Announcement

Collapse
No announcement yet.

avstämmning baslåda lite fundering

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• avstämmning baslåda lite fundering

Suttit och funderat lite på de här med avstämmning vid portad låda!!

Kan man ha för låg avstämning?
    Hittat ett lådförslag som värkar rätt nice

112l 6" port på 50cm avstämmning 29hz f3 på 26.5hz kurvan blir jätte rak och fin!men som sagt finns de nå negativt med så låg avstämmning??

Bilen är en bmw e34 touring
    basen är en massive audio toro 15"
    Musiken är mycke hiphop!!spelar ju mycke annat med dock
    saab 9000 pioneer-

www.garaget.org/micke999

Re: avstämmning baslåda lite fundering

bra där micke att du tar tag i det så jag kan glida på en räkmacka till nästa år haha
    med tanke på att vi lyssnar på liknande musik
    Sponsor:
    Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
    Tudor Batteries - www.tudor.se
    Sonax Bilvård - www.sonax.se

Comment

Kurvan blir rak o fin i programmet, vänta tills du ställer lådan i en bilkupe och mäter själv......
      Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

www.garaget.org/Frippe_L

Svensk Mästare 2012 i Street Stock
      Svensk Mästare 2011 i Street 100A
      Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

Comment

Jo kupeförstärkning vet jag ju att de är men vad ska man sträva efter då??

Vad säger du om så låg avstämmning då?
        saab 9000 pioneer-

www.garaget.org/micke999

Comment

Jag har iaf nöjt mig med runt 35-36hz i avstämning när jag gjort "allroundlåda"
          Då kunde man kötta på bra med "Beats 4 my van" utan nåt bottnade eller så.
          I din kombi har du ännu mer förstärkning i de lägre regionerna än i min saab NG900

Fördelen med att ha en 6" port är ju att du kan kapa lite i taget om det blev för mkt av det goda.
          Samma lådvolym som du tänkt dig har jag byggt till en polares B2 ES15 i en 745a med en 6" aeroport och 30cm rör, det gräver på djupt som han ville ha det men jag kan tycka det blev lite för djupt då det tappade lite uppåt i basregistret.
          Men allt är en smaksak.

Testa och se hur du tycker det funkar i Din bil med Dina prylar, lådvolymen funkar säkert fint iaf.

www.garaget.org/Frippe_L

Comment

Kan lägga till en fråga som ppk behöver svar på med:-)

Pontus ska ju ha 2st toro15 och vill dema lite med öppen baklucka å dörrar
            Är de nå speciellt att tänka på då när man bygger låda??
            Är en og9-3
            Last edited by micke999; April 19, 2012, 20:25.
            saab 9000 pioneer-

www.garaget.org/micke999

Comment

Originally posted by micke999 View Post
              Jo kupeförstärkning vet jag ju att de är men vad ska man sträva efter då??
              Testa olika volymer och ha 35 Hz avstämning, försök sedan lägga kurvan ungefär så här:

100 Hz: +1 dB
              50-70 Hz: +2 dB
              40 Hz: 0 dB
              30 Hz: -5 dB
              25 Hz: -9 dB

Med en simulerad kupeförstärkning borde en sån låda spela ganska "allround" och en del djupbas, det utseendet på frekvenskurvan försöker jag ofta få i mina beräkningar när lådorna ska spela flera musikstilar. Sedan kan avstämningen höjas några Hz om man vill ha lite mindre mängd djupbas.

Men detta är i teorin, kom ihåg det.

Comment

Originally posted by Frippe_L View Post
                Jag har iaf nöjt mig med runt 35-36hz i avstämning när jag gjort "allroundlåda"
                Då kunde man kötta på bra med "Beats 4 my van" utan nåt bottnade eller så.
                I din kombi har du ännu mer förstärkning i de lägre regionerna än i min saab NG900

Fördelen med att ha en 6" port är ju att du kan kapa lite i taget om det blev för mkt av det goda.
                Samma lådvolym som du tänkt dig har jag byggt till en polares B2 ES15 i en 745a med en 6" aeroport och 30cm rör, det gräver på djupt som han ville ha det men jag kan tycka det blev lite för djupt då det tappade lite uppåt i basregistret.
                Men allt är en smaksak.

Testa och se hur du tycker det funkar i Din bil med Dina prylar, lådvolymen funkar säkert fint iaf.
                Tack för du tar dig tid att svara:-)
                Massives egna lådförslag är på 1.8cu ft 36hz avstämmning kanske ska testa de!!hade fått för mig att de va farligt att spela under avstämmning??
                saab 9000 pioneer-

www.garaget.org/micke999

Comment

Originally posted by Optima View Post
                  Testa olika volymer och ha 35 Hz avstämning, försök sedan lägga kurvan ungefär så här:

100 Hz: +1 dB
                  50-70 Hz: +2 dB
                  40 Hz: 0 dB
                  30 Hz: -5 dB
                  25 Hz: -9 dB

Med en simulerad kupeförstärkning borde en sån låda spela ganska "allround" och en del djupbas, det utseendet på frekvenskurvan försöker jag ofta få i mina beräkningar när lådorna ska spela flera musikstilar. Sedan kan avstämningen höjas några Hz om man vill ha lite mindre mängd djupbas.

Men detta är i teorin, kom ihåg det.
                  Jo de förstår jag att de är i teorin!
                  Har inget eget program tyvärr:-(
                  saab 9000 pioneer-

www.garaget.org/micke999

Comment

Massives egna lådförslag är på 1.8cu ft 36hz avstämmning kanske ska testa de!!hade fått för mig att de va farligt att spela under avstämmning??
                    Basen tål oftast mindre effekt under avstämning men det är inte så mkt musik som har kraftig ihållande bas under 35hz och sätter du tex subsonic på 30hz eller så klarar man sig bra.

Det där andra med att stå o dema med öppen baklucka vet ja inte nåt särskilt tips på, jag tycker min 900 låter skrot om ja öppnar bakluckan och basarna står mest o floppar runt, iofs har jag basar upp och port bakåt.
                    Har man både basar och port uppåt klarar man sig kanske bättre.
                    Annars får man väl ta att det låter sämre på det viset eller slå igen luckan o bara ha dörrarna öppna.

www.garaget.org/Frippe_L

Comment

Originally posted by Frippe_L View Post
                      Basen tål oftast mindre effekt under avstämning men det är inte så mkt musik som har kraftig ihållande bas under 35hz och sätter du tex subsonic på 30hz eller så klarar man sig bra.

Det där andra med att stå o dema med öppen baklucka vet ja inte nåt särskilt tips på, jag tycker min 900 låter skrot om ja öppnar bakluckan och basarna står mest o floppar runt, iofs har jag basar upp och port bakåt.
                      Har man både basar och port uppåt klarar man sig kanske bättre.
                      Annars får man väl ta att det låter sämre på det viset eller slå igen luckan o bara ha dörrarna öppna.

Tackar för dina svar

Optima du orkar inte kolla lite i ditt program??vet att du inte gillar parametrarna
                      saab 9000 pioneer-

www.garaget.org/micke999

Comment

Nuuu blandade du väl ihop det lite? 1.8cu ft är på sluten låda

portad rekommenderar dom 3.5 cu ft (ca 100liter) med avstämning 36hz

Comment

Originally posted by mr_c View Post
                          Nuuu blandade du väl ihop det lite? 1.8cu ft är på sluten låda

portad rekommenderar dom 3.5 cu ft (ca 100liter) med avstämning 36hz
                          Hehe exakt tur att du är med hehe
                          saab 9000 pioneer-

www.garaget.org/micke999

Comment

En punkt att ta upp är hur ni vill att det ska låta. Det är inte ovanligt att höra löjliga mängder djupbas i bilar, men ändå nöjda ägare.

I en E39 kombi så kan en sluten låda som börjar falla redan vi 80-100Hz ge en ganska jämn frekvensgång. Lite mycket 40-45Hz och det fattas lite 50-65Hz, men ändå rätt ok. Portad låda med jämn frekvensgång till under 40Hz kommer spela så mycket 40-45Hz (kanske även under det) att det i mitt tycke inte är lyssningsbart, men andra kanske gillar det. Vi pratar då 10-20dB mer 40-45Hz än 50-80Hz. E34 och E39 är väl inte exakt likadana i kupeförstärkningen, men ej heller helt olika.

15-20dB skillnad i kupeförstärkning mellan 45Hz och 65Hz märks. Man kan prova att göra en portad låda och sen ha lock för portarna. Då går det att spela dB med portad låda och ha lite bättre ljudkvalitet för normal lyssning.

Comment

Originally posted by Jonhny View Post
                              En punkt att ta upp är hur ni vill att det ska låta. Det är inte ovanligt att höra löjliga mängder djupbas i bilar, men ändå nöjda ägare.

I en E39 kombi så kan en sluten låda som börjar falla redan vi 80-100Hz ge en ganska jämn frekvensgång. Lite mycket 40-45Hz och det fattas lite 50-65Hz, men ändå rätt ok. Portad låda med jämn frekvensgång till under 40Hz kommer spela så mycket 40-45Hz (kanske även under det) att det i mitt tycke inte är lyssningsbart, men andra kanske gillar det. Vi pratar då 10-20dB mer 40-45Hz än 50-80Hz. E34 och E39 är väl inte exakt likadana i kupeförstärkningen, men ej heller helt olika.

15-20dB skillnad i kupeförstärkning mellan 45Hz och 65Hz märks. Man kan prova att göra en portad låda och sen ha lock för portarna. Då går det att spela dB med portad låda och ha lite bättre ljudkvalitet för normal lyssning.
                              Jag är ju fan av slutna i vanliga fall men vill ge en portad ett till försök:-)
                              men visst anledningen till val av bas är ju helt klart att spela mycke och få lite fysisk upplevelse:-)
                              Kommer nog ha en gz hydrogen 8" i handsfacket som blir mer fin lir
                              saab 9000 pioneer-

www.garaget.org/micke999

Comment

Working...
                              X