Announcement

Collapse
No announcement yet.

Orion NT 12",lådberäkning.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Orion NT 12",lådberäkning.

    Originally posted by Optima View Post
    XTR2 10 har jag räknat med 60 liter brutto per bas och 1 st 4" rör (ej trattar) som är 25 cm långt, dämpmatta på lådans innerväggar. Avstämningen borde hamna omkring 35 Hz.
    Tackar.

    menar du att jag inte ska använda trattar alls ? (tänkte på blåsljud).

    Vilken sort dämpmatta ska man ha? (tjocklek,material)

    ska alla väggar dämpas?

    Väldigt tacksam för alla svar jag fått .

    Comment


    • #17
      Re: Orion NT 12",lådberäkning.

      Det borde inte behövas trattar, men vill du ha trattar så får du korta av röret för att kompensera för trattarna. Man brukar sätta dämpmaterial på alla väggar utom baffeln, lämpligt material är tex vanlig polyestermatta (2-3 cm tjock) som finns på det flesta bilstereoställen.

      Jag tror att artnr "40-K-820" på Mekonomen är den typen av matta, då har du väl ganska nära till en butik.
      Last edited by Optima; August 8, 2012, 21:25.

      Comment


      • #18
        Re: Orion NT 12",lådberäkning.

        Originally posted by Optima View Post
        Det borde inte behövas trattar, men vill du ha trattar så får du korta av röret för att kompensera för trattarna. Man brukar sätta dämpmaterial på alla väggar utom baffeln, lämpligt material är tex vanlig polyestermatta (2-3 cm tjock) som finns på det flesta bilstereoställen.

        Jag tror att artnr "40-K-820" på Mekonomen är den typen av matta, då har du väl ganska nära till en butik.
        Tack för info!

        Blir till att göra ett par lådor till.

        Jag måste bara säga att kvalitèn på orion basarna NT+XTR från slutet av -98 är verkligen bra.basarna har klarat sig mycket fint,gummiupphägningen är som ny,mjuk och fin.Samt även resten av konstruktionen.Trots att XTR 2 basarna först suttit i Rickard elofsson gröna x-treme bubbla,och sen i min volvo 740 i 10år!

        Här är bild på orion XTR 2 10".från -98.

        Last edited by Välljudsfantast; August 9, 2012, 09:46.

        Comment


        • #19
          Re: Orion NT 12",lådberäkning.

          [QUOTE=Optima;333747]Per bas: 70 liter netto och 1 st 4" port, röret kapas till 26 cm och sedan sätts trattar i båda ändar.

          Avstämningen är beräknad till ca 30 Hz och lådan får i teorin ett F-3dB på runt 30 Hz.[/QUOTE
          ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

          Ska det vara någon dämpning i den här lådan till 2 NT basarna?

          Comment


          • #20
            Re: Orion NT 12",lådberäkning.

            Där räknade jag nog inte med att dämpmatta skulle finnas, men om du sätter dit sånt så kommer avstämningen att sänkas med runt 1 Hz ifall du har samma portlängd. Inga stora skillnader alltså.

            Comment


            • #21
              Re: Orion NT 12",lådberäkning.

              Originally posted by zrken View Post
              Är djävligt skeptisk till att köra slutet till hemmabio.......
              Det beror helt på element.
              Jag har hört riktigt trevliga slutna lådor till film som har grävt avgrundsdjupt.
              Inte sett ngr grafer men det skiter jag blankt i då man sitter och får helkroppsmassage i soffan
              Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
              ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

              Comment


              • #22
                Re: Orion NT 12",lådberäkning.

                Originally posted by Lonefox View Post
                Det beror helt på element.
                Jag har hört riktigt trevliga slutna lådor till film som har grävt avgrundsdjupt.
                Inte sett ngr grafer men det skiter jag blankt i då man sitter och får helkroppsmassage i soffan
                Absolut
                Sunfire har ett par pyttekuber som kan massera löjligt mkt per storlek. Är förvisso passiva radiatorer i dem.

                Bygglogg: SQW: TransFårrden

                Comment


                • #23
                  Re: Orion NT 12",lådberäkning.

                  Originally posted by zrken View Post
                  Absolut
                  Sunfire har ett par pyttekuber som kan massera löjligt mkt per storlek. Är förvisso passiva radiatorer i dem.
                  Vilket kan "jämföras" med basreflex
                  Men de är ett exempel på tillverkare som även gör slutna lådor som gräver riktigt djupt ja.
                  En nackdel med slutna lådor för hemmabruk är att de brukar ta sådan plats.
                  Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                  ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                  Comment


                  • #24
                    Re: Orion NT 12",lådberäkning.

                    Originally posted by Lonefox View Post
                    Vilket kan "jämföras" med basreflex
                    Men de är ett exempel på tillverkare som även gör slutna lådor som gräver riktigt djupt ja.
                    En nackdel med slutna lådor för hemmabruk är att de brukar ta sådan plats.
                    haha. jag var säker på att du skulle bitcha om radiatorer. men hade preciis stängt fönstret och orkade inte bry mig om att leta upp tråden för att styra upp det.



                    Poängen var väl mer åt att på samma sätt som det är ovanligt med slutna burkar som gör saker ordetnligt, är sunfire djävlitg mäktiga för sin storlek. "förvisso" med radiatorer......


                    Smashboll - executed.

                    Bygglogg: SQW: TransFårrden

                    Comment


                    • #25
                      Re: Orion NT 12",lådberäkning.

                      Originally posted by zrken View Post
                      haha. jag var säker på att du skulle bitcha om radiatorer. men hade preciis stängt fönstret och orkade inte bry mig om att leta upp tråden för att styra upp det.



                      Poängen var väl mer åt att på samma sätt som det är ovanligt med slutna burkar som gör saker ordetnligt, är sunfire djävlitg mäktiga för sin storlek. "förvisso" med radiatorer......


                      Smashboll - executed.
                      Indeed.....alltid haft ett gott öga.....eh öra till dem
                      Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                      ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                      Comment


                      • #26
                        Re: Orion NT 12",lådberäkning.

                        Originally posted by Optima View Post
                        Där räknade jag nog inte med att dämpmatta skulle finnas, men om du sätter dit sånt så kommer avstämningen att sänkas med runt 1 Hz ifall du har samma portlängd. Inga stora skillnader alltså.
                        Ok!

                        Jag ska prova mig fram,tänkte mest på om det blir lådresonanser utan ull.

                        Comment


                        • #27
                          Re: Orion NT 12",lådberäkning.

                          Lådresonanser brukar (vad jag vet) oftast höras när man låter basen spela en bit upp i övre midbasen och lägre mellanregistret, dvs i en vanlig fullrangehögtalare.

                          När det gäller en renodlad baslåda med högst 1 meter långa väggytor så borde inte eventuella stående vågor märkas iaf, frekvensen vid dessa ljudvågor ska rimligtvis vara ganska dämpade av slutstegets delningsfilter.

                          Hur det blir med andra typer av "oljud" från själva lådan vet jag inte, men det kan nog andra svara på.

                          Comment


                          • #28
                            Re: Orion NT 12",lådberäkning.

                            Nu är lådorna klara och testade med lite bra filmer.Blev faktist riktigt nöjd!

                            Basarna märks inte,utan spelar väldigt bra ihop med resten av högtalarna.

                            Dom fyller bara ut det som förrut saknades.Fast nu har jag både djup och artikulerad fin bas.Ingen bumlighet alls.

                            Har provat både med 500g ull/låda,och även helt utan.jag föredrog utan ull,då det med ull,blev lite för mycket djup bas,och basarna lät inte riktigt linjära.

                            Tackar Optima för lådförslaget! .

                            Här är ett par bilder på en av dom fanerade lådorna (svart ask).Blev fusk faner (plastfilm) köpt på Bauhaus.



                            Last edited by Välljudsfantast; August 29, 2012, 06:17.

                            Comment

                            Working...
                            X