretisk möjlighet att dra någonstans uppåt dessa värden och då bör ju kabeldimensioneringen också vara anpassad till detta. Angående stegens verkningsgrad så är det en gissning från min sida, men dock inte taget "ur luften".

              Jag tycker att du utifrån de beräknade strömförbrukningarna kan fortsätta med din 50 mm2 kabel eftersom den ändå finns där, det är som sagt ingen nackdel att ha "för grov" kabel.

              Tänker man lite framåt så kanske du kommer att lasta ner dina steg ytterligare, då ökar strömförbrukningen och 50 mm2 kabeln blir då ett måste.
              Last edited by Optima; March 6, 2010, 23:47.

              Comment

              Working...
              X