Announcement

Collapse
No announcement yet.

Uppgradera ljud i Saab 9-3 SC -06.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Uppgradera ljud i Saab 9-3 SC -06.

    Hm..Bor själv i Nol och det är bara 1 mil längre till Trollhättan än Göteborg
    sigpicMS-SOUND
    Micke7406

    Comment


    • Re: Uppgradera ljud i Saab 9-3 SC -06.

      Horsyhorse: såpass. Haha, okej, då vet jag det nästa gång.

      Lonefox: Men det måste ju betyda... aj då. Jag är GAMMAL, alltså?! Neeej!!!

      Gott att veta att de på BRL i TH är trevliga. Behöver jag fler prylar, råd eller lufta hoj eller bil, vet jag vart jag ska styra kosan. Tack för tipset.
      Jo, på landet utanför Nol. Dryga tre till Götet och nån mil mer till TH - fast sämre väg och så ska jag ändå besiktiga hojen i Gbg idag. Sjövik händer det att jag cyklar och åker förbi, förresten. Fint därute.

      Comment


      • Re: Uppgradera ljud i Saab 9-3 SC -06.

        Men du jag kom på en sak nu när jag läste ett av dina tidigare inlägg där du skrev att du tänkt köra diskanten på huvudenheten, varför då? Går den på separat filter då eller hur har du tänkt lösa det?
        Mitt projekt: Volvo V60
        BRL - B2 & Dayton

        More to come...

        Comment


        • Re: Uppgradera ljud i Saab 9-3 SC -06.

          Hmm, jag kanske har tänkt fel? Jag är som sagt helt rutten på allt som har med el att göra. Såhär nånting har jag tänkt:

          CA50-steg:
          Kanal 1: mid dome
          Kanal 2: mid dome
          Kanal 3: midbas
          Kanal 4: misbas
          Kanal 5 (dedikerad subkanal): sub

          Jag har alltså dragit fyra stycken högtalarkablar från slutsteg till filter, två för mid dome och två för mid bas. Sedan tänkte jag dra kablar från huvudenheten till respektive filter och sedan till respektive diskant-element. Och så från de andra fyra elementen till filtret förstås. Har jag tänkt rätt då, eller är nåt galet?

          Comment


          • Re: Uppgradera ljud i Saab 9-3 SC -06.

            Varför köra diskanterna på huvudenheten? Dom borde kunna dela kanaler med domarna, eftersom du ändå inte ska köra aktiv delning.
            Mitt projekt: Volvo V60
            BRL - B2 & Dayton

            More to come...

            Comment


            • Re: Uppgradera ljud i Saab 9-3 SC -06.

              Okej. Hur gör man framme vid filtret i så fall? Splittar/delar/skarvar man de två middomekablarna innan filtret då, eller hur löser man det? (Eftersom två kablar ska bli fyradär.) Och om man måste splitta/skarva, blir det bra?

              Comment


              • Re: Uppgradera ljud i Saab 9-3 SC -06.

                Vet inte hur filtren ser ut, är det helt separata för domarna? Isåfall så ha, då får du bygla mellan filtren, inga problem att göra så.
                Mitt projekt: Volvo V60
                BRL - B2 & Dayton

                More to come...

                Comment


                • Re: Uppgradera ljud i Saab 9-3 SC -06.

                  Nej, inte separata. Trevägsfilter. Såhär:

                  ftp://dmitrykhn.homedns.org/IC%27s%2...anualur36s.pdf
                  (det tar några sekunder att öppna filen)

                  Kontakterna sitter alltså samlade på en rad med bara en dryg kabelskos mellanrum. Lägger man en kabel från ex. mid dome-kontakterna till diskant då, Chiz?

                  Comment


                  • Re: Uppgradera ljud i Saab 9-3 SC -06.

                    Det där filtret har ju bara en ingång, så koppla in dig där du och sen på utgångarna till dome och diskant ifall du nu ska köra middarna på separata kanaler.
                    Mitt projekt: Volvo V60
                    BRL - B2 & Dayton

                    More to come...

                    Comment


                    • Re: Uppgradera ljud i Saab 9-3 SC -06.

                      Men vänta nu... hur många kablar ska det gå från slutsteg till filter? Nu känns det som det bara ska gå en däremellan, och sedan går man vidare till elementen därifrån. Men visst fasen ska det gå högtalarkablar från utgångarna på steget och fram? Dessutom låg där minst fyra långa, färdiga kablar från min förra installation. Nu blir jag villrådig. Går det att förklara kabeldraningen på ett lätt sätt? Nu har jag ström från batteri till steg, fyra lågnivå från enhet bak till slutsteg och fyra högt.kablar från steg fram till filter. Men steg-filter-element har jag inte järnkoll på. Min tanke var som sagt att göra allt träljobb och sedan låta DLS ställa in allt.

                      Comment


                      • Re: Uppgradera ljud i Saab 9-3 SC -06.

                        Fasen, nu går inte mycket min väg. Suck. Har hållit på i jag vet inte hur många timmar och slipat inuti och under gallret på instrumentbrädepanelen för att få plats med mina as till element, men det blir inte hundra. Det finns inte mkt kant kvar och jag vågar inte ta mer. Utan att se exakt var det tar emot riskerar jag att de faller ner annars. Gallret rider ganska ordentligt på middomen och jag får kapa av innersargen plus fästena på det och, jag vet inte, limma eller kitta fast det. Hoppas på det bästa. Ett jäkla jobb och så blir det inte ändå inte bra.

                        Sedan, som du sade Chriz, att få genom en kabel från dörren in till kupén via originalkontakten betraktar jag som omöjligt utan specialverktyg eller ta bort hela dörren. Funderade också på att borra ett litet hål strax ovanför kontakten i dörren och sedan in i damasken, men jag kommer aldrig in med maskin i dörren så det är nog också bara att glömma.
                        Däremot, om man använder originalkontakten (flatstiften) så ser jag var den kommer in i kupén, men det är inte lätt att se vad som är vad där. Chriz, hur gjorde du där? Har du krupit med ficklampa, lokaliserat de tunna kablarna, klippt och skarvat, eller vad? Det känns väldigt bevämt att använda flatstiftskontakten i dörren men svårt att hitta rätt där inne. Eller?

                        Comment


                        • Re: Uppgradera ljud i Saab 9-3 SC -06.

                          Om du ska köra filtret till samtliga högtalare så kommer du bara kunna använda ett par slutstegskanaler (om du nu inte har ett 4-kanalssteg där du kan brygga kanalerna, men sak samma) så då ska det bara gå ett par kablar till vardera filter. Om du istället vill använda fler slutstegskanaler så kör du domen och diskanten via filtret på ett steg, och sen midbasarna direkt på det andra steget. Men då måste du ställa delningsfrekvens på steget eller i huvudenheten för midbasarna.
                          Mitt projekt: Volvo V60
                          BRL - B2 & Dayton

                          More to come...

                          Comment


                          • Re: Uppgradera ljud i Saab 9-3 SC -06.

                            Okej. Den biten är jag kass på som sagt. Men om jag har dragit fyra kablar från steg och fram till filtren har jag inte dragit fram för få i alla fall. Det är ju bra. Sen kan de på DLS få koppla och ställa in hur de vill.

                            Kabeln i dörr, Chriz, kapade du bara de två där de kommer ner mot golvet (jag hittade dem sen - grönblå och brunsvart har jag för mig) och skarvade på där?

                            Comment


                            • Re: Uppgradera ljud i Saab 9-3 SC -06.

                              Kablarna ut i dörrarna kapade jag precis innan dom går ut i genomföringen vid respektive dörr. Dom kommer man åt när man tar bort kåpan vid förarens vänsterfot repsektive passagerarens högerfot. Färgen på kablarna verkar man dock få leta sig fram till, dom skiljer mellan årsmodellerna.
                              Mitt projekt: Volvo V60
                              BRL - B2 & Dayton

                              More to come...

                              Comment


                              • Re: Uppgradera ljud i Saab 9-3 SC -06.

                                Okej, gott. Jo, jag har tänkt att ta dem strax nedanför där du gjorde. Då tänkte jag likadant då. Jag kollade på kabelhärvan i dörren och såg inga andra kablar vare sig där eller i kupén med samma uppsättning färger. Det löser sig nog.

                                Herrejesus, vad timmar jag lagt på panelerna i brädan. Hade jag vetat innan hur tajt det skulle vara hade jag nog köpt andra element. De är alldeles för stora för att ha där egentligen. Har lätt lagt fem timmar per sida nu och är inte klar än. En kamp med kniv och Dremel för att slipa. Sjukt svårt att komma åt.

                                Kommer nog däremot låta det här ljudsystemet följa med den här bilen när jag gör mig av med den. Dels mkt jobb att ta ut, dels är grejerna ganska gamla och framför allt då jag planerar att fylla utrymmet nere under panelen i brädan med plast, kitt eller montagelim. Har inte tillräckligt med hål att skruva i men alla små hörnen och skrymslen borde passa utmärkt att plasta.

                                Har utöver tidigare nämnt kablage nu också fixat säkring + hållare i motorrummet, jordkabel i bagaget och remotekabeln. Samt beställt 82 ark Silent Coat som förhoppningsvis kommer i morrn. Ska lägga upp lite bilder endera dan så blir tråden lite roligare.

                                Comment

                                Working...
                                X