Announcement

Collapse
No announcement yet.

Uppgradera ljud i Saab 9-3 SC -06.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Uppgradera ljud i Saab 9-3 SC -06.

    Kablarna till dörrhögtalarna har en färg för AMP1 och ut till dörren, sen efter dörrkontakten byter dom färg till kontakten som sitter pålödd på originalhögtalaren, där dom återigen byter färg... Så nej du kommer inte hitta samma färger som ute i dörren, och gör du det så är det garanterat fel kablar. En tröst är att högtalarkablarna är tvinnade med varandra parvis med samma färg förutom att plusen är markerad med ett streck. Ett tips för att hitta rätt kabel, skrapa lite på isoleringen så du kommer åt ledare och gör en resistansmätning mellan där och andra änden i dörren.
    Mitt projekt: Volvo V60
    BRL - B2 & Dayton

    More to come...

    Comment


    • Re: Uppgradera ljud i Saab 9-3 SC -06.

      Eh... på allvar? Varför ska de krångla så för? Som om det inte är svårt nog ändå.
      Att det är en färg från elementet upp till första delningen nedanför backspegeln syns tydligt, och även de färger som sen tar vid. Men att de som tar vid inte skulle vara samma som de inne i kupén känns ju konstigt. Får kika noggrannare när jag ger mig på det. Tack för tipset! Jag hade tveklöst chansat på att klippa de med samma färger, med tanke på att två med de färgerna går in från dörren och två kommer ut...
      Mäta el får nån kompis eller svåger göra, det löser sig i så fall.

      Comment


      • Re: Uppgradera ljud i Saab 9-3 SC -06.

        I dom bilar där jag byggt så har det då ändrat färg vid dörrkontakten, dumt men sant. Det värsta är nog att färgerna inte är lika mellan årsmodellerna heller, så det finns inget generellt tips utan det är mätning som gäller. Men lycka till! Har ni bara en multimeter så löser ni det rätt fort. ;(
        Mitt projekt: Volvo V60
        BRL - B2 & Dayton

        More to come...

        Comment


        • Re: Uppgradera ljud i Saab 9-3 SC -06.

          Nu har mina SC-bitar kommit i alla fall. Ska börja med ena dörren så fort jag hinner.

          Fråga: har någon tagit bort inredningen ner till hjulhuset i en Saab 9-3 SC? Det funkar säkert på samma sätt som övriga plastdetaljer, dvs ett par olika clips som ska bändas och dras, men just de bitarna är riktigt stora och det är lite svårt att se var man börjar. Funderar också på om man måste skruva bort hållaren till rullgardinen. Gissar det, eftersom den säkert sitter skruvad i karossen.

          Comment


          • Re: Uppgradera ljud i Saab 9-3 SC -06.

            Går det att göra en steg för steg-guide för el-dummies om resistansmätningen, Chriztoffer? Typ:

            "1) Skav av isoleringen på X kabel/kablar.
            2) Sätt ena avkännaren på X och den andra på Y.
            3) Sätt på stereon.
            4) Ha multimetern på X värde/ohm. Den ska visa X volt/ohm på mätaren när du hittat rätt."

            Ska försöka få hjälp, men om inte försöker jag själv. På högersidan var det ungefär sex, åtta kablar i den härvan, varav två lite grövre tror jag. Vänster har jag inte rekat än.

            Nu har jag för övrigt satt silent coat i precis hela bagageutrymmet och baljan, samt på båda hjulhusen och på både ytter- och inneplåtarna i framdörrarna. Fick också plats med en tunn isoleringsfilt (Biiltema) mellan SC och originaldämpningen ovanpå hjulhusen. Sedan har jag lagt den tjocka Biltema-dämpningen hela vägen tvärs över baljan, lite in bakom/nedanför elpanelerna på sidorna bakom hjulhusen och på ömse sidor om hjulbytarkitet samt hela vägen mellan de båda golven. Och skillnaden kändes knappt hörbar vid första bilfärden. Ska köra mer och sätta på dörrsidorna fram innan jag avkunnar dom, men det är väl som det sägs, det är väldigt svårt att dämpa. Det ska ske i grundkonstruktionen. Kan hoppas att man fått bort åtminstone några vibrationer och en del av de dova ljuden man knappt hör, som gör en trött vid längre färder.
            Är också klar med kabeldragningen men har lite kvar att skava på ena sidan av i-brädan för att få ner mid och diskant. Hade jag vetat hur mkt jobb det skulle bli, hade jag aldrig gjort det. Fullständigt galet. Mina element passade alldeles för illa, helt enkelt. Jaja, har jag kommit så långt gör jag förstås klart skiten.

            Comment


            • Re: Uppgradera ljud i Saab 9-3 SC -06.

              Originally posted by Tompa Tveskägg View Post
              Efter att ha måttat med huvudenheten är jag än mer besluten att inte ha den i handskfacket i alla fall. Värdelöst. Når inte att göra nåt under körning, sitter dumt till och känns bara allmänt kasst. Ska mäta noggrannare vid tillfälle, men den kan eventuellt få plats under den befintliga spelaren. Nån som prövat det? Panelen sneddar visserligen inåt och jag vet inte hur det ser ut innanför förvaringsfacket och ciggtändaren, men det kan gå. En annan placering som faktiskt passar men ju är väldigt knepig, är vid kickpanelen. Både höjd och bredd passar perfekt om man bygger nån typ av konsol och jag når den sittande. Det dumma är att jag gillar att ha foten där.

              Nä, jag sparar HE-placering till senare då jag bestämt om jag ska ha kvar originalspelaren eller inte.

              Nästa steg blir att försöka knö in Dremel eller nåt borr för att ta upp hål för diskanterna nere i brädan.
              En tanke bara, kan du inte sköta låtbyte och enklare saker med fjärrkontroll? Sedan om du vill byta spellista osv kan du göra det när du står vid ett rödljus eller om du skaffar en co-driver!
              Frontsub & pyssel i w204 Projekttråd

              Comment


              • Re: Uppgradera ljud i Saab 9-3 SC -06.

                Tack Lillalilja, men jag har redan spikat placering av enheten. Eller ja, alla kablar bär dit i alla fall, och jag har ingen större lust att dra om dem. Jag vill kunna komma åt enheten där jag sitter, både för byte av skivor och inställningar av tidskomp och annat. En del hade säkert funkat med fjärris men nu blev det så. Det blir säkert bra.
                Går det som jag vill hamnar spelaren snett ovanför huvöppnaren, snett nedanför ratten. Knä eller ben tar inte i vid en olycka, det finns inga funktioner eller reglage man behöver komma åt där och det borde gå att förankra den i nåt av de stag och plastbitar som finns där. En nödlösning blir kickpanelen, dit kablarna också bör räcka.

                Comment


                • Re: Uppgradera ljud i Saab 9-3 SC -06.

                  Originally posted by Tompa Tveskägg View Post
                  Tack Lillalilja, men jag har redan spikat placering av enheten. Eller ja, alla kablar bär dit i alla fall, och jag har ingen större lust att dra om dem. Jag vill kunna komma åt enheten där jag sitter, både för byte av skivor och inställningar av tidskomp och annat. En del hade säkert funkat med fjärris men nu blev det så. Det blir säkert bra.
                  Går det som jag vill hamnar spelaren snett ovanför huvöppnaren, snett nedanför ratten. Knä eller ben tar inte i vid en olycka, det finns inga funktioner eller reglage man behöver komma åt där och det borde gå att förankra den i nåt av de stag och plastbitar som finns där. En nödlösning blir kickpanelen, dit kablarna också bör räcka.
                  Ja men det blir nog skitbra, fränt att ha annat än OEM
                  Frontsub & pyssel i w204 Projekttråd

                  Comment


                  • Re: Uppgradera ljud i Saab 9-3 SC -06.

                    Har resistansmätt nu, och Chriz: det var samma färger i dörrarna som inne i kupén. Jag hade med andra ord riktigt flyt. Eftersom det fanns likfärgade som var tvinnade började jag med dem, och behövde därför skrapa fyra stycken och inte upp emot 30 som det hade kunnat bli i värsta fall annars. Kabelflätan vid förarsidan innehåller ju säkert 20 kablar. Ska för säkerhets skull skala en till och se, men jag får i stort samma resultat (0.0-0.1) på dem som när jag sätter ihop mätstickorna på 2 ohm, så det bör vara rätt. Och byter jag kabel händer inget alls. Fick det förklarat på telefon av en el-kamrat.

                    Ska använda den sista originalstumpen ut till elementet, tänkte jag, men är osäker på vilken som är plus. Chriz, du sade att den tvåfärgade oftast var plus, men på två andra ställen (inklusive en Saab-sajt) har jag läst att tvåfärgat är minus. De jag tänker på är de som går ut till dörrelementet: en är grå och den andra gråsvart. Minns du?

                    Comment


                    • Re: Uppgradera ljud i Saab 9-3 SC -06.

                      Där ser man! Då hade du tur. Om du ändå ska skarva in dig på originalkablarna ut till dörrarna så spelar det ju ingen roll vilken du väljer som plus respektive minus. Men jag har då för mig att den tvåfärgade är plus, jag är iaf helt säker på att den kabel som har plats #2 i kontaktstycket till högtalaren är plus.
                      Mitt projekt: Volvo V60
                      BRL - B2 & Dayton

                      More to come...

                      Comment


                      • Re: Uppgradera ljud i Saab 9-3 SC -06.

                        Tackar! Perfa, kikade på kontaktstyckena och då är det nog som jag läste att den enfärgade är plus. Den tvåfärgade kommer ur #2, nämligen.

                        Ja som sagt, jag ska mäta på nån mer kabel tror jag. Är så kass på el så jag vill vara säker. Men som det verkar hade jag råflyt. Skönt för en gångs skull.

                        Comment


                        • Re: Uppgradera ljud i Saab 9-3 SC -06.

                          Skrev du fel nu eller? :P Som sagt, kabeln som kommer ur kontakt #2 är +, är det den enkelfärgade eller den med ett streck på?
                          Mitt projekt: Volvo V60
                          BRL - B2 & Dayton

                          More to come...

                          Comment


                          • Re: Uppgradera ljud i Saab 9-3 SC -06.

                            Haha. Jag skyller på att jag är småbarnsfarsa och konstant småtrött och stressad. Jag tänkte rätt men skrev fel. Den enfärgade kommer ur nummer två, så då är enfärgat plus.

                            Comment


                            • Re: Uppgradera ljud i Saab 9-3 SC -06.

                              Var för inte bara klippa av kontakten, koppla den på högtalaren och ploppa med ett batteri
                              sigpic

                              Webshop

                              Besöksadress butik

                              Örtgatan 22 26574 Hyllinge Tel: 042-164750 (14:00-18:00)

                              Importör av Gladen Audio, Mosconi, Rebec


                              Vi lagerför även ett stort sortiment fyrverkerier med helårsförsäljning. Vi utför arrangemangs fyrverkeri för alla tillställningar.

                              Comment


                              • Re: Uppgradera ljud i Saab 9-3 SC -06.

                                För att jag ska använda originalkontakten, och då förstör jag kabeln jag ska använda om jag klipper den. Jag hade kunnat ta en bit kabel, sätta den på originalstiften och testa (vilket jag ju fortfarande kan), men av allt att döma är det rätt, så inga problem hoppas jag. Lödde på dem igår kväll.

                                Comment

                                Working...
                                X