Announcement

Collapse
No announcement yet.

vad ska dämpa med i en baslåda

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • vad ska dämpa med i en baslåda

    hej jag undrar vad ska dämpa med i baslåda av 22mm mdf skiva för få bästa resultat ?

    1 dämpningsull
    2 dämpnings matt med vad för sort ???

    tack på förhand för alla svar jag får

    mvh johan
    http://www.garaget.org/RedWolf-Audio
    har dyslexi om allting inte rätte stavat hela tid

  • #2
    Re: vad ska dämpa med i en baslåda

    Testa! Jag själv föredrar att köra utan dämpning alls, tycker det ger ett distinktare ljud. Men du kanske vill ha lite dämpning i lådan, eller mycke. Det beror på hur man vill ha ljudet, lådans storlek sett till hur stor låda basen vill ha med mer.
    Mitt projekt: Volvo V60
    BRL - B2 & Dayton

    More to come...

    Comment


    • #3
      Re: vad ska dämpa med i en baslåda

      Originally posted by ChriZtoffer View Post
      Testa! Jag själv föredrar att köra utan dämpning alls, tycker det ger ett distinktare ljud. Men du kanske vill ha lite dämpning i lådan, eller mycke. Det beror på hur man vill ha ljudet, lådans storlek sett till hur stor låda basen vill ha med mer.
      ok tack då vet jag lite mer om det bara testa sig fram och hör hur blir med det då
      http://www.garaget.org/RedWolf-Audio
      har dyslexi om allting inte rätte stavat hela tid

      Comment


      • #4
        Re: vad ska dämpa med i en baslåda

        Brukar alltid dämpa slutna lådor, använder mest fårull men det funkar med annat med. Kör helst med den vita typen och inte med glasfiberull (gula typen man har i husväggar). Dämpullen minskar värmefriktion som orsakas av tryckskillnader i lådan som kort fattat den effekten att högtalaren tror att den sitter i större låda än vad den gör, effekten varierar, de jag har testat visar mellan 5-15% "ökning" beroende på hur mycket du pressar in.

        Comment


        • #5
          Re: vad ska dämpa med i en baslåda

          Originally posted by Hanatsu View Post
          Dämpullen minskar värmefriktion som orsakas av tryckskillnader i lådan som kort fattat den effekten att högtalaren tror att den sitter i större låda än vad den gör, effekten varierar, de jag har testat visar mellan 5-15% "ökning" beroende på hur mycket du pressar in.
          Man får väl den effekten om man fyller lådan till 75% eller mer ja(gäller slutna lådor) men även en betydligt mindre mängd ull kan ge andra positiva saker genom att den "dödar" vågor/reflexer i lådan som även hörs på utsidan genom basen(mer genom vissa basar än andra).
          Rätta mig gärna om jag har fel men det är vad jag fått lära mig.
          "Sound by Hewi"

          Blue eMotion by heWi

          Comment


          • #6
            Re: vad ska dämpa med i en baslåda

            Originally posted by Hewi View Post
            Man får väl den effekten om man fyller lådan till 75% eller mer ja(gäller slutna lådor) men även en betydligt mindre mängd ull kan ge andra positiva saker genom att den "dödar" vågor/reflexer i lådan som även hörs på utsidan genom basen(mer genom vissa basar än andra).
            Rätta mig gärna om jag har fel men det är vad jag fått lära mig.
            Mycket möjligt, lådresonanser kan ligga långt högre upp i frekvens beroende på vilket material det är. Skiljer en hel bara mellan spån och MDF. Dämpningen hjälper även till att kyla elementet eftersom ullen absorberar friktionsvärmen som skapas (kanske inte har någon större betydelse dock).

            Till OT: Gör man större lådor bör man staga lådan så är chansen mindre att resonanser skapas. Resonanser skapade av högtalaren ligger ofta ur fas och påverkar basåtergivningen negativt, effekten är tydlig om man monterar i dörr utan låda. Portade lådor är mer komplicerat, trycket i en portad låda är större än i en sluten över avstämningsfrekvensen (Fb). Hade man kört en portad låda fullrange som man gör i hemmamiljö ofta så finns risk att mellanregister läckage och port resonanser blir hörbara. Detta är icke troligt i en bil, i portade lådor brukar jag bara lägga ett lager med någon slags opencell foam (äggkartongsliknade skum) mot baksidan. Risk det far med massa isolering ut genom porten annars om den inte sitter fast.

            Comment


            • #7
              Re: vad ska dämpa med i en baslåda

              Är det bara jag som tycker att ni pratar om helt olika saker nu?

              Jag håller med ChriZtoffer och Hewi, men förstår inte alls Hanatsu's resonemang.

              Utan dämpull finns väldigt lite friktion för luften att röra sig i lådan. Dämpullen sänker ljudets hastighet i lådan pga att den introducerar friktion.
              VAS för ett högtalarelement är direkt beroende av ljudets hastighet. (Se TS parametrarnas härledningar för bevis) En sänkning av ljudets hastighet i lådan pga dämpull gör att elementet agerar som att det hade mindre VAS. Detta kan ses som att elementet tror att det sitter i en större låda.

              Till TS; är det sluten låda så bara prova att stoppa in dämpull. I en basreflex måste flödet mellan port och element funka, så lite försiktigare dämpning där.

              Comment


              • #8
                Re: vad ska dämpa med i en baslåda

                Originally posted by Jonhny View Post
                Är det bara jag som tycker att ni pratar om helt olika saker nu?

                Jag håller med ChriZtoffer och Hewi, men förstår inte alls Hanatsu's resonemang.

                Utan dämpull finns väldigt lite friktion för luften att röra sig i lådan. Dämpullen sänker ljudets hastighet i lådan pga att den introducerar friktion.
                VAS för ett högtalarelement är direkt beroende av ljudets hastighet. (Se TS parametrarnas härledningar för bevis) En sänkning av ljudets hastighet i lådan pga dämpull gör att elementet agerar som att det hade mindre VAS. Detta kan ses som att elementet tror att det sitter i en större låda.

                Till TS; är det sluten låda så bara prova att stoppa in dämpull. I en basreflex måste flödet mellan port och element funka, så lite försiktigare dämpning där.
                Dämpullen fungerar genom den omvandlar akustisk energi till värme och små rörelser i de fibrer som bygger upp ullen. Ullet absorberar sedan värmen som skulle ha värmt upp luften i lådan istället. Därmed absorberas luftfriktionen. När högtalaren pressar ihop luften i en tom låda och trycket ökar kommer temperaturen också öka. Luften som hettas upp försöker expandera och ökar därmed motståndet på konen som i sin tur ökar Fs och Qtc. Det just detta som ullen motverkar. Fylla en låda med ull påverkar även impedansen på de lådor jag experimenterat med.

                Sant att VAS (ekvalient luftmängd) är bereonde av temperatur och att det är en T/S parameter som påverkar lådstorlek. Vet inte hur mycket detta skulle spela in, flera faktorer speelar förmodligen in. Effekten att högtalaren ser en större låda handlar om termodynamik till största delen dock. När jag har jämfört högtalarlådor i WT3 så har VAS inte ändrats speciellt, vet inte om det är en funktion av programmet då jag angett "Test box enclosure" till en fast litervolym. Men Qtc/Fs ändras i samtliga fall.

                http://sv.wikipedia.org/wiki/Termodynamik

                Comment


                • #9
                  Re: vad ska dämpa med i en baslåda

                  Originally posted by nissan 200 s13 View Post
                  testa sig fram och hör hur blir med det då
                  Hur gick det?

                  Pierre
                  SEASTREAMS GARAGE


                  ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

                  Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

                  Comment


                  • #10
                    Re: vad ska dämpa med i en baslåda

                    Originally posted by Hanatsu View Post
                    Luften som hettas upp försöker expandera och ökar därmed motståndet på konen som i sin tur ökar Fs och Qtc. Det just detta som ullen motverkar. Fylla en låda med ull påverkar även impedansen på de lådor jag experimenterat med.
                    Jag är med på mycket du skriver, men inte riktigt allt.
                    Jag ser inte hur ullen absorberar värmen. Möjligtvis att den flyttar värme från när konen rör sig inåt till när konen rört sig utåt (då det blir kallt i lådan). Ullen är dessutom kall när konen sen bygger tryck i lådan igen. Den utjämningen av värme innebär även en utjämning av tryck inne i lådan mellan konens två läge. Vilket måste sänka Q = agerar som en större låda.

                    Impedansen ändrar sig med alla förändringar, inget konstigt.

                    Jag har förenklat för mycket när jag påstår att VAS ändras med dämpull. Men vilket medium (tex luft med dämpull) en högtalare spelar i påverkar den mycket. Även detta är egentligen termodynamik, akustisk energi som blir värme i dämpullen. Men man kan även se dämpull+luft som ett nytt medium för högtalaren att jobba i.

                    Det jag inte får ihop är att tryck/värmeutjämningar inne i lådan skulle påverka högtalaren mer än den stora förändringen av mediumet vid låga frekvenser. Ett mellanregister ja, men kan man verkligen lagra så pass mycket värme så länge (vid 30-50Hz) i dämpull?

                    Comment


                    • #11
                      Re: vad ska dämpa med i en baslåda

                      Dämpull absorberar energi.
                      Denna energi blir till värme. (Energi kan inte bara försvinna...)
                      Det är ju basic.

                      Om vi vill ha ut så mycket energi som möjligt ur en ett element skall det lastas av det komplexa konjugatet av drivimpedansen.
                      Dvs, om vi lastar elementet annorlunda kommer de resistiva förlusterna att öka vid samma akustiskauteffekt ur elementet vid missanpassning.
                      Dvs, om vi antar att elementet beter sig resistivt, skall också lasten vara det, dvs ingen reflektion i lådan ger lägre belastning på elementet och därmed lägre temperatur på elementet.
                      Är jag begriplig? :-)
                      Gitarrsmörgås!

                      Comment


                      • #12
                        Re: vad ska dämpa med i en baslåda

                        Originally posted by Horsyhorse View Post
                        Hur gick det?

                        Pierre
                        ja har inte hunnit testa än har semester nu ska snar börja bygga med bilen .plus att måste beställa lite saker som jag inte har pengarna till nu vi får vänta och se hur går bilen ska inte vara klar för nästa sommar så med inte ändra sig både en och två gånger inta det blir klart med tack för alla hjälp jag fått lärt mig masser hur jag ska gör nu
                        http://www.garaget.org/RedWolf-Audio
                        har dyslexi om allting inte rätte stavat hela tid

                        Comment

                        Working...
                        X