Announcement

Collapse
No announcement yet.

värde vid låd beräkning

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • värde vid låd beräkning

    vad har QTC värdet för betydelse när man räknar på lådor

  • #2
    Re: värde vid låd beräkning

    Här förklaras det rätt begripligt:
    http://www.drkrupp.se/hifi/box_sluten.html
    Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
    ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

    Comment


    • #3
      Re: värde vid låd beräkning

      tack det var bra men vet nån Qtc värdet ändrar sig med dämpull

      Comment


      • #4
        Re: värde vid låd beräkning

        Originally posted by borrhans View Post
        tack det var bra men vet nån Qtc värdet ändrar sig med dämpull
        Nu är jag absolut ingen expert, men jag slänger iväg en kvalificerad gissning. Eftersom dämpull gör så att basen upplever lådan som större än vad den är, så borde dämpullen påverka Qtc på samma sätt som en större låda gör. Hur mycket dämpull som ger ett visst Qtc borde däremot vara tämligen svårt att bestämma.
        Frontsub & pyssel i w204 Projekttråd

        Comment


        • #5
          Re: värde vid låd beräkning

          QTC sänks när man stoppar in dämpmaterial, det stämmer.

          Comment


          • #6
            Re: värde vid låd beräkning

            gör det mycket om man har typ Qtc på 1.0

            Comment


            • #7
              Re: värde vid låd beräkning

              Originally posted by borrhans View Post
              gör det mycket om man har typ Qtc på 1.0
              Lite off-topic men det låter som att vi skulle prata med Patrik om att få till en bilstereokurs även här i trakterna

              Som jag ser det får man en mer "kommersiell" basåtergivning med ett högre Qtc...

              Sedan får man även se till skillnader i program...
              Nu orkar jag inte installera BassBox Pro för att jämföra men om jag minns rätt nu så får jag andra resultat med det programmet kontra WinISD då WinISD riktar sig mer till hemmilöjo medans man kan välja hem eller bilmiljo med BassBox Pro vilket gör att WinISD INTE tar hänsyn basförstärkningen i en bil...
              Optima har pillat betydligt mer med programmen och kan förklara mer där om han orkar
              Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
              ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

              Comment


              • #8
                Re: värde vid låd beräkning

                Lådans Q i en bil och vad som funkar är nära kopplat till bilkupens basförstärkning och lådans f3. Med ett Q på ca 1 hade jag nog stoppat in rätt mycket dämpull (50%) och velat ha ett f3 nedåt 45.
                /tycker Erik.

                Comment


                • #9
                  Re: värde vid låd beräkning

                  Originally posted by Lonefox View Post
                  Nu orkar jag inte installera BassBox Pro för att jämföra men om jag minns rätt nu så får jag andra resultat med det programmet kontra WinISD då WinISD riktar sig mer till hemmilöjo medans man kan välja hem eller bilmiljo med BassBox Pro vilket gör att WinISD INTE tar hänsyn basförstärkningen i en bil...
                  Optima har pillat betydligt mer med programmen och kan förklara mer där om han orkar
                  Det går utmärkt att fejka rimligt generella kupéförstärkningar i WinISD oxå. Man får kasta på filter. Det är inte lika rakt på sak som i Bass Box Pro, men det finns absolut möjligheter.

                  Bygglogg: SQW: TransFårrden

                  Comment


                  • #10
                    Re: värde vid låd beräkning

                    BassBox Pro ger tyvärr lite konstiga värden på Qtc när man simulerar stora lådor, dessutom verkar inte programmet ange "rätt" QTC om man jämför med andra program. Kollar man exempelvis på http://www.ajdesigner.com/fl_subwoofer/subwoofer.php så verkar BassBox räkna fel.

                    Har länge tänkt maila HT Audio om detta, så att de får ta med det i nästa uppdatering, men det har helt enkelt inte blivit av.

                    Comment

                    Working...
                    X