Announcement

Collapse
No announcement yet.

PA-högtalare i bil

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #61
    Re: PA-högtalare i bil

    Originally posted by jonash View Post
    Det fanns några stycken företag som sålde såna, det som Viljanen hade var nog USD Waveguides tror jag, sen hade Image Dynamics, dvs de som jag körde med.

    Fanns några olika varianter, den stora skillnaden var drivern, som i de flesta fall kom från Motorola.

    Gjorde Motorola större drivers? :O
    Har bara sett Piezodiskanterna

    Comment


    • #62
      Re: PA-högtalare i bil

      Originally posted by Noiseprojekt View Post
      Gjorde Motorola större drivers? :O
      Har bara sett Piezodiskanterna
      Motorola har gjort rätt mkt under sina dagar du
      Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
      ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

      Comment


      • #63
        Re: PA-högtalare i bil

        Motorola fick sitt namn genom att uppfinna bilradion...
        /tycker Erik.

        Comment


        • #64
          Re: PA-högtalare i bil

          Ja, Motorola gjorde drivern till en del av dem. Man kunde i vissa fall byta driver från Motorola och få lite annorlunda egenskaper. Jag vet ganska många som använde USD Waveguides som bytte drivers och fick bättre/annorlunda egenskaper på sina horn.

          Sen fanns det de som testade mer extrema saker, minns en prototyp med en 4tummare tror jag det var, där man specade frekvenssvaret 60-22kHz....vet inte om det var sanning, men det såg intressant ut
          SM-guld 2007 och 2008.
          Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

          Comment


          • #65
            Re: PA-högtalare i bil

            Originally posted by DD-rexen View Post
            vilka minnen,, vet ju att viljanen hade i sin vita honda accord liknande såna trumpeter hann dock inte lyssna i den..
            Var en annorlunda upplevelse...
            Scenen och djupet var riktigt bra men tonalt lät det kanske lite ansträngt.

            EQ var ett måste pga alla fasfel och inställning såg helt sjuk ut!
            Viljanen mfl körde 31-bands 19"-rack eq-prylar (Rane?) och de brusade en del (minst sagt) så de använde noisegate för att inte störa på zero-bit tex.
            Detta var även en förklaring att de försvann när tidskompet gjorde sitt intåg i tävlandet.
            Jag har ganska lätt att höra fasfel och jag fick efter en stund ont i huvudet så jag skulle aldrig fixat att ha sådana i min egen bil....
            __________________
            Mvh Jonas
            Ljudnörd, SAAB-frälst, motorcyklist och trafiklärare
            8ggr Svensk Mästare SQ & Multimedia
            Min byggen: Saab 9-5 Soundtjeck 130dB Polk/Momo M5 PV 444

            Comment


            • #66
              Re: PA-högtalare i bil

              Originally posted by joj View Post
              Jag har ganska lätt att höra fasfel och jag fick efter en stund ont i huvudet så
              Du la ner tävlandet
              sigpic

              We know the Rolex feeling, only the best are copied.

              Ljudbyggaren sedan 1998

              Importör av Mosconi, Gladen
              Se oss på Facebook för nyheter.

              Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

              Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

              International Head Judge och numera även kallad besserwisser

              Comment


              • #67
                Re: PA-högtalare i bil

                Tack!
                Man lär sig något nytt varje dag!!

                Hur var karaktären på dom där hornen?
                Ser ju rätt egendomliga ut

                Comment


                • #68
                  Re: PA-högtalare i bil

                  Som Joj skrev så lät de tonalt riktigt illa. Jag labbade nog ett helt år med mina innan jag gav upp. Men det säger kanske mer om mina skills.
                  Det finns de som älskar dem för dynamiken, men de är få.
                  /tycker Erik.

                  Comment


                  • #69
                    Re: PA-högtalare i bil

                    Originally posted by Robsarve View Post
                    Som Joj skrev så lät de tonalt riktigt illa. Jag labbade nog ett helt år med mina innan jag gav upp. Men det säger kanske mer om mina skills.
                    Det finns de som älskar dem för dynamiken, men de är få.
                    Jo jag kan tänka mig det, det behövs ju inte mycket för att vågorna från en driver ska slås sönder och låta underligt eller dåligt.

                    Comment


                    • #70
                      Re: PA-högtalare i bil

                      Jag skulle säga såhär: med den kunskap som man besatt för 15 år sedan så var det svårt att få till alla delarna i ljudet. Minns att man då upplevde det som "skönt" när man fick dit en silkdome och ett normalt konmellanregister.

                      MEN, det skall sägas att man kan en hel del mer tricks och saker idag än man kunde då. Elektroniken som vi använde är inte nån större skillnad på, jag hade mina på DLS/Genesis steg, och det har inte hänt nåt på den fronten som gör att dagens steg är mycket bättre (snarare tvärtom..)

                      Däremot så använde vi nog sämre huvudenheter, och som sagt, möjligheterna att justera ljudet är ju mycket bättre idag.

                      Så, det är inte utan att man funderar på hur såna här horn skulle låta idag, med en ODR/F1 signalkälla + DSP och med de 15åresn extra kunskaper man har om tweakning.

                      Men det får vi nog aldrig veta, inte med mina Image Dynamics iallafall, för de är återvunna och sitter säkert i någon fleecetröja numera

                      Är dock rätt säker på att det finns Waveguides i Gävle
                      SM-guld 2007 och 2008.
                      Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                      Comment


                      • #71
                        Re: PA-högtalare i bil

                        tror d mesta kan skramlas ihop här i Gävle av d du räknade upp, ingen ODR dock.
                        Men d finns d ju o få tag på nån mil bort bara..

                        Men eftersom inget PA har gjort att iaf jag känt att jag skulle vilja ha d ljudet i min bil så får d nog vänta innan d blir av.

                        Har ett oanvänt USD membran nånstans också, så slipper man den där jättelådan som många PA högtalare vill ha.
                        Men man kanske inte uppnår det ljudet man vill åt då...?

                        Jag är lite nyfiken på när första SM medaljen i SQ går till en PA-rigg.
                        Är 2013 året det sker?

                        Mvh
                        Rutger
                        Du lär så länge du lever, heter det.
                        Jag tror att motsatsen är lika sann.
                        Bengt Feldreich
                        _______________________________________
                        _______________________________________

                        Comment


                        • #72
                          Re: PA-högtalare i bil

                          Originally posted by rutger j View Post
                          tror d mesta kan skramlas ihop här i Gävle av d du räknade upp, ingen ODR dock.
                          Men d finns d ju o få tag på nån mil bort bara..

                          Men eftersom inget PA har gjort att iaf jag känt att jag skulle vilja ha d ljudet i min bil så får d nog vänta innan d blir av.

                          Har ett oanvänt USD membran nånstans också, så slipper man den där jättelådan som många PA högtalare vill ha.
                          Men man kanske inte uppnår det ljudet man vill åt då...?

                          Jag är lite nyfiken på när första SM medaljen i SQ går till en PA-rigg.
                          Är 2013 året det sker?


                          Mvh
                          Rutger
                          Hörde jag en utmaning kastat åt något håll? (Tja vi kan glömma Örjan och Robban då de finner SQ alltför tråkigt )
                          Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                          ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                          Comment


                          • #73
                            Re: PA-högtalare i bil

                            ett framsystem kan du få och låta bra men låg bas blir det sämre med. rutger har några välljudande pa element i lådor här hemma bara o komma på lyssning.
                            sigpicmed välljud som mål i livet!

                            Comment


                            • #74
                              Re: PA-högtalare i bil

                              Originally posted by Lonefox View Post
                              Hörde jag en utmaning kastat åt något håll? (Tja vi kan glömma Örjan och Robban då de finner SQ alltför tråkigt )
                              Just vad jag tänkte angående utmaning.
                              SM-guld 2007 och 2008.
                              Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                              Comment


                              • #75
                                Re: PA-högtalare i bil

                                Originally posted by cg18ljud View Post
                                ett framsystem kan du få och låta bra men låg bas blir det sämre med. rutger har några välljudande pa element i lådor här hemma bara o komma på lyssning.
                                tack för erbjudandet, men jag tror jag avstår.
                                För precis som att SQ måste vara tyst o tråkigt så måste ju PA-ljud vara högt o skränigt..

                                Mvh
                                Rutger
                                Du lär så länge du lever, heter det.
                                Jag tror att motsatsen är lika sann.
                                Bengt Feldreich
                                _______________________________________
                                _______________________________________

                                Comment

                                Working...
                                X