Announcement

Collapse
No announcement yet.

Uppgradera ljud i Saab 9-3 SC -06.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #76
    Re: Uppgradera ljud i Saab 9-3 SC -06.

    Originally posted by ChriZtoffer View Post
    Det där med delningsfrekvenserna är lite skumt, bredbandarna fram och bak (3,5" på brädan och 4" i hatthyllan) har signalen skuren vid 120Hz, tror det är ett 12dB filter. Midbasarna däremot spelar från antingen 40 eller 80Hz beroende på system, men dom 9-3or jag byggt i har då inte haft nån delnin uppåt för midbasarna. Så dom är optimala att ta signal från, speciellt i bilar med mellansystemet, SS2 då man får en närapå fullregistersignal.
    Om jag blivit felinformerad om det så blev ju hela saken genast skitlätt. Bara att koppla in sig efter både amp1 och amp2. Har ett A3 och ett A6 som jag vill ha in.

    Comment


    • #77
      Re: Uppgradera ljud i Saab 9-3 SC -06.

      Felinformerad vet jag inte, det du skrev är det som gått ut officiellt men det stämmer då inte med dom mätningar och tester som jag gjort. Nu gäller det här dock bara för 9-3 årsmodellerna 03-06, dom nyare vet jag inte hur det är i.
      Mitt projekt: Volvo V60
      BRL - B2 & Dayton

      More to come...

      Comment


      • #78
        Re: Uppgradera ljud i Saab 9-3 SC -06.

        Originally posted by ChriZtoffer View Post
        men dom 9-3or jag byggt i har då inte haft nån delnin uppåt för midbasarna. Så dom är optimala att ta signal från, speciellt i bilar med mellansystemet, SS2 då man får en närapå fullregistersignal.
        Jag skulle nog säga att dom har en LP delning, i tidigare modeller låg den på 200Hz om jag inte minns fel!

        Tyvärr har vi inte gjort så många 03 - 06 då alla pratar om det är omöjligt att få till!

        Jag blev ombedd från Tyskt håll att göra en frekvensmätning av bilen jag monterade förra veckan, men som vanligt ska kunden ha bilen 3 timmar senare.
        Så nästa gång ska jag mäta och dokumentera även de olika delningarna!
        sigpic

        Webshop

        Besöksadress butik

        Örtgatan 22 26574 Hyllinge Tel: 042-164750 (14:00-18:00)

        Importör av Gladen Audio, Mosconi, Rebec


        Vi lagerför även ett stort sortiment fyrverkerier med helårsförsäljning. Vi utför arrangemangs fyrverkeri för alla tillställningar.

        Comment


        • #79
          Re: Uppgradera ljud i Saab 9-3 SC -06.

          Originally posted by beta View Post
          Steget ger bara ut 40-800hz alt. 80-800hz så det blir ju lite tråkigt att använda den signalen då? Hur gjorde ni i 9-3an som du skulle presentera?
          Såvitt jag vet så kan man få ut full signal genom:
          Fibern
          Huvudenheten
          Löda in sig på amp1
          Alla 3 innebär en del meck..
          Så fort jag har 5 minuter över och har tillgång till datorn på Firman så ska jag klargöra hur den monterades!

          Just nu är det full fart överallt på Ljudbyggaren!
          sigpic

          Webshop

          Besöksadress butik

          Örtgatan 22 26574 Hyllinge Tel: 042-164750 (14:00-18:00)

          Importör av Gladen Audio, Mosconi, Rebec


          Vi lagerför även ett stort sortiment fyrverkerier med helårsförsäljning. Vi utför arrangemangs fyrverkeri för alla tillställningar.

          Comment


          • #80
            Re: Uppgradera ljud i Saab 9-3 SC -06.

            Om det nu finns en lågpassdelning så måste det vara väldigt lite branthet på filtret! Jag har då använt den signalen till hela systemet utan problem. Enda mätningen jag gjort på frekvensgången är med en RF 3sixty och den kurvan såg då skapligt rak ut, förutom allt EQande som är gjort och den lilla dippen nere vid 40Hz (80Hz i en cab jag byggde i förra året, med stora systemet).
            Mitt projekt: Volvo V60
            BRL - B2 & Dayton

            More to come...

            Comment


            • #81
              Re: Uppgradera ljud i Saab 9-3 SC -06.

              Tittar in efter en hektisk månad och ställer en kort fråga:

              Om jag gör en helt separat installation, vad kommer bli bökigt då, bortsett från uppenbara saker som placering/montering av min huvudenhet, kabeldragning, filter och slutsteg? Det jag kommer på själv är det här:

              1) Att mina 6,5-or kan vara för djupa för dörrarna. Ev. baffelstrul.

              2) Att dra nya kablar till dörrarna alternativt använda befintliga och i så fall behöva ta loss originalenheten.

              3) Radiokabel - ta loss originalenhet, dra om radiokabeln.

              Hur jag än vänder och vrider på det, känns det för mig som om det är en massa krångel med det befintliga systemet. Är det inte fiber så är det hög/lågnivå under sätet, ljudprocessor och inte kunna använda min egen huvudenhet, och så vidare. Jag vill gärna kunna lämna bilen opåverkad och i en helt ren installation är det ju s.a.s. bara den jag behöver bry mig om. Jag låter allt i original vara helt enkelt. Eller glömmer jag nåt?

              Comment


              • #82
                Re: Uppgradera ljud i Saab 9-3 SC -06.

                1) Runt 80mm är max monteringsdjup har jag för mig, förutsatt att man gör egna bafflar då och vill kunna köra ner rutan helt.

                2) Du kan göra så som jag gjort, dra nya fram till strax innan genomföringen ut till dörren där du skarvar in dig på originalkabeln. Det är annars lite småbökigt att dra ut nya kablar i dörrarna eftersom det sitter en kontakt i vägen.

                3) Inget större problem, antennkabeln är rätt lång så den räcker till även för en ny enhet, annars finns förlängningar att köpa.
                Mitt projekt: Volvo V60
                BRL - B2 & Dayton

                More to come...

                Comment


                • #83
                  Re: Uppgradera ljud i Saab 9-3 SC -06.

                  Tack, Chriz. Du är en klippa.

                  1) Enligt DLS är monteringsdjupet 65 mm på UR6S-elementet. Magneten är 85 mm bred och den yttre diametern 16,5 cm.

                  2) Skarvar är väl aldrig bra, men om du säger att det är bökigt lär jag också tycka det, så jag tar ditt förslag som utgångspunkt.

                  3) Låter bra!

                  I helgen ska jag leta alternativa platser att montera HE:n på. Fick en idé förut om nånstans snett till vänster under ratten. När jag drog kablarna till filtren såg jag att det finns lite plåtdetaljer och annat där under, och ganska gott om plats. Så länge den går att fixera, inte hamnar för långt eller bökigt från kablar, inte är i vägen eller trafikfarlig, duger det åt mig. Kickpanelen passar som en smäck, men jag har ofta foten där. Handskfacket är ute ur bilden iaf. Att komma åt spelaren under färd är mer eller mindre ett krav. Dessutom krävs det åverkan för att komma in/ur facket.

                  Comment


                  • #84
                    Re: Uppgradera ljud i Saab 9-3 SC -06.

                    Originally posted by ChriZtoffer View Post
                    1) Runt 80mm är max monteringsdjup har jag för mig, förutsatt att man gör egna bafflar då och vill kunna köra ner rutan helt.
                    Om 06an är samma som 03an är det inte helt enkelt att bara fixa en baffel, finns material bakom det "4-kantiga" hålet man inte ska kapa i!
                    Absolut enklaste är att montera högtalaren i dörrsidan!

                    Originally posted by ChriZtoffer View Post
                    2) Du kan göra så som jag gjort, dra nya fram till strax innan genomföringen ut till dörren där du skarvar in dig på originalkabeln. Det är annars lite småbökigt att dra ut nya kablar i dörrarna eftersom det sitter en kontakt i vägen.
                    SAAB är en av de enklaste bilarna och dra ut ny kabel i dörren!
                    Ska man inte montera ett 10000 kr kit finns ingen anledning att göra denna operation.

                    Originally posted by ChriZtoffer View Post
                    3) Inget större problem, antennkabeln är rätt lång så den räcker till även för en ny enhet, annars finns förlängningar att köpa.
                    Vart köper man en sådan?
                    Vi har letat med ljus och lykta då ingen av våra leverantörer har en förlängning!
                    Helst skulle jag vilja ha både hane och hona.
                    Detta skulle öppna en ny värld av monteringar för oss!
                    sigpic

                    Webshop

                    Besöksadress butik

                    Örtgatan 22 26574 Hyllinge Tel: 042-164750 (14:00-18:00)

                    Importör av Gladen Audio, Mosconi, Rebec


                    Vi lagerför även ett stort sortiment fyrverkerier med helårsförsäljning. Vi utför arrangemangs fyrverkeri för alla tillställningar.

                    Comment


                    • #85
                      Re: Uppgradera ljud i Saab 9-3 SC -06.

                      Ljudbyggarn: jag hängde inte riktigt med på resonemanget med 10 000-kronorskit. Det är väl tvärtom - gör man en dyr installation är det väl logiskt att man lägger ner mer tid och pengar på att få det bra, och just då man skulle dra kablar själv hela vägen. Är man inte så noga eller har ont om tid, skarvar man. Eller hur tänkte du? Nu vet jag i alla fall hur ni resonerar kring det, så får jag se hur det ser ut när jag öppnar dörrsidorna.

                      ... Hur man nu gör det. Har sett nån skriva om det men inte kollat närmare. Några skruvar nånstans vid handtaget va'?

                      Bafflar och dörrsidor likaså. Tack för era tankar. Ska kika när jag öppnar.

                      Comment


                      • #86
                        Re: Uppgradera ljud i Saab 9-3 SC -06.

                        Originally posted by Ljudbyggaren AB View Post
                        Om 06an är samma som 03an är det inte helt enkelt att bara fixa en baffel, finns material bakom det "4-kantiga" hålet man inte ska kapa i!
                        Absolut enklaste är att montera högtalaren i dörrsidan!
                        Där håller jag helt klart med dig, 9-3SS/SCs dörrar är inte roliga att göra bafflar till med alla former som finns. Men man behöver då inte kapa för att få dit nya högtalare, om man inte har nån med jättemagnet. Jag har dock kapat upp i min för att middarna ska kunna andas lättare. Montering av högtalare i dörrsidan ser jag som en riktig nödlösning.

                        Originally posted by Ljudbyggaren AB View Post
                        SAAB är en av de enklaste bilarna och dra ut ny kabel i dörren!
                        Ska man inte montera ett 10000 kr kit finns ingen anledning att göra denna operation.
                        Jaså? Där håller jag då inte med, vist det går att borra upp kontakten men enkelt vet jag inte om jag vill kalla det. Betydligt enklare i t.ex. VW Passat -97 (och årsmodellerna därikring) där det bara är en genomföring rätt ut i dörr.

                        Originally posted by Ljudbyggaren AB View Post
                        Vart köper man en sådan?
                        Vi har letat med ljus och lykta då ingen av våra leverantörer har en förlängning!
                        Helst skulle jag vilja ha både hane och hona.
                        Detta skulle öppna en ny värld av monteringar för oss!
                        Nu vet jag inte vad Blekingebilradio har för leverantör men där finns då förlängning både för den originalmonterade Fakrakontakten samt för vanlig DIN-kontakt. Ska man sen omvandla FAKRAN till mini-pin så funkar Autoleads PC5-100 finfint, visserligen egentligen avsedd för BMW 5-serie och nån mer men den passar och funkar.



                        Originally posted by Tompa Tveskägg View Post
                        ...när jag öppnar dörrsidorna.

                        ... Hur man nu gör det. Har sett nån skriva om det men inte kollat närmare. Några skruvar nånstans vid handtaget va'?
                        Stämmer! Den yttre delen av handtaget som du drar igen dörren med bänds lös (stoppa in t.ex. en smörkniv i springan på undersidan och bänd så släpper det). Sen kommer du åt två skruvar där bakom med Torx T30 skalle, när du fått lös dom tar du smörkniven igen och stoppan i mellan dörr och dörrsida i nederkant och bänder ut, sen är det bara att ta tag och fortsätta hela vägen runt och därefter dra dörrsidan uppåt så hoppar den av. Kroka ur vajern för handtaget och koppla ur kontakterna. Klart!
                        Last edited by ChriZtoffer; August 5, 2012, 16:39.
                        Mitt projekt: Volvo V60
                        BRL - B2 & Dayton

                        More to come...

                        Comment


                        • #87
                          Re: Uppgradera ljud i Saab 9-3 SC -06.

                          Originally posted by ChriZtoffer View Post
                          vist det går att borra upp kontakten men enkelt vet jag inte om jag vill kalla det.
                          Var och en till sitt, jag tycker det är svårt att mura valv så därför låter jag muraren göra sitt jobb!


                          Originally posted by ChriZtoffer View Post
                          Betydligt enklare i t.ex. VW Passat -97 (och årsmodellerna därikring) där det bara är en genomföring rätt ut i dörr.
                          Och där håller jag med dig, det var bättre förr!


                          Originally posted by ChriZtoffer View Post
                          Nu vet jag inte vad Blekingebilradio har för leverantör men där finns då förlängning både för den originalmonterade Fakrakontakten samt för vanlig DIN-kontakt. Ska man sen omvandla FAKRAN till mini-pin så funkar Autoleads PC5-100 finfint, visserligen egentligen avsedd för BMW 5-serie och nån mer men den passar och funkar.
                          Mycket märkligt.
                          De kontakter vi sett är inte fakra!
                          Har du en bild på detta då du monterat den förlängningen?

                          För övrigt är det Armour som levererar produkter med de art.numrerna!
                          sigpic

                          Webshop

                          Besöksadress butik

                          Örtgatan 22 26574 Hyllinge Tel: 042-164750 (14:00-18:00)

                          Importör av Gladen Audio, Mosconi, Rebec


                          Vi lagerför även ett stort sortiment fyrverkerier med helårsförsäljning. Vi utför arrangemangs fyrverkeri för alla tillställningar.

                          Comment


                          • #88
                            Re: Uppgradera ljud i Saab 9-3 SC -06.

                            Originally posted by Tompa Tveskägg View Post
                            Ljudbyggarn: jag hängde inte riktigt med på resonemanget med 10 000-kronorskit. Det är väl tvärtom - gör man en dyr installation är det väl logiskt att man lägger ner mer tid och pengar på att få det bra, och just då man skulle dra kablar själv hela vägen.
                            Du har helt rätt!!
                            Det var just det jag menade, blev nog en lite väl kryptisk där!

                            Med dyrare produkter BORDE man gå hela vägen!!
                            sigpic

                            Webshop

                            Besöksadress butik

                            Örtgatan 22 26574 Hyllinge Tel: 042-164750 (14:00-18:00)

                            Importör av Gladen Audio, Mosconi, Rebec


                            Vi lagerför även ett stort sortiment fyrverkerier med helårsförsäljning. Vi utför arrangemangs fyrverkeri för alla tillställningar.

                            Comment


                            • #89
                              Re: Uppgradera ljud i Saab 9-3 SC -06.

                              Oj, här rullar det på ser jag.

                              Ljudbyggarn: bra/dyrt kit, ordentlig installation. Precis, då är jag med. Får se med dörrarna sen när jag kommer dit. Kabeln jag använde till mina förra dörrsidor är 4 mm iaf, såg jag.

                              Chriz: dörrdemontering: tack för den korta med tydliga bekrivningen (vad det verkar iaf). Ska kika vad det lider.

                              Äntligen har jag i alla fall kommit igång på allvar. Har inte så mkt tid, men lyckades få en hög timmar idag (tack, sambon) varav säkert hälften gick åt att få igenom strömkabeln genom den jäkla pisskitgenomföringen i torpedväggen. Helsike, vad min högerhand ser ut. Svullen av allt skavande där uppe. Höll på att ge upp när jag fick ett genombrott med en insexnyckel av alla grejer, och därefter najtråd, najtråd tejpad i dubbel 1,5 mm-kabel och därefter till ström. Gick skitbra när jag väl hittade igenom. Har dragit strömkabeln nedanför listen (ovanför kabelrännan, alltså), hoppas jag får tillbaka listen sen. Kändes så. Sen orkar jag inte demontera baksäte och hela sidoinredningen utan smög upp strömmen mellan den lilla "extrabiten" baksäte och ryggstödet. Gick utan att klämma den alltför mycket. Vill visserligen försöka få loss sidopanelen i bagageutrymmet också för att dämpa bagage och hjulhus, men... tja, vi får se.

                              Hann precis börja smyga dit lågnivåkabel ett av tre framifrån, efter att ha lagt rätt mkt tid på att mäta för att se om kablarna räcker. Grejerna kommer från en Peugeot 206 GTi, som ju är avgjort mindre. Fick bli en liten nödlösning med steget som kommer ligga i bagageutrymmet. Det gör mig dock inget, huvudsaken är att barnvagn och baslåda får plats, och jag passade in det så att vagnen rullar förbi steget med ett hjulpar på varje sida. Galant!

                              Jag kommer nog försöka mig på konststycket att montera huvudenheten undertill ratten till vänster. Alldeles till höger om huvöppnaren. Det svåra kommer bli att få den fixerad där, men det finns lite metallstag och skit en bit upp, så jag tänkte försöka knyta eller dra nåt runt alltihop, och sedan dra några skruvar upp igenom monteringsramen i inredningen. De hålen syns ändå inte uppifrån. Funkar inte det vete fasen. Men det tror jag, på nåt sätt.

                              Nu i veckan blir det att fortsätta med de tre lågnivåkablarna och högtalardito. Och remote också, kanske. Hoppas de räcker också, och framför allt att jag får plats med alla dem på högersidan utan att behöva demontera stol, baksäte och matta. Hade känts trist när det gått så bra hittills. Men tredubbel lågnivå och X antal högtalarkablar... känns som oddsen är emot mig där, minst sagt. Hur jobbigt är det att ta sig ner till kabelrännan?

                              Hur svårt är det att ta ur originalenheten? Tänkte dels på att ev. låna antennkabeln (som ju i så fall bara behöver dras 30, 35 centimeter till vänster) och dels på om det är tänkbart att det finns så pass mkt plats innanför så man rentav kan knö in original bakom och få in ny enhet där. Det tror jag visserligen inte, men som sagt, ska jag slippa dra en ny antennkabel så.

                              Comment


                              • #90
                                Re: Uppgradera ljud i Saab 9-3 SC -06.

                                Originally posted by Ljudbyggaren AB View Post
                                Var och en till sitt, jag tycker det är svårt att mura valv så därför låter jag muraren göra sitt jobb!
                                Absolut! Men låt säga att du har en bil med elstyrda backspeglar med tiltfunktion och hela baletten, då blir det inte så mycke hål till övers i kontaktstycket att borra upp.

                                Originally posted by Ljudbyggaren AB View Post
                                Mycket märkligt.
                                De kontakter vi sett är inte fakra!
                                Har du en bild på detta då du monterat den förlängningen?

                                För övrigt är det Armour som levererar produkter med de art.numrerna!
                                Skumt. I min är det då iaf Fakra, eller ja, den adaptern som jag skrev om tidigare passar och fungerar. Kör själv med den i min bil och var just ut och tog kort på det hela.


                                (Adapterkontakten till vänster som passar i originalkontakten som sitter i bilen, till höger)


                                (Antennkontakten på originalenheten)

                                Är det verkligen samma bil vi pratar om? Tänkte så du inte rört ihop det med dom nyare årsmodellerna, eller dom äldre. Är rätt säker på att systemet är närapå identiskt i 9-3SS 03-06 förutom vissa små mjukvaruskillnader.
                                Mitt projekt: Volvo V60
                                BRL - B2 & Dayton

                                More to come...

                                Comment

                                Working...
                                X