Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nya MDS Fanatic Eagle?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Nya MDS Fanatic Eagle?

Heya!

Jag undrar om det har hunnits prova de nya MDS Fanatic Eagle?
    De ser ut att ha lite lägre effekttålighet, men kompenserar med tokigt tacksam

275wrms, 93db känslighet

http://www.mds.se/sv/product/17507/M...ic-Eagle-EG12W

De äldre FRW12
    Ligger runt 600wrms, 87,3db känslighet.

http://www.mds.se/sv/product/42/MDS-Fanatic-FR12W

Någon som har testat de nya, kanske båda, och har något att säga om dessa?

Bygglogg: SQW: TransFårrden

Re: Nya MDS Fanatic Eagle?

Det finns ju inga parametrar till Eagle-serien, men jag törs nog säga med 99,99% säkerhet att de inte har 93 dB känslighet. Inte i fria luften iaf, speciellt inte vid 1W1m.

Någon får väl motbevisa.

Comment

Originally posted by Optima View Post
      Det finns ju inga parametrar till Eagle-serien, men jag törs nog säga med 99,99% säkerhet att de inte har 93 dB känslighet. Inte i fria luften iaf, speciellt inte vid 1W1m.

Någon får väl motbevisa.
      Efter att ha hittat dom här för en tid sedan blev jag inte lika "tvärsäker" på omöjligheten i ngra 93db...

http://www.ground-zero-audio.com/en/...zrw-30spl.html

Comment

Originally posted by zrken View Post
        Efter att ha hittat dom här för en tid sedan blev jag inte lika "tvärsäker" på omöjligheten i ngra 93db...

Notera att Optima menar känslighet mätt i 1W/1M

De som vill skriva ut högre känslighet som försäljningsargument brukar använda sig av 1m/2,83V då blir siffran typ 92-93dB istället för mer normala 87-88dB om man mätt med 1W/1M.
        Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

www.garaget.org/Frippe_L

Svensk Mästare 2012 i Street Stock
        Svensk Mästare 2011 i Street 100A
        Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

Comment

Originally posted by Frippe_L View Post
          Notera att Optima menar känslighet mätt i 1W/1M

De som vill skriva ut högre känslighet som försäljningsargument brukar använda sig av 1m/2,83V då blir siffran typ 92-93dB istället för mer normala 87-88dB om man mätt med 1W/1M.
          Sedärja. Det är lurigt. Samma med Xmax överrenstämmer inte med HiFi xmax allt som oftast heller vad jag sett (Xmax är hela rörelserumemt för Hifi, men anges ofta som "enkelväg" till bilstereo grejor).

Jag funderar på ditt exempel Frippe, tänker lite högt;
          Här ska jag ge mig i kast med att försöka räkna ut/påvisa effekterna av den dubbeltydiga känslighets mätningen mellan "db/2.83V/1M" som är definerad efter 8ohm högtalare, och "db/watt".
          Jag försöker illustrera med skillnaden mellan 4 och 8ohm högtalare.

Formalia:
          2.83V är 1 watt vid 8ohm.
          Ljudtryck beror av spänning.

U=R*I
          P=U*I
          P=R*I^2

Första utmaningen är att styra upp vilken ström som avses i de olika exemplen:

1) Vilken strömstyrka ger 1 watt i 8ohm?
          I=U/R = 2.83/8 = 0.353A

För exemplet 4ohm, skulle motsvarande 2.83V endast ge en halv watt.
          Det vore inte rättvisande med endast halva effekten, något mer är i görningen:
          P=R*I^2 = 4*0.353^2 = 0.498w

Vad sker då i exemplet 4ohm 1 watt? vilken strömstyrka krävs utan att diskutera spänning?
          I^2=P/R I=sqr(P/R) = 0.5A

Om man då bygger om det här något och tittar på vilken spänning 4ohm 0.5A ger vid 1watt?
          U=R*I = 4*0.5 = 2V

Slutsats vid mätning av känslighet för högtalare och man avser 1watt effekt;
          8ohm, 1w = 2.83V (8*0.353A)
          4ohm, 1w = 2V (4*0.5A)

Vad får detta för konsekvenser för angivet "känslighetstal" i db/watt?

Nu är jag på tunn is, skulle man istället då sett 2,83V/2 = 1.41V som mätspänning för ett jämförbart känslighetsstal (???) från förstärkarens synvinkel: (Att öka 3db kräver en dubbling av effekt, dvs i sammanhanget spänning. Genom att halvera impedansen kan i idealfallet förstärkaren ge i från sig nära dubbla effekten. Då skulle alltså en dubblering av spänningen vid mätningen motsvara en skillnad på 3db).

Detta leder till missvisande siffror som påvisats i denna rörighet av spänning som används för att mäta output i db/watt eftersom det ej sker en halvering, utan en förskjutning till högre spänning med resultatet missvisande känslighet.

För jämförbarhet:
          2/1,41 = 1.75 = 75% för hög spänning för jämförbarhet.

Slutsats;
          En dubbling av effekten skall ge 3db ökad output.
          Då motsvarar 75% ökning av mätspänningen motsvara en förhöjning av 2.25db/watt.
          Last edited by zrken; April 4, 2012, 10:31. Reason: radbrytningar

Comment

Vad får detta för konsekvenser för angivet "känslighetstal" i db/watt?

Nu är jag på tunn is, skulle man istället då sett 2,83V/2 = 1.41V som mätspänning för ett jämförbart känslighetsstal (???)

För jämförbarhet:
            2/1,41 = 1.75 = 75% för hög spänning för jämförbarhet.

Slutsats;
            En dubbling av effekten skall ge 3db ökad output.
            Då motsvarar 75% ökning av mätspänningen motsvara en förhöjning av 2.25db/watt.
            Xmax är också en parameter som kan mätas hur som helst. 70% av BL kvar, Xmax=xmax+1/3 av magnetgapet, spole-gap xmax i en riktning, total möjlig konrörelse osv. Man måste förstå hur både högtalare och applikationen fungerar för att kunna göra en jämförelse. Tillverkarna är kreativa i att få fram en snygg siffra, vilket inte gör det lättare.

Problemet med en känslighetssiffra är att även om vi jämför två högtalare med samma impedans eller med kompensering för olika impedans så säger det inte väldigt mycket. Precis som med Xmax så kan tillverkarna dels ljuga rakt upp och ner, eller bara mäta på ett sätt som är fördelaktigt för dem.

För att få fram småsignalsverkningsgrad så kan man räkna på det enligt Thiel/small, se wikipedia. Men även det är inte helt enkelt att tolka. Många PA-basar har flera procent verkningsgrad jämfört med bilbasarnas <0,5%. Trots det så är det ofta så att bilbasarna har bättre verkningsgrad i djupbasen i bilen. PA-basar har ett annat användningsområde än bilbasar. För att verkligen se en praktisk verkningsgrad så måste låda/horn, ett specifierat frekvensområde och användningsområde vara med. Som vanligt så blir det komplicerat om man ska kunna jämföra olika produkter på ett korrekt sätt. Att lita blint på tillverkarnas siffror finns inte ens på kartan, tyvärr. Samtidigt behöver det inte vara så att tillverkarna ljuger, det finns bara inget vettigt sätt att presentera en verkningsgrad som är relevant i kundernas varierande applikationer.

Lösningen är som vanligt att prova i praktiken, men det kan bli lite dyrt i längden

Comment

Originally posted by Jonhny View Post
              Tillverkarna är kreativa i att få fram en snygg siffra, vilket inte gör det lättare.
              [..]
              Samtidigt behöver det inte vara så att tillverkarna ljuger, det finns bara inget vettigt sätt att presentera en verkningsgrad som är relevant i kundernas varierande applikationer.

Lösningen är som vanligt att prova i praktiken, men det kan bli lite dyrt i längden
              Jao, det verkar inte finnas enkla lösningar på det där...

Comment

Jao, det verkar inte finnas enkla lösningar på det där...
                Det e bara o prova sig fram som Jonhny säger.
                Det som ser ut att funka kalas i en simulering kan låta skrot och inte alls funka som det ska i din bil, men i en annans bil låter det kanske kanon.

www.garaget.org/Frippe_L

Comment

Som Frippe skriver så utgick jag ifrån 1W/1M, då ser siffrorna ut på ett annat sätt än vid 2,83 V/1M ifall elementet har en impedans på lägre än 8 Ohm.

GZRW-30SPL har en teoretiskt uträknad känslighet på högst ca 89 dB vid 1W/1M (räknat på 0,37 i Qes), enligt mitt program iaf.

Det Xmax som jag alltid utgår ifrån är talspolens överhäng eftersom det är den definitionen som jag har lärt mig i en del högtalarlitteratur (bla den där boken av Vance Dickason), men det finns "tyvärr" flera sätt att ange den parametern och då blir det lätt missförstånd.

Comment

Originally posted by Frippe_L View Post
                    Det e bara o prova sig fram som Jonhny säger.
                    Det som ser ut att funka kalas i en simulering kan låta skrot och inte alls funka som det ska i din bil, men i en annans bil låter det kanske kanon.
                    Yaap!

Bara ut och bygga runt ett gäng fler bas. Har två basar färdigbyggda för test så fort resten av systemet är klart.

...men är inte främmande för att klippa 2x12" på ELMIA, och då dök de här MDS upp, ska väl inte säga de är super intressanta... SPL Dynamics SPL 12D2 har vart på tal oxå.

Funtar en del på skillnaderna mellan de olika SPL Dynamics basarna (XTR-300D2 (2k) // XTR-12D2S (3k) // SPL12D2 (4k) // SPL12" röd kon (5k). Kanske off topic här, men nåväl. Om ngn nu vet ngt

Comment

Yaap!

Bara ut och bygga runt ett gäng fler bas. Har två basar färdigbyggda för test så fort resten av systemet är klart.

...men är inte främmande för att klippa 2x12" på ELMIA, och då dök de här MDS upp, ska väl inte säga de är super intressanta... SPL Dynamics SPL 12D2 har vart på tal oxå.

Funtar en del på skillnaderna mellan de olika SPL Dynamics basarna (XTR-300D2 (2k) // XTR-12D2S (3k) // SPL12D2 (4k) // SPL12" röd kon (5k). Kanske off topic här, men nåväl. Om ngn nu vet ngt
                      Om ja minns rätt så har vanliga XTR D2 2,5" spole och två spiders, D2S har 3" spole, 4 spiders och lite större magnet. SPL serien har med 3" spole men mer effekt/värmetålig och D1 modellens spole tål lite mer än D2.
                      Magneten är rejält mkt större på SPL-serien jämfört med XTR samt SPL modellen har 8 spiders.

www.garaget.org/Frippe_L

Comment

Working...
                      X