Announcement

Collapse
No announcement yet.

Byte högtalare bak bmw e46

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Byte högtalare bak bmw e46

    Som rubriken lyder så håller jag på att byta ut orginalhögtalarna bak på min BMW 320 sedan 2002. BMW är ju kanske inte så kända för sin höga kvalla på orginal systemet så jag håller på att uppgradera högtalarna fram och bak samt sätta in en sub plus steg och annan huvudenhet.
    I alla fall har jag lite funderingar då jag tillverkat egna högtalaradaptrar i MDF om man ska låta koppen under de bakre högtalarna sitta kvar eller helt enkelt ta bort dem. Blir volymen helt fel utan eller ska man låta dem vara kvar. Systemet som jag sätter dit blir Rockfords 5,25" P152S, fram blir det T152S. Vas tror jag ligger runt 5.4 liter
    Visar några bilder på min adapter jag fräste fram idag.
    Funderar också på om man ska göra "koppen" helt tät då det som man ser i botten är bara dämpmatta som luften kan "andas" genom.
    Tack för alla synpunkter på förhand
    Mvh/Peter
    Attached Files

  • #2
    Re: Byte högtalare bak bmw e46

    Jag hade nog provat med "koppen" på först , risken är att det kommer låta "burkigt" men om det inte gör det så kommer du kunna spela högre innan det låter illa/bottnar samt att den kommer att skydda elementet ifrån bastrycket ifrån din kommande sub.
    Volymen blir nog för liten om du tätar membranet så det skulle jag låta bli men som vanligt: testa!
    Last edited by Hewi; August 6, 2012, 13:31. Reason: Missade.......
    "Sound by Hewi"

    Blue eMotion by heWi

    Comment


    • #3
      Re: Byte högtalare bak bmw e46

      OK ja det hade jag också i mina tankar, ska nog försöka mig på atti alla fall täta hatthyllan underifrån så att subbasen aldrig kan trycka genom den.
      Hatthyllan är som tvådelad i två skikt och den "undre" delen är i plåt med ett hål så man ser rakt under koppen. Prova är nog som du säger ORDET innan man vet. :-)
      Har i alla fall monterat bort ski-sacken och ska ge mig på att bygga på baslådan så den tätar så mycket som möjligt bakom ryggstödet, jag märkte att basen spelade annorlunda när man öppnade bakluckan :-)
      Uppdate om hur det låter följer inom kort.

      Mvh/Peter

      Comment

      Working...
      X