Announcement

Collapse
No announcement yet.

hur stor låda skulle ni byggt till denna bas?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• hur stor låda skulle ni byggt till denna bas?

portad då..

ska bli kul å se vad ni tycker jämfört med rekommendationerna..

FS:44.6 Hz
    Qes:0.844
    Qms:9.217
    Qts:0.773
    Le:6.446 mH
    Vas:4.672 L
    BL:17.78 N/A
    Cms:99.97 uM/ N
    Mms:126.977 g
    Sens:78.77 dB @ 1w/1m

Re: hur stor låda skulle ni byggt till denna bas?

15 liter avstämd till 45 Hz kunde vara ett alternativ, men porten blir antagligen lång kan jag tänka mig.

Rör sig om ett 8" element iaf.
    Last edited by Optima; March 1, 2010, 20:52.

Comment

du är den andre som rekommenderar liknande optima..
      funderar så sjukt mycke på vrf dom flesta vill ha dubbla volymen, stör mig lite på det..
      om det endast är för att det ska kunna spela djupare eller..

Comment

Åtminstone när det gäller mitt förslag så är orsaken mest för att få djupare bas, det höga Q-värdet gör bla att lådvolymen blir ganska stor i förhållande till Vas för att inte få baspeaken högt upp i frekvensområdet.

Comment

detta är iaf värden på en DD 1508, och enligt alla jag bett titta på lådvolym så har det blivit som herr optimas förslag, (vilket iaf jag tycker är acceptabelt för en 8") någon som testat detta mot DD´s egna förslag som är kring det dubbla?
          tycker själv det är jobbigt med basar som kräver monsterlådor då det tar sån förbannad plats..
          men min största fråga är vrf DD tycker man ska ha dem i en så stora lådor? har värden för 10" bas med och det blir likadant där..

Comment

Ett av skälen är väl att större lådor ger högre effektivitet och att i en större låda kan man också ha en större port(enl DD) , varför inte ställa frågan direkt till Thomas i dd forumet under "Direktkontakt" ?
            "Sound by Hewi"

Blue eMotion by heWi

Comment

tänkte fråga allmänheten så man kanske får olika svar å teorier, men dem flesta säger ju även som du att lådorna blir effektivare, å spelar högre, men mao så kan man få en mindre låda att låta bättre då då dom tydligen har bättre ändamål för det egentligen?
              fast finns ju vissa som även säger att ts värdena spelar ingen roll alls..

Comment

T/S-parametrarna är ju uppmätta vid en svag signal, därför kallas värdena för "småsignalparametrar". När man trycker in en massa effekt i elementet så ändras parametrarna och då stämmer inte den teoretiska uträkningen med verkligheten, men man kan iaf (enligt min åsikt) ofta räkna ut en hyfsad grundvolym+avstämning som sedan kan labbas vidare med.

Åtminstone för "musiklådor" ska det gå att räkna ut någorlunda vettig låda, däremot för "spela superhögt" så brukar det inte stämma. Såna lådor måste labbas fram.

Comment

Hur länge och hur hårt har basen spelats in innan de T/S som anges mätts fram?
                  Last edited by Naughty Tee; March 2, 2010, 20:03.

Comment

Originally posted by Naughty Tee View Post
                    Hur länge och hur hårt har basen spelats in innan de T/S som anges mätts fram?
                    den ska vara "väl" använd/inspelad

Comment

Originally posted by sjobas View Post
                      den ska vara "väl" använd/inspelad
                      Bra bygg då en 15 liters låda avstämd 45 och lyssna hur det låter, jag är inte så säker att det blir en rolig historia

Mitt lådförslag till 1508 är 25 liter netto och 70cm2 port 45 lång.
                      Last edited by Naughty Tee; March 2, 2010, 20:19.

Comment

Working...
                      X