Announcement

Collapse
No announcement yet.

avstämmning baslåda lite fundering

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: avstämmning baslåda lite fundering

Originally posted by micke999 View Post
    Jag är ju fan av slutna i vanliga fall men vill ge en portad ett till försök:-)
    men visst anledningen till val av bas är ju helt klart att spela mycke och få lite fysisk upplevelse:-)
    Kommer nog ha en gz hydrogen 8" i handsfacket som blir mer fin lir
    Ah, det är en lösning. Sånt gillas.

Nackdelen med 26Hz avstämning är att runt 40Hz (rätta mig om jag har fel) kommer du ha max konutslag då. Det kan bli så att basen inte kommer tåla så mycket effekt just vid 35-40Hz. Förmodligen så ligger mycket mer information i musiken runt 35-45Hz än 20-30Hz, så jag hade nog stämt högre (35-40) för att kunna skaka om lite mer vid de frekvenserna. I vilket fall så kommer 50-60Hz inte vara så roligt, då du antagligen har en utsläckning i kupen där nånstans.

Jag brukar prova mig fram (lyssnar och mäter impedanskurvan) med portar. Helmholtz-resonansen (porten) är väldigt beroende av hur lådan ser ut inuti och även hur bilens kupe beter sig, så simuleringar är sällan realistiska. Portar man 40Hz enligt ett program så räkna med allt från 30-50Hz i praktiken. Testa testa testa!

Egentligen tycker jag inte att man behöver vara så känslig med var det är portat, snarare att det funkar med musiken man spelar. Porten bestämmer var basen har minst konutslag, det ska man utnyttja. Porten påverkar inte frekvensgången i bilen särskilt mycket jämfört med kupeförstärkningens inverkan. Däremot kan man få effekttålighet och tryck med den musik/ton man ska spela.

Comment

Working...
    X