Announcement

Collapse
No announcement yet.

Uppgradera ljud i Saab 9-3 SC -06.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Re: Uppgradera ljud i Saab 9-3 SC -06.

    Jo precis. Det bör gå att knö in en 1,6:a tycker jag.

    Just fasen, det är där jag känner igen loggan från, Ringön. Kalas. Det är avgjort enklare än Sisjön eller Partille. De verkar ha en hel del också. Gott, tack.

    Förresten, hör man alltid direkt om man polvänt en anslutning till en högtalare? Spelar man lågt är det väl ingen fara heller va'? Jag är rätt säker på att jag hittade rätt nu senast när jag prövade, men det är halvkasst uppmärkt.

    Förresten nummer två: om domarna funkar bra och jag ger mig på diskanter och delningsfilter sen, behöver jag fler flatstiftare till diskanterna då? Det borde jag väl inte antar jag eftersom det ju inte tillkommer någon mer originalkontakt. Jag såg din bild Chriztoffer, men det är svårt att se exakt var skarven ligger/hur diskanterna ansluts. Eller går de direkt via filtren bara?
    Last edited by Tompa Tveskägg; June 14, 2012, 23:18.

    Comment


    • #47
      Re: Uppgradera ljud i Saab 9-3 SC -06.

      Om du fasvänt en högtalare så brukar det höras ja, det är absolut ingen fara men det låter rätt platt och konstigt. Ibland kan man dock behöva fasvända t.ex. midbas gentemot mellanregister för att det ska låta rätt, det beror på delningsfrekvens, branthet och en del andra faktorer.

      Om du ska koppla från originalkontakten så behöver du bara ett par flatstift, när du sen ska koppla in filter och diskanter också så flyttar du bara den kabeln till filtret. Men jag kom på en sak! Du bör nog inte köra dina 2,5" domar direkt på originalenheten, isåfall kommer dom få spela från 120Hz och dom är nog inte gjorda för att gå så lågt.
      Mitt projekt: Volvo V60
      BRL - B2 & Dayton

      More to come...

      Comment


      • #48
        Re: Uppgradera ljud i Saab 9-3 SC -06.

        Fasen också. Okej. Ja ska man tro den här pdf:en så spelar middarna bäst från 400 hz.

        http://autosound21.co.kr/shop/board_...UR36S-spec.pdf

        Ska jag köra middarna på huvudenheten bör jag alltså, vaddå, dra kablarna till filtret först, eller funkar det inte alls? Det känns snart som det är allt eller inget. Du har inte vägarna förbi landet norr om Göteborg och vill tjäna lite pengar, Chriztoffer? Så bökigt som det är att bygga om ljudet i 93 SC lär man ju ruinera sig på att lämna in bilen till DLS eller dylikt.

        Comment


        • #49
          Re: Uppgradera ljud i Saab 9-3 SC -06.

          Ja bäst är nog att koppla in filtret imellan, då är det ju klart sen när du ska i med diskanten också.

          Jag har tyvärr inga ärenden nedåt Göteborg vad jag vet, men du är varmt välkommen upp till vackra Dalarna om du vill ha lite hjälp!
          Mitt projekt: Volvo V60
          BRL - B2 & Dayton

          More to come...

          Comment


          • #50
            Re: Uppgradera ljud i Saab 9-3 SC -06.

            Små steg framåt nu i alla fall.

            Hittade 28mm flatstiftkabelskor på Kalles bil-el i Kungälv och har nu snott ihop ena sidan och lagt upp grejerna på brädan utan permanent placering, mest för att testa. Jag fortsätter från änden på originalelementets uttag med de udda kabelskorna, med kabel till filtret, och har sedan dragit kablar därifrån till diskant och mid. Låter avgjort bättre än innan, framför allt diskanten. Några frågor dock:

            1) Funderar på att placera filtren under mittkonsolen som du föreslog ChriZtoffer. Det verkar som man kan ta sig dit med kablar relativt enkelt utan att behöva demontera inredning, genom att smyga sig längs med nedersidan på handskfacket respektive rattens styrstag, och sedan finns det en liten glipa, nästan som en tänkt passage rentav, in under konsolen. Verkar vettigt.

            2) Det ligger ett tydligt brus på när man spelar, och det verkar finnas där såväl med som utan mina element. Är det för att systemet är klent och att man får höja så pass mkt för att få lite tryck - att systemet s.a.s. inte klarar så mycket rent ljud utan ex. slutsteg? Eller är det pga dåliga originalhögtalare och försvinner om jag byter resten av elementen i brädan, tro?

            3) Bör jag koppla ur centerhögtalaren? Hur får jag loss den? Sitter ju nån udda skruvhistoria där som ser ut nästan som en bajonettfattning.

            4) Fas/polaritet: jag är inte hundra på vad som är plus och minus på originalkontakten och kan fasen inte höra nån skillnad när jag byter plats på kablarna. Har kört två rena, välproducerade plattor varav en kalibreringsskiva men hör ingen skillnad. Kan det vara så att de andra elementen stör och det är lättare när de är urkopplade?

            5) I instruktionsboken till mina filter står det "Om du kör systemet utan någon midbas ansluten till filtret måste du ta bort bygeln som sitter i serie med drosseln på 1,8 mH i filtret, annars kan slutsteget skadas." Jag har ju ingen midbas på nu, men har å andra sidan inget steg kopplat till. Kan huvudenheten ta stryk, tro? Sedan har jag ingen aning om vilken bygel de menar. Har kikat men suger på el. Såhär ser det ut:
            http://autosound21.co.kr/shop/board_...36S-manual.pdf

            Comment


            • #51
              Re: Uppgradera ljud i Saab 9-3 SC -06.

              Båda sidors middar och diskanter inkopplade via filtret nu. Bruset är inte okej i min bok. Gissar att systemet inte orkar via den inbyggda effekten men vet inte. Sedan är det uppenbart att det inte orkar driva basarna ordentligt heller då basen både blir grötig, inte orkar jobba, slår igenom och skramlar lite. Eftersom alla redan sagt att originalbasarna behöver mer krut och/eller dämpas i dörrarna var det däremot ingen överraskning.

              Vad tror ni att det hade kostat att lämna in bilen till en billjudsfirma och fixa hela skiten? Klarar de ens av det? Med fiberoptiken krävs det ju nästan att man byggt i en 9-3:a 2006 idigare, om man vill byta HE samt få in steg och bas. 10 papp kommer man inte långt med, antar jag. 20 känns galet mycket men fasen, hade jag vetat hur krångligt det var att bygga ljud i 06:an hade jag kanske inte ens köpt bilen. Känns riktigt trist.

              Det finns ju flera lösningar på problemet med lågnivå, fiber, steg m.m., nöja sig med framsystemet och skita i bas, bygga ett helt parallellt system o.s.v., men jag känner redan nu att jag inte kommer nöja mig med som det låter nu. Jag vet att det kan låta så mycket bättre. Vad fasen, jag är snart 40 bast, jag förtjänar bra billjud! Särskilt när jag har första "egna" bilen på sex år. (Vi skaffade barn och därmed en bättre bil och sambon kör hellre Fiestan. )

              Kan det finnas nån här på forumet eller kanske STCS-forumet i Gbg-området som jobbar extra och vill bygga? Jag har tyvärr varken el-kompetensen eller tiden att göra allt själv, och betalar hellre. Nån som vet nån butik som gjort just en 9-3 06-installation? Det hade underlättat en hel del. Ska ringa DLS i Gbg och höra.

              Comment


              • #52
                Re: Uppgradera ljud i Saab 9-3 SC -06.

                Om du monterar en HLA-SUM från Mosconi för 1195:- EFTER ditt orginalsteg så får du ut 4:a kanaler med summerad signal.

                Efter det kan du koppla in ett 4-kanals steg utan problem!
                Attached Files
                sigpic

                Webshop

                Besöksadress butik

                Örtgatan 22 26574 Hyllinge Tel: 042-164750 (14:00-18:00)

                Importör av Gladen Audio, Mosconi, Rebec


                Vi lagerför även ett stort sortiment fyrverkerier med helårsförsäljning. Vi utför arrangemangs fyrverkeri för alla tillställningar.

                Comment


                • #53
                  Re: Uppgradera ljud i Saab 9-3 SC -06.

                  Fortfarande har man dock problemet med den spretiga original EQn och halvtaskiga dynamiken i originalenheten. Men står man ut med det så funkar det med en hög till lågnivåomvandlare.
                  Mitt projekt: Volvo V60
                  BRL - B2 & Dayton

                  More to come...

                  Comment


                  • #54
                    Re: Uppgradera ljud i Saab 9-3 SC -06.

                    Okej... räcker det med det för att man ska kunna koppla in steg, bas och allt? Hade fattat som att det ska vara avsevärt bökigare. Eller är det bara om man vill byta huvudenhet och det blir pillande med fibern?

                    Efter originalsteget... i mitt fall skulle man alltså sätta omvandlaren efter AMP1, eller vad? Och så sedan dra kablar därifrån till ett steg och sedan vidare tillbaka till dörrar och bräda? Men blir det inte slutsteg på slutsteg då?

                    Och om man behöver fem kanaler för bas också? Letade lite på nätet men hittade ingen femkanalsomvandlare.

                    **edit**
                    Eller om man behöver bättre grejer med samma funktion, blir det processor då? Då skulle jag inte använda min huvudenhet jag egentligen vill, men det är väl en avvägning av pris kontra slutresultat. Måste jag lägga 15, 20 papp på en installation för att få det som jag vill, och kanske hälften om jag köper en processor, så...
                    Last edited by Tompa Tveskägg; July 3, 2012, 21:16.

                    Comment


                    • #55
                      Re: Uppgradera ljud i Saab 9-3 SC -06.

                      Om du vill behålla originalenheten så är det enklast att plocka signalen som kommer ut ur AMP1 ja, samt eventuellt också den som går till högtalarna i instrumentbrädan. Du kör sen den signalen till ett steg och sen vidare till dom högtalare som du vill. Om du vill kunna göra lite mer avancerade saker med signalen så är det en processor som gäller ja.
                      Mitt projekt: Volvo V60
                      BRL - B2 & Dayton

                      More to come...

                      Comment


                      • #56
                        Re: Uppgradera ljud i Saab 9-3 SC -06.

                        Alternativen är alltså att:

                        Behålla originalenheten, löda eller skarva in sig efter AMP 1, sätta en håg/lågnivåomvandlare där, gå vidare till steg och sedan koppla som vanligt. Först tänkte jag "Grymt, då slipper man all kabeldragning", men det blir ju en del ändå eftersom det ska dras från undersida stol till steg och därifrån till alla element. Ingen större vinst på kabeldragningssidan då, antar jag.

                        Dra ett helt nytt system, och då antingen greja massa med enhet och fiber, eller placera HE:n nån annanstans.

                        Förlåt Chriztoffer, du har säkert sagt ungefär det här tidigare, men av nån anledning har jag inte riktigt sett det så klart. Men nu vet jag.

                        1) Om man väljer att behålla originalenheten, finns det omvandlare med fem kanaler också, eller måste man köpa en bra DSP då?

                        2) Om man drar ett separat system och flyttar blinkers + varningsljud till center funkar ju det om jag förstått rätt. Hur gör man med radion i ett separat system?

                        Comment


                        • #57
                          Re: Uppgradera ljud i Saab 9-3 SC -06.

                          1: Varför måste du ha 5 kanaler? Du kommer ändå bara kunna skicka in ljud från 2 eller 4 kanaler, sen från utgångarna kan du antingen koppla med Y-split eller så linkar du vidare från ett steg till nästa, den funktionen brukar finnas på dom allra flesta steg. Men en DSP är helt klart att föredra då du får möjligheten att ställa bra filter, EQ & tidskomp.

                          2: Jajjamen, det fungerar klockrent! Du kommer fortfarande kunna lyssna på radio om du vill det, antingen genom centern (tråååkigt) eller så flyttar du helt enkelt bara antennkontakten till din nya enhet.
                          Mitt projekt: Volvo V60
                          BRL - B2 & Dayton

                          More to come...

                          Comment


                          • #58
                            Re: Uppgradera ljud i Saab 9-3 SC -06.

                            Originally posted by ChriZtoffer View Post
                            eller så flyttar du helt enkelt bara antennkontakten till din nya enhet.
                            Den kontakten skulle kunna utnyttjas till annat om det fans både hon och hankontakt att få tag på!
                            sigpic

                            Webshop

                            Besöksadress butik

                            Örtgatan 22 26574 Hyllinge Tel: 042-164750 (14:00-18:00)

                            Importör av Gladen Audio, Mosconi, Rebec


                            Vi lagerför även ett stort sortiment fyrverkerier med helårsförsäljning. Vi utför arrangemangs fyrverkeri för alla tillställningar.

                            Comment


                            • #59
                              Re: Uppgradera ljud i Saab 9-3 SC -06.

                              Originally posted by ChriZtoffer View Post
                              1: Varför måste du ha 5 kanaler?
                              När jag hade systemet installerat i min Peugeot 206 körde jag diskanter på en kanal, middar på en, en vardera till 6,5-orna och den femte som är dedikerad till basen dit. Det var så jag tänkte men som sagt, det beror förstås på vilken väg man väljer att gå i Saaben.

                              Originally posted by ChriZtoffer View Post
                              Men en DSP är helt klart att föredra då du får möjligheten att ställa bra filter, EQ & tidskomp.
                              Got it. Då vet jag det i alla fall, om jag nu kör på den varianten.

                              Originally posted by ChriZtoffer View Post
                              2: Jajjamen, det fungerar klockrent! Du kommer fortfarande kunna lyssna på radio om du vill det, antingen genom centern (tråååkigt) eller så flyttar du helt enkelt bara antennkontakten till din nya enhet.
                              Sweet. Om det blir bökigt beror förstås mkt på var den eventuellt andra enheten ska sitta. Men ja, köra radio i center känns ju totalt misslyckat. Gör man en hel installation klart man vill kunna köra radion riktigt också.

                              Chriztoffer: om jag väljer en helt ren installation, hur lätt/svårt är det med kabeldragning i 9-3-an på en skala, du som gjort det? Är det lätt att hitta plats, kabelrännnor, genomförningar, ta bort inredning m.m. eller bökigt? Tänker att om jag låter DLS eller nån annan göra allt finlir, kan jag nog spara rätt mkt kosing om jag drar en del kabel själv.

                              Nån som vet om Haynes rep-handbok till 9-3 (som inte täcker SC 1,8 men som väl ändå borde täcka det mesta, så lika som modellerna är?) täcker inredning? Sånt är ju lätt om man kan det, men clips och annat kan vara rätt frustrerande, tycker jag.

                              Comment


                              • #60
                                Re: Uppgradera ljud i Saab 9-3 SC -06.

                                Rätt lätt bil att dra i, det finns utrymme i kabelkanalerna men dom är lite bökiga att komma åt. Ett alternativ för tunnare kablar såsom högtalar och lågnivå är att dra i taket, där finns rätt gott om utrymme, bara att peta upp ovanför kanten på taket. Eller så drar man under listerna längs golven och struntar i kabelkanalerna som ligger en bit längre ner. Inredningen sitter delvis med skruv, delvis med plastklips, rätt lätt att ta lös.
                                Mitt projekt: Volvo V60
                                BRL - B2 & Dayton

                                More to come...

                                Comment

                                Working...
                                X