Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kdc 4754sd Android kompatibel?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: Kdc 4754sd Android kompatibel?

Originally posted by krille86 View Post
    Det här var till stor hjälp för jag blir inte klok på detta

Nu måste jag ha hjälp så jag fattat detta rätt , tar ett exempel.

Vi säger att jag har 150 cm till subb ska den vara 0 ?

50 cm till vänster högtalare , mellanskillnad 100 ska kompet på vänster vara 100?

80 cm till höger högtalare , mellanskillnad 70 ska kompet på höger sida vara 70?

Hoppas du förstår mig
    Rent teoretiskt ja. Men det kan bli fel ändå.
    Jag har själv aldrig lyckats att kompa in basen bra. Men när Skogholm har varit där och pillat så har basen ALLTID varit mest kompad i mitt system....fråga mig inte varför för såpass mkt om hur basen funkar kan inte jag.

Men utgå från det och se vad som händer.
    Glöm inte av att sänka nivån för vänster med för att få elementen att spela jämnare i volym. Jag löste det med 1-2 steg till höger på balansen.

I allra värsta fall så kan du fimpa basen och ta mellanskillnaderna mellan framsystemet och sedan sitta och skruva tills basen faller på plats med framsystemet.
    Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
    ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

Comment

Men, nu får du förklara min kommande tanke här också...

Låt säga att du har 6.5" mid i vardera dörr, 3.5" i instrumentbrädan.

Om jag då sätter hela högra sidan till 0, så blir det ju ingen skillnad mellan de bägge högra elementen. Det mest optimala bör väl ändå vara att göra som jag gjort?? Mätt avstånden till elementen, och vänt på höger och vänster. Då får man med mellanskillnaden mellan de högra elementen.

Det här var en tanke jag fick, förklara gärna om jag tänker fel nu

Sen det där med subben talar ju mot mitt logiska tänkande nu, när vi kom fram till att man fördröjer respektive element. Jag har hela tiden trott att när jag har vridit på avstånd till subben, så har hela framsystemet blivit fördröjt eller nå, så att det har fallit ihop till slut... Men om jag nu i verkligheten fördröjer subben jättemycket, då borde det väl inte bli rätt någonstans??
      Sponsor:
      Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
      Tudor Batteries - www.tudor.se
      Sonax Bilvård - www.sonax.se

Comment

Originally posted by ppk View Post

Om jag då sätter hela högra sidan till 0, så blir det ju ingen skillnad mellan de bägge högra elementen. Det mest optimala bör väl ändå vara att göra som jag gjort?? Mätt avstånden till elementen, och vänt på höger och vänster. Då får man med mellanskillnaden mellan de högra elementen.

Sen det där med subben talar ju mot mitt logiska tänkande nu, när vi kom fram till att man fördröjer respektive element. Jag har hela tiden trott att när jag har vridit på avstånd till subben, så har hela framsystemet blivit fördröjt eller nå, så att det har fallit ihop till slut... Men om jag nu i verkligheten fördröjer subben jättemycket, då borde det väl inte bli rätt någonstans??
        Godmorgon pappskalle.. Jag kom på mig själv där med första stycket. Som bägge ni skrev, man låter högtalaren längst bort vara på 0, och fördröjer de andra... Man ska inte skriva på forum innan man har fått i sig morgonkaffet!
        Sponsor:
        Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
        Tudor Batteries - www.tudor.se
        Sonax Bilvård - www.sonax.se

Comment

Godmorgon pappskalle.. Jag kom på mig själv där med första stycket. Som bägge ni skrev, man låter högtalaren längst bort vara på 0, och fördröjer de andra... Man ska inte skriva på forum innan man har fått i sig morgonkaffet!
          :P

Det angående subben kan jag som sagt inte förklara......enda jag fått höra av Patrik är: "Man måste vet ahur subben fungerar" med ett flin då jag regerat på att den varit mest fördröjd....jag har mina teorier men jag vill diskutera dem emd honom först.
          Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
          ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

Comment

I Kenwoods enheter är det enklast att först fixa tidskompet mellan höger och vänster element, var och ett för sig (diskanter för sig, mellanregister för sig, midbasar för sig) och sen justera mellan dom olika registren med DTAn.
            Mitt projekt: Volvo V60
            BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Working...
            X