Announcement

Collapse
No announcement yet.

Oscillioskop någon?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Oscillioskop någon?

    Heya

    Någon som har tillgång till ett oscillioskop?
    Jag finns i Örebro, men kan röra på mig till träffar lr annat...

    Mvh Surk

    Bygglogg: SQW: TransFårrden

  • #2
    Re: Oscillioskop någon?

    Jag har ett du kan få låna om du har vägarna förbi sthlm något, handhållen och går på batteri eller 220v
    Kassör för Svenska Bilstereoförbundet

    Comment


    • #3
      Re: Oscillioskop någon?

      Sedär!
      Vad har det för mätområde? Ieg, hurpass hög spänning hanterar det?
      Syftet kan ju omnämnas; att få liten uppfattning om hur illa diverse av utrustningen distar..

      Bro; var det krokarna kring Seastream?

      Bygglogg: SQW: TransFårrden

      Comment


      • #4
        Re: Oscillioskop någon?

        Originally posted by zrken View Post
        Sedär!
        Vad har det för mätområde? Ieg, hurpass hög spänning hanterar det?
        Syftet kan ju omnämnas; att få liten uppfattning om hur illa diverse av utrustningen distar..

        Bro; var det krokarna kring Seastream?
        Du kanske har ett tränat distorsionsöga, men normalt är det bara möjligt att se klippning eller många procents distorsion. En sinus med 0,003 eller 0,3% distorsion kan vara lite lurigt att skilja åt med ögat. Det är väldigt effektivt att kolla klippning med oscilloskop, men tänk på att matningsspänningen varierar i bilen och därmed klippnivån. Lycke till.

        Comment


        • #5
          Re: Oscillioskop någon?

          Originally posted by Jonhny View Post
          Du kanske har ett tränat distorsionsöga, men normalt är det bara möjligt att se klippning eller många procents distorsion. En sinus med 0,003 eller 0,3% distorsion kan vara lite lurigt att skilja åt med ögat. Det är väldigt effektivt att kolla klippning med oscilloskop, men tänk på att matningsspänningen varierar i bilen och därmed klippnivån. Lycke till.
          Ja jo, så gott som det lyckas

          Bygglogg: SQW: TransFårrden

          Comment


          • #6
            Re: Oscillioskop någon?

            Appropå temat, är det någon som har hört/sett någon SMD DD-1 här i Sverige?

            Bygglogg: SQW: TransFårrden

            Comment


            • #7
              Re: Oscillioskop någon?

              Har både sett och pillat med en sån, stämde väldigt bra överens med mitt oscilloskop. Men om jag inte mins fel så tyckte jag iaf att DD-1an tillät lite för mycket klippning för min smak, jag vill ha sinuskurvan oförändrad på toppen.
              Mitt projekt: Volvo V60
              BRL - B2 & Dayton

              More to come...

              Comment


              • #8
                Re: Oscillioskop någon?

                Originally posted by ChriZtoffer View Post
                Har både sett och pillat med en sån, stämde väldigt bra överens med mitt oscilloskop. Men om jag inte mins fel så tyckte jag iaf att DD-1an tillät lite för mycket klippning för min smak, jag vill ha sinuskurvan oförändrad på toppen.
                Sedär. Jag läste nyligen precis om ngn som hade motsatt uppfattning... kan la bero på vad för scope man använder, vana etc.

                Hur mkt tillät DD-1? Att det krusades på toppen av kurvan? Eller pratar vi mer?

                Bygglogg: SQW: TransFårrden

                Comment


                • #9
                  Re: Oscillioskop någon?

                  Om jag nu inte mins fel så blev kurvan något platt, när jag kör med oscilloskopet så brukar jag tillåta lite krusning på toppen, iaf på subben.
                  Mitt projekt: Volvo V60
                  BRL - B2 & Dayton

                  More to come...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Oscillioskop någon?

                    Check.
                    Du hade en ARM DSO Nano va?
                    De står speccade till 80vP-P på 1x proben, men tycks klara 800V på 0.5V känslighet om jag nu utläser det där rätt. har du fått någon klarhet i om du kan mäta mer än 80V?

                    Bygglogg: SQW: TransFårrden

                    Comment


                    • #11
                      Re: Oscillioskop någon?

                      Originally posted by zrken View Post
                      Check.
                      Du hade en ARM DSO Nano va?
                      De står speccade till 80vP-P på 1x proben, men tycks klara 800V på 0.5V känslighet om jag nu utläser det där rätt. har du fått någon klarhet i om du kan mäta mer än 80V?
                      Tål ingången 80V med 1x-prob så är 800V ok med 10x-prob. Probarna är nog inte godkända för det, men de 200V som vi kanske får ut av ett slutsteg kan jag inte tänka mig ger problem. Så för att mäta slutsteg räcker det.

                      Jag tittade lite närmare på schemat (viss bakfylla finns, så jag kan blaja till det ordentligt). Med den enkla spänningsdelning som görs för att mäta signalen på ingången så skulle jag alltid ha sett till att ställa in spänningsskalan innan jag mäter. Det sitter inga överspänningsskydd eller nånting in till OP eller multiplexern. Så det går utmärkt att lägga in 40V på en OP som tål 15, förvisso med ganska hög impedans, men det är ändå lite jungle-engineering. Förhoppningsvis har de testat detta och kommit fram till att 80V med 1x-prob är ok när de utvecklade produkten.
                      Last edited by Jonhny; June 23, 2012, 10:26. Reason: Läste på lite

                      Comment


                      • #12
                        Re: Oscillioskop någon?

                        Originally posted by Jonhny View Post
                        Tål ingången 80V med 1x-prob så är 800V ok med 10x-prob. Probarna är nog inte godkända för det, men de 200V som vi kanske får ut av ett slutsteg kan jag inte tänka mig ger problem. Så för att mäta slutsteg räcker det.

                        Jag tittade lite närmare på schemat (viss bakfylla finns, så jag kan blaja till det ordentligt). Med den enkla spänningsdelning som görs för att mäta signalen på ingången så skulle jag alltid ha sett till att ställa in spänningsskalan innan jag mäter. Det sitter inga överspänningsskydd eller nånting in till OP eller multiplexern. Så det går utmärkt att lägga in 40V på en OP som tål 15, förvisso med ganska hög impedans, men det är ändå lite jungle-engineering. Förhoppningsvis har de testat detta och kommit fram till att 80V med 1x-prob är ok när de utvecklade produkten.

                        Tar med mig att det tycks vara en framkommlig väg att ge sig på DSO nano istället för att behöva gå upp till den mer än dubbelt så dyra UT81B. Ända frågna är väl ieg vad som det nu innebär att man har en diff på +/- 0.5V i mätningen, om det kommer förstöra möjligheterna att läsa av klippning vid spänning över 80V? ...magkänslan säger "nej, det bör vara lugnt" men så är det ju magkänsla.
                        Det lutar onekligen åt att skaffa en. Vill vara säker på att jag får ut max ur mina ynka 4x60w + 2x85w

                        Bygglogg: SQW: TransFårrden

                        Comment


                        • #13
                          Re: Oscillioskop någon?

                          Originally posted by zrken View Post
                          Tar med mig att det tycks vara en framkommlig väg att ge sig på DSO nano istället för att behöva gå upp till den mer än dubbelt så dyra UT81B. Ända frågna är väl ieg vad som det nu innebär att man har en diff på +/- 0.5V i mätningen, om det kommer förstöra möjligheterna att läsa av klippning vid spänning över 80V? ...magkänslan säger "nej, det bör vara lugnt" men så är det ju magkänsla.
                          Det lutar onekligen åt att skaffa en. Vill vara säker på att jag får ut max ur mina ynka 4x60w + 2x85w
                          Jag vet inte vad det är för 0,5V du skriver om, men det är alltså inte så noga ändå. Det kommer vara 27 (ja 27) faktorer som bestämmer när det kommer börja klippa. Du får helt enkelt tänka genom varje mätning innan du mäter. Med möjligheter att mäta kommer oftast frågan; vad är syftet?

                          Comment


                          • #14
                            Re: Oscillioskop någon?

                            Originally posted by Jonhny View Post
                            Jag vet inte vad det är för 0,5V du skriver om, men det är alltså inte så noga ändå. Det kommer vara 27 (ja 27) faktorer som bestämmer när det kommer börja klippa. Du får helt enkelt tänka genom varje mätning innan du mäter. Med möjligheter att mäta kommer oftast frågan; vad är syftet?
                            De 0.5V refererar till specc på Nano scopet, när man mäter med 10x probe. Efter att ha tittat runt lite står det inte speccat på 800Vpp på samtliga de där som ligger uppe på ebay utan endast här och var. Nåväl.

                            Huvudsyftet är att ha bättre möjligheter att bedöma när man plockar ur max med rimligt ren signal ur slutstegen / signal källor.
                            Då jag har en dspbox vill jag helst se till att först ha maxat prylarna utanför boxen och sedan kunna justera vettigare igenom boxen.

                            Bygglogg: SQW: TransFårrden

                            Comment


                            • #15
                              Re: Oscillioskop någon?

                              Originally posted by zrken View Post
                              De 0.5V refererar till specc på Nano scopet, när man mäter med 10x probe. Efter att ha tittat runt lite står det inte speccat på 800Vpp på samtliga de där som ligger uppe på ebay utan endast här och var. Nåväl.

                              Huvudsyftet är att ha bättre möjligheter att bedöma när man plockar ur max med rimligt ren signal ur slutstegen / signal källor.
                              Då jag har en dspbox vill jag helst se till att först ha maxat prylarna utanför boxen och sedan kunna justera vettigare igenom boxen.

                              Ok, men att det skulle vara en väldigt olinjär avvikelse har jag svårt för att tro. De har gjort världens enklaste mätmottagare i Nano, så det är nog pga det de inte kan hålla bra spänningstolerans. Till ditt syfte så ska du titta på kurvans form, sen om det står 20,7V eller 21,2V i displayen är ointressant.
                              Du kan tex se ifall HU's RCA-utgångar klipper vid olika spänning om generatorn laddar eller inte. Du kommer se det på skopet om än inte så detaljerat att du kan skriva en avhandling om det. Men det var kanske inte syftet heller?

                              Med lite tankeverksamhet bakom så kommer det skopet säkert funkar utmärkt till ditt syfte.

                              Spänningen hade jag inte bekymrat mig om. 100W i 4 ohm är 20Vrms. Toppvärdet är då 28V. Kittlar bra i tungan iofs.

                              Comment

                              Working...
                              X