Announcement

Collapse
No announcement yet.

Multitasking med 8"?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: Multitasking med 8"?

Originally posted by Emilius View Post
    Det är just ytterdiametern som sätter stopp, då lådan inte får vara större än en viss area på sidan där basen ska sitta, så drar man i en 10" i samma låda så blir det för lite plats runtomkring.

Hoppas du förstår vad jag menar.

B2 ES8 ska väl vilja ha 10-20 liter, det kan jag klara.
    Finns många tior som klarar den gränsen oxå utan problem vilket jag redan upplyst dig om

10" får plats
    Audi A4 B5 -98
    Pioneer P90 + DEQP90
    Sinfoni amplitude 50.4x
    Sinfoni shadow 100.2
    Sinfoni S165W x4
    Sinfoni S100M
    Sinfoni S25T

Vw up -12
    På gång..
    New car, hi end old school..

Comment

Gz hydrogen vill ha 4-10l slutet rockar bra i 10 iallfall i pappas camaro
      saab 9000 pioneer-

www.garaget.org/micke999

Comment

Ead e170 är nya benämingen på jordans 8" har för mig den funka kalas upp te 15khz och med låda som är optimerad även går väligt långt ner
        ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ஜ۩۞۩ஜ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬

SHUT UP AND ENJOY THE MUSIC

Comment

http://www.eadsweden.com/drive-units...170?grp=555713

SHUT UP AND ENJOY THE MUSIC

Comment

Originally posted by Robsarve View Post
            Om det inte är ytterdiametern som sätter stopp så skulle jag rekommendera att titta på 10". De flesta 8-or jag har tittat på behöver större låda än en bra tia, och med rätt tia är det inga problem att spela midbas.

Jag har faktiskt bättre drag i midbasen i min cabbe där jag kör ett par 5" koaxer (direkt på cdn) och en 10" sub än i limpan där det sitter ODR sexor...
            Det säger tyvärr mer om ODR-6'an än om 10'an
            sigpic

-C5 2008 -SQuse-
            -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

Comment

Som sagt, Jordan 2" har jag.
              Okej, midbas existerar i 8w7, men ungefär hur mycket finns där att hämta?
              Går det att dela så högt med just 8w7 eller är det dött lopp?

Varför 8" är dels för simplicitetens skull, dels min egen tjurighet,
              och så vill jag ha väl tilltagen bas lite längre ner i registret också.
              Min kupé är på typ 2 kubikmeter. 10" är för stort, annars hade jag stoppat i min 10", men då får jag nog tyvärr ta ur passagerarstolen isåfall.

Förstår tyvärr inte vad du menar. Är framsystemet eller HU en begränsning?

Om framsystemet: Det är inte skrivet i sten. Jag är ännu i planeringsstadiet och har inte överdrivet bra koll på vad som funkar till vad.

Om HU: Är P88RSII en begränsning då är det nog lika bra jag lägger ner,
              för nästa steg är väl P99, XES eller F1 status eller dylikt, och det har jag inte råd med.

Nu lugnar vi ner oss 6or är väl inte bra till mycket?

Allesammans: Som sagt, fortfarande i planeringsstadiet,
              kan fortfarande göra radikala ändringar. Och jag har funderat på hur det vore att klämma in ett par 4" eller 5.25" emellan för att täcka upp den förlorade ytan i registret. Isåfall väljer jag den optimalaste basen för att spela djupt.
              Isåfall antar jag att alla tycker jag lär köra 8w7, men ES8 är billigare,
              så vad kan den göra?
              Som frontsub kan man köra upp til 63-80Hz sen tycker jag att det börjar höras vart subben sitter. Kan bli andra fenomen med en del basar som är mer effektiva högre upp i registret och då kan det bli lite burkigt om man delar högt.
              sigpic

-C5 2008 -SQuse-

Comment

Både intressant och förvirrande.

Hur kommer det sig att vissa basar "inte går" att spela upp till 100Hz men denna sägs klara 26Hz-15kHz? Vad är det som gör skillnaden?

Spelar den HÖGT vid 26Hz också? Vill gärna ha något som mosar på och flyttar lite luft.

Slutsteget jag köpt är ett B2 Mono MkII och jag kommer köra det i 2ohm vilket innebär 1000 rms. Ja, basen skall piskas lite, det hör till.

Vad kan en sådan bas tycka om en sån behandling tro?
                Att mata på mer än den "bör" ha och kan man förvänta sig att en sån bas spelar BAS?

Originally posted by Mats H View Post
                Som frontsub kan man köra upp til 63-80Hz sen tycker jag att det börjar höras vart subben sitter. Kan bli andra fenomen med en del basar som är mer effektiva högre upp i registret och då kan det bli lite burkigt om man delar högt.
                Tackar för input allihopa, ni är till stor hjälp.

Höras vad den sitter? Det låter bra men man vet vart subben sitter?
                Kanske avhjälps med att jag har en VW Caddy av den gamla typen,
                och att subben ska sitta mitt under brädan som i en mittkonsol?

E170 basen spelade tydligen upp till 15kHz på något sätt,
                så om man delar den vid 120-130Hz, kan man fortfarande förvänta sig något märkligt fenomen tro?
                Och som sagt tidigare undrar jag om någon vet om denna basen kan flytta luft även.

Comment

Både intressant och förvirrande.

Hur kommer det sig att vissa basar "inte går" att spela upp till 100Hz men denna sägs klara 26Hz-15kHz? Vad är det som gör skillnaden?

Spelar den HÖGT vid 26Hz också? Vill gärna ha något som mosar på och flyttar lite luft.

Slutsteget jag köpt är ett B2 Mono MkII och jag kommer köra det i 2ohm vilket innebär 1000 rms. Ja, basen skall piskas lite, det hör till.

Vad kan en sådan bas tycka om en sån behandling tro?
                  Att mata på mer än den "bör" ha och kan man förvänta sig att en sån bas spelar BAS?

Tackar för input allihopa, ni är till stor hjälp.

Höras vad den sitter? Det låter bra men man vet vart subben sitter?
                  Kanske avhjälps med att jag har en VW Caddy av den gamla typen,
                  och att subben ska sitta mitt under brädan som i en mittkonsol?

E170 basen spelade tydligen upp till 15kHz på något sätt,
                  så om man delar den vid 120-130Hz, kan man fortfarande förvänta sig något märkligt fenomen tro?
                  Och som sagt tidigare undrar jag om någon vet om denna basen kan flytta luft även.
                  De flesta basar "kan" spela upp en bit i frekvens, men med tanke på bilkupens utformning och lilla volym plus konstruktionen av baslådan så blir det inget bra. Midbasområdet är svårast i bil utan tvekan.

I välljudssammanhang så vill man inte höra vart subben sitter eftersom man strävar att få allt ljud framför en i ögonhöjd.
                  sigpic

-C5 2008 -SQuse-

Comment

Okej, så det bästa jag kan göra i mitt läge är att handla en bas som spelar djupt,
                    och fylla på med kanske 4" också?

Comment

EAD/Jordan är konstruerade för att spela så brett som möjligt.....men ju större membran ju längre ner går de i toppen.
                      De är så kallade bredbandselement....

Jag håller med Mats om att det är alltför lätt att lokalisera midbasen om man har EN bas monterad och låter denna gå för långt upp i registret, men under rådande omständigheter med 2" som möter upp i toppen utan ngr andra middar så blir det en av de bättre KOMPROMISSERNA....

O andra sidan.....har du plats för 6" i dörrarna så kan jag rekomendera EAD E130 ( http://www.eadsweden.com/drive-units...kii?grp=555713 ) i dörrarna vilka räcker långt för vardagsbruk, dock kan man inte spela snorhögt med dem. Isf skulle jag gått på ngr PA-grejer....men då börjar lådvolymerna helt plötsligt börja dra iväg om man kikar på basar.... :S
                      Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                      ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

Comment

Kan väl tillägga att det garanterat inte spelar nån roll om man kan lokalisera subben eller inte..
                        En bra 10" skulle nog sitta hur fint som helst
                        Audi A4 B5 -98
                        Pioneer P90 + DEQP90
                        Sinfoni amplitude 50.4x
                        Sinfoni shadow 100.2
                        Sinfoni S165W x4
                        Sinfoni S100M
                        Sinfoni S25T

Vw up -12
                        På gång..
                        New car, hi end old school..

Comment

Normalt fungerar en 8"-are bra upp till ungefär 2-3 kHz, över där kan den fortfarande ha bra frekvensgång on-axis (rakt framför högtalarna) men tappar kraftigt spridning i sid och höjdled.

Dock påverkas detta oxå av konmaterial och utformning. Till exempel så kan man göra en mindre kon ovanpå den andra och få hyfsad spridning även högre upp. (Denna typ av högtalare har dock en hög andra problem)

Om man har gjort sin högtalare i ett styvt och lätt material (ex: aluminium, magnesium, kevlar) som är bra för snabba attacker i basen, så får man ofta problem med vibrationer i övre registren som färgar ljudet kraftigt och gör dem svåranvända uppåt i frekvens.

Men för den typ av element vi pratar om här, som skall spela djupt med liten diameter, så är problemet ofta det omvända, att man för att få ned resonansfrekvensen använt en rätt tung kon och det gör att magnetsystemet inte riktigt klarar av att hålla kontrollen i de högre registren där snabba rörelser krävs.

Får en tia plats är det som sagt oftast ett bättre val.
                          /tycker Erik.

Comment

Finns ju en vettig tia till salu här på forumet för 1800:-
                            Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                            ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

Comment

Originally posted by Lonefox View Post
                              Finns ju en vettig tia till salu här på forumet för 1800:-
                              Finns även vettiga 10or för mindre som dessutom är nya
                              sigpic

Webshop

Besöksadress butik

Örtgatan 22 26574 Hyllinge Tel: 042-164750 (14:00-18:00)

Importör av Gladen Audio, Mosconi, Rebec

Vi lagerför även ett stort sortiment fyrverkerier med helårsförsäljning. Vi utför arrangemangs fyrverkeri för alla tillställningar.

Comment

Originally posted by Robsarve View Post
                                Normalt fungerar en 8"-are bra upp till ungefär 2-3 kHz, över där kan den fortfarande ha bra frekvensgång on-axis (rakt framför högtalarna) men tappar kraftigt spridning i sid och höjdled.

Dock påverkas detta oxå av konmaterial och utformning. Till exempel så kan man göra en mindre kon ovanpå den andra och få hyfsad spridning även högre upp. (Denna typ av högtalare har dock en hög andra problem)

Om man har gjort sin högtalare i ett styvt och lätt material (ex: aluminium, magnesium, kevlar) som är bra för snabba attacker i basen, så får man ofta problem med vibrationer i övre registren som färgar ljudet kraftigt och gör dem svåranvända uppåt i frekvens.

Men för den typ av element vi pratar om här, som skall spela djupt med liten diameter, så är problemet ofta det omvända, att man för att få ned resonansfrekvensen använt en rätt tung kon och det gör att magnetsystemet inte riktigt klarar av att hålla kontrollen i de högre registren där snabba rörelser krävs.

Får en tia plats är det som sagt oftast ett bättre val.
                                Nu är jag ingen expert på något vis men det känns som spridningen är något jag slipper tänka på då jag kommer nå basen med högerhanden framför mig och har hyttväggen bakom stolarna, går knappt att fälla stolarna bakåt så mycket som jag föredrar ens, det är en LITEN bil

I dörrarna hamnar helst ingenting, men jag överväger att montera mindre middar i dörrarna.

Originally posted by Ljudbyggaren AB View Post
                                Finns även vettiga 10or för mindre som dessutom är nya
                                Grejen var att jag ville testa 8" också.

Jag har en tia ligger, men 50 liter, nja, då får jag ta ut instrumentbrädan och göra en baslåda sedan montera instrumenthuset i baslådan ungefär.

Comment

Working...
                                X