Announcement

Collapse
No announcement yet.

I-bräda och airbag...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • I-bräda och airbag...

    Tja tänkte kolla hur folk som moddar,klär om sina instrumentbrädor gör när det sitter airbag i den.
    Kopplar ni bara ur den med motstånd eller tar man bort den helt.
    tänkte mest om man köper en ny bräda som man gör om, för det känns ju lite omständigt att skruva dit den gamla bagen om man ändå inte kan ha den inkopplad.
    för man kan väl inte få bilen laglig om airbagen inte sitter där eller hur funkar detta?


    MVH Jocke
    Alpine Audison !GENESIS DLS

    http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=8797

  • #2
    Re: I-bräda och airbag...

    Beror lite på vad det är för bil. Som i min saab så är den på passagerarsidan bortprogramerad samt urtagen då jag har en bakåtvänd barnstol där så inga lampor lyser å skvallrar om att ngt e fel. I ngn Volvo 850 jag hade för länge sedan räckte det med ett motstånd å ta loss minus polen i 20minuter för att det inte skulle lysa ngt. Och som du skrev om man moddar brädan å har kvar airbagen och inte gör ngt åt det å du krockar så kan följderna bli katastrofala när den exploderar!

    Comment


    • #3
      Re: I-bräda och airbag...

      Får åka och kolla med "saab"/ meca och se vad dem säger. Om det finns möjlighet för dem att montera ur befintlig airbag innan man börjar greja helt enkelt.
      Alpine Audison !GENESIS DLS

      http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=8797

      Comment


      • #4
        Re: I-bräda och airbag...

        Airbags ska kopplas ur via verkstad. Gör du det så uppdaterar de i något register som gör att nästa ägare får information om att den är urkopplad via brev. Oftast så sätter de något klistermärke eller varning om att den är urkopplad. Nästa ägare förväntar ju att den är inkopplad!

        På SAAB gick det bra att köpa en motstånds-sats och göra det själv. Då kunde jag själv välja att ta ut den fysiskt samtidigt. Använd argumentet att du inte vill ha en "bomb" framför ditt barns huvud så förstår de varför du vill ta ur den och inte bara bortprogrammerad.
        // Gurra
        BMW 530 med Alpine F1, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX

        Comment


        • #5
          Re: I-bräda och airbag...

          Jag svängde förbi saab/meca förut och det var ju inga problem att koppla ur den. Skulle dem ha en tusing för med massa papper och så...fine.. men enligt honom gick det inte ta bort airbagen fysiskt från instrumentpanelen då den är integrerad? Hmm dom kan väl knappast tillverka brädan runt airbagen. Klart den måste gå att ta ur...ja ja får väl be dem koppla ur bagen och sen ta bort den fysiskt sj...jäkla röra med nyare bilar tycker jag..
          Alpine Audison !GENESIS DLS

          http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=8797

          Comment


          • #6
            Re: I-bräda och airbag...

            Originally posted by gurenius View Post
            Airbags ska kopplas ur via verkstad. Gör du det så uppdaterar de i något register som gör att nästa ägare får information om att den är urkopplad via brev. Oftast så sätter de något klistermärke eller varning om att den är urkopplad. Nästa ägare förväntar ju att den är inkopplad!

            På SAAB gick det bra att köpa en motstånds-sats och göra det själv. Då kunde jag själv välja att ta ut den fysiskt samtidigt. Använd argumentet att du inte vill ha en "bomb" framför ditt barns huvud så förstår de varför du vill ta ur den och inte bara bortprogrammerad.
            Problemet med att ta bort den och den smäller om man saknar utbildningen så gäller INGA försäkringar....bara lite allmäninformation sådär (från en har har steg ett i Airbagutbildningen men vill ha steg två )
            Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
            ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

            Comment


            • #7
              Re: I-bräda och airbag...

              Originally posted by Lonefox View Post
              Problemet med att ta bort den och den smäller om man saknar utbildningen så gäller INGA försäkringar....bara lite allmäninformation sådär (från en har har steg ett i Airbagutbildningen men vill ha steg två )
              Men det känns ju inte som att det är farligare/värre att skruva loss själva airbagen än själva instrumentbrädan. Den ena sitter ju i den andra lixom?
              Så det kritiska vad gäller frågan va nog mer rättsligt/lagsynpunkt om man åker utan airbag pga moddad bräda och något händer i trafiken dvs.

              Jag tycker personligen att det inte borde vara någon fara om man har papper på att den är urkopplad så borde det ju sen inte spela någon roll om bagen sitter i bilen eller inte..?
              Alpine Audison !GENESIS DLS

              http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=8797

              Comment


              • #8
                Re: I-bräda och airbag...

                Tilläggas bör att jag inte sett HUR den sitter fast eller om man måste ha speciella verktyg etc men tvivlar starkt på det...
                Alpine Audison !GENESIS DLS

                http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=8797

                Comment


                • #9
                  Re: I-bräda och airbag...

                  Originally posted by jokko23 View Post
                  Men det känns ju inte som att det är farligare/värre att skruva loss själva airbagen än själva instrumentbrädan. Den ena sitter ju i den andra lixom?
                  Så det kritiska vad gäller frågan va nog mer rättsligt/lagsynpunkt om man åker utan airbag pga moddad bräda och något händer i trafiken dvs.

                  Jag tycker personligen att det inte borde vara någon fara om man har papper på att den är urkopplad så borde det ju sen inte spela någon roll om bagen sitter i bilen eller inte..?
                  Problemet är att vid felaktig hantering kan den lösa ut "av sig självt"....
                  Man KAN få den att lösa ut i handen pga statiskt elektricitet om det vill sig riktigt illa. Dock är det en liten risk.....men den finns.

                  Jag pratade inte om urkoppplad och kvar på plats i bilen...utan då man tar loss den utan kunskap om hur man skall göra...däremot har du samma risk om du kopplar ur den medans du skruvar ur brädan och sedan skall koppla in den.

                  Rent ur säkerhets och försäkrings/skadesynpunkt bör man inte röra en airbag om man inte vet vad man gör.

                  Menar.....om den smäller av rakt i ansiktet då du håller den i handen så har du skador både i ansikte/huvud och handen? Tja med tanke på att en airbag liggandes på marken kan skjuta upp ett hjul 10-15m i luften så kan du tänka dig hur din hand mår... Har du då inte utbildningen få du INGET av ngt försäkringsbolag alls...


                  Pratar man däremot om att den är korrekt urkopplad och som gurra nämnde uppmärkt och dokumenterat så finns det inga påföljder pga det just för att rutinerna har följts.....
                  Last edited by Lonefox; August 27, 2012, 19:47.
                  Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                  ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                  Comment


                  • #10
                    Re: I-bräda och airbag...

                    Ne det va lite det jag ville komma fram till tanken var lite att köpa en ny bräda och stoppa in i bilen. Vet inte om airbagen finns kvar i den nya brädan då den är moddad.
                    Men åker jag in till saab och kopplar ur airbagen först och sen stoppar i en bräda utan airbag i så är detta helt okej/lagligt...
                    Isf slipper man ju bråka med att skruva loss befintlig bag för att föra över denna till den nya brädan, riktigt?
                    Alpine Audison !GENESIS DLS

                    http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=8797

                    Comment


                    • #11
                      Re: I-bräda och airbag...

                      Bara du får det inskrivet så spelar det ingen roll om den sitter där eller inte, den fyller ju ändå ingen funktion om den är urkopplad.

                      Comment


                      • #12
                        Re: I-bräda och airbag...

                        Precis, men all byrokrati är inte alltid självklar...
                        Alpine Audison !GENESIS DLS

                        http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=8797

                        Comment


                        • #13
                          Re: I-bräda och airbag...

                          Nä det är ju iofs sant, glömde att du är en sån paragrafryttare

                          Comment


                          • #14
                            Re: I-bräda och airbag...

                            Jo hillbilly fasornerna har runnit ut sen låångt tebax, laglydig medborgare jag
                            Alpine Audison !GENESIS DLS

                            http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=8797

                            Comment


                            • #15
                              Re: I-bräda och airbag...

                              Originally posted by jokko23 View Post
                              Ne det va lite det jag ville komma fram till tanken var lite att köpa en ny bräda och stoppa in i bilen. Vet inte om airbagen finns kvar i den nya brädan då den är moddad.
                              Men åker jag in till saab och kopplar ur airbagen först och sen stoppar i en bräda utan airbag i så är detta helt okej/lagligt...
                              Isf slipper man ju bråka med att skruva loss befintlig bag för att föra över denna till den nya brädan, riktigt?
                              Right. (10chars)
                              Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                              ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                              Comment

                              Working...
                              X