Announcement

Collapse
No announcement yet.

Multitasking med 8"?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Multitasking med 8"?

Halloj eller.

Har en fundering kring basar i storleken 8",
    Jag har en liten bil som jag vill ha en liten bas i,
    fördelaktigen en 8" då det ser ut att passa mina behov perfa.
    Slutsteg har jag redan införskaffat, men jag har lite funderingar,
    och undrar om någon har bättre koll på detta än jag.

Jag har tittat på B2 ES8 för den är billig och känns vettig för pengarna,
    och så har jag självklart kollat på JL 8w7, för den bör vara grym.

Problemet ligger i att jag kan inte köra ner framsystemet lägre än 120Hz,
    så jag undrar om framförallt någon av dessa basar går att dela så högt?

Vad kan en B2 ES8 göra? Kan den spela högt uppe OCH djupt?

Kanske ber om lite mycket när jag vill spela både högt och lågt,
    men klarar någon av dessa basar av att delas så högt och låta bra?

Om någon kan sätta ord på hur dynamiken på dessa basar ser ut så shoot!

All information uppskattas, tips på andra basar som kan passa är också välkomna.

/ Emil

Re: Multitasking med 8"?

Tyvärr blir det lite svårt med 8" som ska spela både midbas och djupbas. Bilen hjälper till vid de djupa frekvenserna, men inte alls lika mycket i midbasen. Ska du spela så det trycker lite i midbasen så behövs hög verkningsgrad vilket normal fås med större element eller lägre moving mass. Det låter kanske konstigt och fel, men när det gäller rena basar så är det lättare att få ett stort element att spela mycket midbas än ett litet. Hellre en 12" i en liten sluten låda än en 8" i basreflex i ditt fall.

Det är mycket lättare att få det bra med en delning på 60-80Hz och ett framsystem som spelar ner dit.

Comment

vad har du för framsystem om du delar 120hz?

Roger på Ljudstudion i Växjö hade Amegas 3,5 med en JL 8w7 och kan lova att de inte saknades midbas i den bilen utan den basen imponerade stort =)

en annan tanke varför just 8"? finns trevliga 6,5basar av ovanstående märke som kanske passar bättre?
      Last edited by FreddeC; June 25, 2012, 21:38.

Comment

Han har ett par Jordan jr6hd.
        Audi A4 B5 -98
        Pioneer P90 + DEQP90
        Sinfoni amplitude 50.4x
        Sinfoni shadow 100.2
        Sinfoni S165W x4
        Sinfoni S100M
        Sinfoni S25T

Vw up -12
        På gång..
        New car, hi end old school..

Comment

Originally posted by Emilius
          Problemet ligger i att jag kan inte köra ner framsystemet lägre än 120Hz,
          Originally posted by JohanH View Post
          Han har ett par Jordan jr6hd.
          HU-begränsning?

Slöseri.

Pierre
          SEASTREAMS GARAGE

ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

Comment

Jag tyckte mina B2 ES8 spelade bäst från 50-60hz och neråt typ. Så det är nog fel bas för ditt ändamål.
            Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

www.garaget.org/Frippe_L

Svensk Mästare 2012 i Street Stock
            Svensk Mästare 2011 i Street 100A
            Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

Comment

Originally posted by Frippe_L View Post
              Jag tyckte mina B2 ES8 spelade bäst från 50-60hz och neråt typ. Så det är nog fel bas för ditt ändamål.
              Ungefär lite så jag har sagt oxå
              Tills vidare funkar de nog bra i hans öron om man leker lite med tidskompet.
              Finns mkt plats för 6or under brädan sen
              Audi A4 B5 -98
              Pioneer P90 + DEQP90
              Sinfoni amplitude 50.4x
              Sinfoni shadow 100.2
              Sinfoni S165W x4
              Sinfoni S100M
              Sinfoni S25T

Vw up -12
              På gång..

Comment

Originally posted by FreddeC View Post
                vad har du för framsystem om du delar 120hz?

Roger på Ljudstudion i Växjö hade Amegas 3,5 med en JL 8w7 och kan lova att de inte saknades midbas i den bilen utan den basen imponerade stort =)

en annan tanke varför just 8"? finns trevliga 6,5basar av ovanstående märke som kanske passar bättre?
                Som sagt, Jordan 2" har jag.
                Okej, midbas existerar i 8w7, men ungefär hur mycket finns där att hämta?
                Går det att dela så högt med just 8w7 eller är det dött lopp?

Varför 8" är dels för simplicitetens skull, dels min egen tjurighet,
                och så vill jag ha väl tilltagen bas lite längre ner i registret också.
                Min kupé är på typ 2 kubikmeter. 10" är för stort, annars hade jag stoppat i min 10", men då får jag nog tyvärr ta ur passagerarstolen isåfall.

Originally posted by Horsyhorse View Post
                HU-begränsning?

Slöseri.

Pierre
                Förstår tyvärr inte vad du menar. Är framsystemet eller HU en begränsning?

Om framsystemet: Det är inte skrivet i sten. Jag är ännu i planeringsstadiet och har inte överdrivet bra koll på vad som funkar till vad.

Om HU: Är P88RSII en begränsning då är det nog lika bra jag lägger ner,
                för nästa steg är väl P99, XES eller F1 status eller dylikt, och det har jag inte råd med.

Originally posted by JohanH View Post
                Ungefär lite så jag har sagt oxå
                Tills vidare funkar de nog bra i hans öron om man leker lite med tidskompet.
                Finns mkt plats för 6or under brädan sen
                Nu lugnar vi ner oss 6or är väl inte bra till mycket?

Allesammans: Som sagt, fortfarande i planeringsstadiet,
                kan fortfarande göra radikala ändringar. Och jag har funderat på hur det vore att klämma in ett par 4" eller 5.25" emellan för att täcka upp den förlorade ytan i registret. Isåfall väljer jag den optimalaste basen för att spela djupt.
                Isåfall antar jag att alla tycker jag lär köra 8w7, men ES8 är billigare,
                så vad kan den göra?

Comment

Originally posted by Emilius View Post
                  Förstår tyvärr inte vad du menar. Är framsystemet eller HU en begränsning?
                  Om framsystemet: Det är inte skrivet i sten.
                  Om HU: Är P88RSII en begränsning då är det nog lika bra jag lägger ner
                  Nu lugnar vi ner oss 6or är väl inte bra till mycket?
                  Allesammans: Som sagt, fortfarande i planeringsstadiet,
                  Jag gick på dina "inte lägre delning än 120Hz" och Johan skrev 6" Jordan,
                  då blev det slöseri eftersom dom 6orna kan gå ner mkt djupare.

Men NU vet jag att det var 2" Jordan du hade, och då förstår jag dina 120hz.
                  Din HU är alltså inte begränsningen.

Finns många roliga sexor.

Det du behöver göra är att åka o lyssna på lite olika framsystem.

Pierre
                  SEASTREAMS GARAGE

ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

Comment

Originally posted by Horsyhorse View Post
                    Jag gick på dina "inte lägre delning än 120Hz" och Johan skrev 6" Jordan,
                    då blev det slöseri eftersom dom 6orna kan gå ner mkt djupare.

Men NU vet jag att det var 2" Jordan du hade, och då förstår jag dina 120hz.
                    Din HU är alltså inte begränsningen.

Finns många roliga sexor.

Det du behöver göra är att åka o lyssna på lite olika framsystem.

Pierre
                    JR6HD är just 2", svårt att veta utan att kunna exakt alla modellnamn i världen kanske, hade ingen aning själv innan jag köpte dem, så de lugnt!

Då har vi båda koll på läget kan man väl säga

Så därför, kan det vara vettigt att satsa på en bas som spelar optimalt längre ner och klämma in 4-5" också?

Så noga är det inte så jag behöver lyssna på högtalare innan jag köper dem,
                    bara det inte låter som GAS 6x9" påhejade av en huvudenhet av ifrågasättbar kvalitet i hatthyllan på en Caprice så är jag nog nöjd.

Hade det varit noga med saker och ting hade jag nog åkt buss och sparat ihop till en vackrare vardagsbil också istället för en rollad Caddy med växellådsras hehe

Undrar bara vad som funkar, sen får man utgå därifrån, göra seriös montering och mata med mogna steg + dela.

Comment

Originally posted by Emilius View Post
                      JR6HD är just 2", svårt att veta utan att kunna exakt alla modellnamn i världen kanske, hade ingen aning själv innan jag köpte dem, så de lugnt!

Då har vi båda koll på läget kan man väl säga

Så därför, kan det vara vettigt att satsa på en bas som spelar optimalt längre ner och klämma in 4-5" också?

Så noga är det inte så jag behöver lyssna på högtalare innan jag köper dem,
                      bara det inte låter som GAS 6x9" påhejade av en huvudenhet av ifrågasättbar kvalitet i hatthyllan på en Caprice så är jag nog nöjd.

Hade det varit noga med saker och ting hade jag nog åkt buss och sparat ihop till en vackrare vardagsbil också istället för en rollad Caddy med växellådsras hehe

Undrar bara vad som funkar, sen får man utgå därifrån, göra seriös montering och mata med mogna steg + dela.

Vill du va petig och ha "samma" element så finns det mkt mumsiga saker här

http://www.eadsweden.com/drive-units/

Annars finns ju fina 4" på hifikit mm.
                      Lådor under brädan är ju en självklarhet iaf?
                      Audi A4 B5 -98
                      Pioneer P90 + DEQP90
                      Sinfoni amplitude 50.4x
                      Sinfoni shadow 100.2
                      Sinfoni S165W x4
                      Sinfoni S100M
                      Sinfoni S25T

Vw up -12
                      På gång..

Comment

Har du möjlighet att bygga och labba med fronsub så kan E170 (eller Jordans motsvarighet) vara ett alternativ då denna klarar övre registret med.....
                        Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                        ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

Comment

Om det inte är ytterdiametern som sätter stopp så skulle jag rekommendera att titta på 10". De flesta 8-or jag har tittat på behöver större låda än en bra tia, och med rätt tia är det inga problem att spela midbas.

Jag har faktiskt bättre drag i midbasen i min cabbe där jag kör ett par 5" koaxer (direkt på cdn) och en 10" sub än i limpan där det sitter ODR sexor...
                          /tycker Erik.

Comment

Originally posted by Lonefox View Post
                            Har du möjlighet att bygga och labba med fronsub så kan E170 (eller Jordans motsvarighet) vara ett alternativ då denna klarar övre registret med.....
                            Detta blir så mycket frontsub det kan bli,
                            har mer plats under brädan för en bas än bakom mig.

E170, vad är det?

Hur högt upp i registret?

Comment

Originally posted by Robsarve View Post
                              Om det inte är ytterdiametern som sätter stopp så skulle jag rekommendera att titta på 10". De flesta 8-or jag har tittat på behöver större låda än en bra tia, och med rätt tia är det inga problem att spela midbas.

Jag har faktiskt bättre drag i midbasen i min cabbe där jag kör ett par 5" koaxer (direkt på cdn) och en 10" sub än i limpan där det sitter ODR sexor...
                              Det är just ytterdiametern som sätter stopp, då lådan inte får vara större än en viss area på sidan där basen ska sitta, så drar man i en 10" i samma låda så blir det för lite plats runtomkring.

Hoppas du förstår vad jag menar.

B2 ES8 ska väl vilja ha 10-20 liter, det kan jag klara.

Comment

Working...
                              X