Announcement

Collapse
No announcement yet.

Drar kondingarna tjuvström?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Drar kondingarna tjuvström?

    har ett problem kom ut till bilen idag inte anv på säkert 2v och brukar inte vara något problem att starta men idag stendöd trots nästintill nytt batteri.. så jag undrar om mina kondingar ligger och drar en del tjuvström det är 2 st 1farad av äldre modell har även en ny 3,7Farad men den har jag haft inkopplad tidigare och funkat kanon.. generatorn laddar 13,8 och jag har 13,8 på alla 3 kondingarna bak när bilen är igång.. kan en dålig jordpunkt göra så dom drar tjuvström? så kom gärna med tankar och åsikter vad det kan vara tacksam för svar

  • #2
    Re: Drar kondingarna tjuvström?

    [QUOTE=GyllisR;330688]har ett problem kom ut till bilen idag inte anv på säkert 2v och brukar inte vara något problem att starta men idag stendöd trots nästintill nytt batteri.. så jag undrar om mina kondingar ligger och drar en del tjuvström det är 2 st 1farad av äldre modell har även en ny 3,7Farad men den har jag haft inkopplad tidigare och funkat kanon.. generatorn laddar 13,8 och jag har 13,8 på alla 3 kondingarna bak när bilen är igång.. kan en dålig jordpunkt göra så dom drar tjuvström? så kom gärna med tankar och åsikter vad det kan vara tacksam för svar[/QUOT

    Du bör se över din generator om den bara laddar 13.8v bör ligga på 14.4.
    Angående om en kodning kan dra tjuvström får någon annan svåra på.
    sigpicMS-SOUND
    Micke7406

    Comment


    • #3
      Re: Drar kondingarna tjuvström?

      Röda strömkabeln på HU'n ligger på tändning och inte permanent ?

      Comment


      • #4
        Re: Drar kondingarna tjuvström?

        Om du har kondingar med display som visar volt antalet,så drar dom konstant ström,då den hela tiden känner av,och laddar upp sig.

        Vill du slippa risk för tjuvström,använd kondingar utan display,då tjuvar kondingen ingen ström,utan den bara behåller det den har,tills den sedan är tom på ström.Och sen laddar upp sig så fort du startar bilen igen,eller laddar batteriet.

        Comment


        • #5
          Re: Drar kondingarna tjuvström?

          Originally posted by Välljudsfantast View Post
          Om du har kondingar med display som visar volt antalet,så drar dom konstant ström,då den hela tiden känner av,och laddar upp sig.

          Vill du slippa risk för tjuvström,använd kondingar utan display,då tjuvar kondingen ingen ström,utan den bara behåller det den har,tills den sedan är tom på ström.Och sen laddar upp sig så fort du startar bilen igen,eller laddar batteriet.
          Jag tror du har fel där , iallefall gäller detta inte alla kondingar med display.
          Mina dls-kondingar med display drar igång först då stereon startar då dem är styrda med remote på samma sätt som t.ex stegen.
          "Sound by Hewi"

          Blue eMotion by heWi

          Comment


          • #6
            Re: Drar kondingarna tjuvström?

            Originally posted by Hewi View Post
            Jag tror du har fel där , iallefall gäller detta inte alla kondingar med display.
            Mina dls-kondingar med display drar igång först då stereon startar då dem är styrda med remote på samma sätt som t.ex stegen.
            Det är väldigt få kondningar på marknaden som har remote!

            Det borde vara förbjudet att ha dessa med autosense.
            Kan mycket väl vara så att dom drar ström, så fort det händer något som påverkar spänningen så aktiveras kondensatorns elektronik.
            sigpic

            Webshop

            Besöksadress butik

            Örtgatan 22 26574 Hyllinge Tel: 042-164750 (14:00-18:00)

            Importör av Gladen Audio, Mosconi, Rebec


            Vi lagerför även ett stort sortiment fyrverkerier med helårsförsäljning. Vi utför arrangemangs fyrverkeri för alla tillställningar.

            Comment


            • #7
              Re: Drar kondingarna tjuvström?

              den lite nyare kondingen slår av sig när det blir låg volt man hör det klickar till och display slocknar.. mina kondingar är kopplade från batteri till konding vidare till slutsteg det är väl rätt kopplat.. hur ska man på bästa sätt koppla ur dom när man inte anv bilen på typ1-2 veckor? jäkla trevliga människor i detta forum måste sägas

              Comment


              • #8
                Re: Drar kondingarna tjuvström?

                Originally posted by GyllisR View Post
                den lite nyare kondingen slår av sig när det blir låg volt man hör det klickar till och display slocknar.. mina kondingar är kopplade från batteri till konding vidare till slutsteg det är väl rätt kopplat.. hur ska man på bästa sätt koppla ur dom när man inte anv bilen på typ1-2 veckor? jäkla trevliga människor i detta forum måste sägas
                Hur menar du med inkopplingen?

                Batteri till + på kondningen, från + på kondningen till steget och jordar som vanligt i chassit eller påbatteriet!

                En kondensator ska även sitta så närma förstärkaren så möjligt för att prestera optimalt!
                sigpic

                Webshop

                Besöksadress butik

                Örtgatan 22 26574 Hyllinge Tel: 042-164750 (14:00-18:00)

                Importör av Gladen Audio, Mosconi, Rebec


                Vi lagerför även ett stort sortiment fyrverkerier med helårsförsäljning. Vi utför arrangemangs fyrverkeri för alla tillställningar.

                Comment


                • #9
                  Re: Drar kondingarna tjuvström?

                  Klickar till? Är det ett relä i kondingen??? Spolen på ett sånt kan dra 0,2A konstant, så det är ingen höjdare.
                  /tycker Erik.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Drar kondingarna tjuvström?

                    då har jag koppla rätt men hur ska man lösa problemet med att det drar ur mitt batteri när jag inte anv bilen på 1-2 v ibland då jag åker med min andra bil? finns det typ batterisko med snabbkoppling eller hur ska jag lösa det? vill ha kondingarna kvar

                    Comment


                    • #11
                      Re: Drar kondingarna tjuvström?

                      Bli först säker på att det är de som drar.

                      Försök låna en tångamperemäter för likström.

                      Koppla bort förstärkaren från kondingen och mät om den drar ström.
                      /tycker Erik.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Drar kondingarna tjuvström?

                        har bara anv en vanlig amperemätare innan men tror vi ska ha en tångamperemätare på jobbet men hur ska jag sätta den på kondningen med tången så att säga på plusen eller hur menar du?

                        Comment


                        • #13
                          Re: Drar kondingarna tjuvström?

                          Tången kniper du runt matande plusledning. Tänk på att inte alla tångamperemätrar kan mäta likström (DC)

                          Det går iofs bra att sätta in en vanlig ampere/multimeter i serie med matningskabeln så kan du meäta de små strömmar det handlar om. Men slå inte på stereon med den inkopplad...
                          /tycker Erik.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Drar kondingarna tjuvström?

                            Originally posted by Ljudbyggaren AB View Post

                            Det borde vara förbjudet att ha dessa med autosense.
                            Varför det?
                            "When the going gets tough, the Tough get duct-tape" - Dr. Mabuse

                            "När de rika börjar kalla sig för arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka

                            Bil: BMW 328, F30. HU: BMW original snik-verion. Slutsteg: Mosconi PICO 8/12 & Mosconi PICO 1, Högtalare: Gladen BMW kit Sub: Gladen RS-X 10

                            Comment


                            • #15
                              Re: Drar kondingarna tjuvström?

                              Originally posted by Dr. Mabuse View Post
                              Varför det?
                              Vad handlar denna tråd om ?
                              sigpic

                              Webshop

                              Besöksadress butik

                              Örtgatan 22 26574 Hyllinge Tel: 042-164750 (14:00-18:00)

                              Importör av Gladen Audio, Mosconi, Rebec


                              Vi lagerför även ett stort sortiment fyrverkerier med helårsförsäljning. Vi utför arrangemangs fyrverkeri för alla tillställningar.

                              Comment

                              Working...
                              X