Announcement

Collapse
No announcement yet.

Batterifråga: Vilospänning?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Batterifråga: Vilospänning?

    Hey,

    Standard tumregler säger att den optimalaste batterisetupen består av batterier som är av samma storlek, samma ålder, och samma sort.
    Men när man går utanför detta optimala läge, undrar jag vad som händer när man hänger på batterier på samma kedja som har olika vilospänning. (Det här resonemanget kräver att man accepterar vilospänning som en indikation på hur friskt ett batteri är)

    Ex 2st som vilar på ca 12.85V och 2st som tycks "stabilisera sig" ca 12.60V, något dygn efter laddning. Om jag förstått saken rätt kommer systemet med alla 4 batterier att stabilisera sig i spänningsnivå med den svagaste länken i systemet, och då landa på en 12.6V?

    Givet att ett batteri med sämre kapacitet

    Om man sänker kraven ännu lägre - och går längre bort ifrån optimal lösning, ställer jag frågan; hur mkt lägre vilospänning kan ett extra batteri ha, innan man "upphäver" effekten av att lagt till ett extra batteri? (Nog för att vilospänning är ett rätt dåligt mått på ett batteris kondition, men det är det som är mätbart för merparten av oss här)

    Ex, Att kasta in 2 batterier av samma sort som diffar -0,05V är det nog ingen som skulle fundera över... Men är det diff på 0.2V kankse? Eller diff på 0.8V? Då tycks det börja lukta fisk? Hjälp med input på det här ämnet

    Bygglogg: SQW: TransFårrden

  • #2
    Re: Batterifråga: Vilospänning?

    Några hundradelar skiljer det i princip alltid mellan olika batterier, men om två likadana batterier har en vilospänningsskillnad på tex 0,2 V så får man misstänka att batteriet med lägre vilospänning antingen är aningen sulfaterat eller allmänt slitet. Förutsatt att båda batterierna är fulladdade förstås.

    Det kan dock skilja någon extra tiondel i vilospänning mellan två batterier trots att de är helt fräscha och fulladdade. AGM och gel har generellt litegrann högre vilospänning än "vanliga" batterier, tex Optima YT ska enligt specen ha 13,1 V när det är helt fulladdat.

    För att upphäva effekten av ett extra batteri så ska ena batteriet vara riktigt dåligt och självurladda ordentligt mycket, däremot blir det ju det sämre batteriet som "sätter ribban" för hela systemets prestanda. Att slänga in ett till batteri som ligger 0,5 V lägre i vilospänning förbättrar inte jättemycket.

    Comment


    • #3
      Re: Batterifråga: Vilospänning?

      Ja, precis min uppfattning.

      Halva argumentet är att det blir illa om man kör batterierna "helt tomma" i form av demospelning, kontra att ha lite extra "tjoffs" för ett system som är byggt för att spelas under tiden bilen körs... I de läget menar jag man har större tolerans för att batterierna har lite olika vilospänning, och ändå kan dra fördel av att ha fler celler som kan lämna ström. Eller?

      Bygglogg: SQW: TransFårrden

      Comment

      Working...
      X