Announcement

Collapse
No announcement yet.

tips och råd för väggbygge??

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• tips och råd för väggbygge??

Hej kanske skall göra ett vägg bygge i vår och undrar hur man skall gå till väga och har ett par frågor då jag är helt grön på området och aldrig vart med och byggt en vägg från grunden.

1. skall man använda spånskivor eller mdf? (vet att resonansen är olika, eller va det heter.)

2. hur tjock skall bafflen minst vara för 3-4st 15"? samt sidor,topp,golv och bakstycket?

3. hur fäster man lådan så att den inte rör sig frammåt eller bakåt? bygger man runt stötdämpar/hjulhusen?

4. vilket är bäst vid väggbygge aero portar eller en slotport?

5. skall man rensa bilen från B-stolpen och bakåt på inredning för att få plats med större låda eller spelar det ingen roll?(förutom inner taket kanske)

6. skall man använda fogskum osv.?

7. vilken är det bästa sättet sätta basarna och porten? basarna på en rad och port/ar under, 1bas uppe och 2 under och port/ar i mitten, eller basarna på höger sidan i triangel formning och port/ar på vänster sida.? om 4 basar 2per sida och port/ar i mitten?

8. eller skall man skita i vägg och bygga en låda under rutkanten med portar bakåt och basarna uppåt?

kom gärna med förslag, byggbil blir en seat ibiza -97=)

Re: tips och råd för väggbygge??

de flesta svaren får du om du kikar i projekt-delen av forumet!
    \m/

Comment

kom förbi o titta på min terra så ser du hur den är uppbyggd

Comment

kom förbi o titta på min terra så ser du hur den är uppbyggd
        jo har ju vart med lite där men bara typ från bafflen och provmontera basarna men inte mkt mer :P

de flesta svaren får du om du kikar i projekt-delen av forumet!
        jo gör det men det är ju ingen som direkt visar va dom gör för att få fast lådan så att den inte flyttar sig när man kör osv..

och det är väl lättare att rensa bilen på inredning förutom taket gissar jag på eller skall man riva allt och sen skruva upp mdf/spånskivor i taket för att få allt plant?

och har låd förslagen har jag både sett alla förslag och undrar vilket som blir effektivast.

har fått reda på mdf är det "bästa" att köra på då det är mer formbart gissar på att personen menar med fräs osv. och att det är lite mer hårdare och stabilare.

men hur tjockt allt skall vara vet jag inte riktigt.. minst 66mm i bafflen gissar jag på.

Så kom med tips och råd ni som är vana på att bygga väggar i bilarna. kan sitta och försöka komma på hur jag skall göra. aja kan ju kanske lösa det med en panel där slutstegen skall sitta i som sitter fastkruvat och limmat i lådan bak?

Comment

Min baffel är 44mm plus ett par meter stag
          Jag hade nog byggt flera lådor med en gemensam baffel i ditt fall. I Expressen byggde jag nästan allt utanför bilen men det kan du inte göra om du ska få in EN hel låda.

I CRX:en byggde vi delarna utanför och satte ihop dem inne i bilen. I Venton så byggde jag två lådor och satte samman dem med en gemensam baffel.

Herr Nilsson har byggt vägg med 6st 15"are i en Ibiza, vet inte om han har bilder på sin Garaget-sida.

Comment

http://www.garaget.org/?car=75775
            http://www.garaget.org/?car=185790

Comment

tackar Kim =) var lite intressanta bilder =)

Comment

7. Om du satsar på högra siffror på mätaren så säger väl folk generellt att du ska ha porten på förarsidan
                BMW E38 740
                BMW M5 -01
                bilradiohuset.se
                SM-guld 2012

Comment

Originally posted by Kulan View Post
                  7. Om du satsar på högra siffror på mätaren så säger väl folk generellt att du ska ha porten på förarsidan
                  kommer försöka satsa på att det skall låta både högt och bra =) om nu bygget blir av vill säga sitter och spånar på det och väntar på svar av eventuella leverantörer

Comment

En fråga skall man regga om bilen till 2sitsig eller skall man riva väggen varje år innan besiktning??

Vilket är bäst??

Comment

Originally posted by lillkimpa View Post
                      En fråga skall man regga om bilen till 2sitsig eller skall man riva väggen varje år innan besiktning??

Vilket är bäst??
                      1200kr kostade det när ja reggade om min inkl vanlig besiktning, lätt värt det än att bli stoppad, få ombesiktning och riva ut det och besikta sen in med allt igen för att kanske bli stannad veckan därefter igen.
                      Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

www.garaget.org/Frippe_L

Svensk Mästare 2012 i Street Stock
                      Svensk Mästare 2011 i Street 100A
                      Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

Comment

Originally posted by Frippe_L View Post
                        1200kr kostade det när ja reggade om min inkl vanlig besiktning, lätt värt det än att bli stoppad, få ombesiktning och riva ut det och besikta sen in med allt igen för att kanske bli stannad veckan därefter igen.
                        okej ja då är det lätt värt det! är det något speciellt man måste tänka på när man reggar om den? har försökt hitta info om det på transportstyrelsen osv. men hittade inget specifikt eller så sökte jag på fel saker måste allt vara urplockat och lådan på plats så att det verkligen är en vägg bakom B-stolpen?

Comment

Det har kommit nya regler ang omreg av fordon. Tanken var att jag skulle regga bort baksäte ("reducering av sittplatser") men det är borta nu så om man vill göra detta så är det lastbilsreg som gäller. Man behöver enbart ha ett tex galler för bes. Inga lastögglor eller nåt sånt. Bara "väggen/gallret" sitter fast. Man får ta bort gallret och åka utan bara man kan montera det för bes.

Tunheden svetsade ihop sin låda och åkte till bes för omreg. Så Smartast är att bygga så som du vill ha det först, sen regga. Dock inte med hål för basar etc utan en hel skiva då.

Ang nya regler och bilprovningens sjukt grymma kundtjänst så har ju inte detta meddelande gått ut till alla reg-nissar.. Så man får fortf. olika svar om detta men tunheden har snackat med den högst uppsatte på bilprovningen i sverige och detta ska vara infört nu. Är nya regler ang bur i bil också och blabla.....

ANG "7."... Jag hade 2x18", jag hade port på förarsida och basar brevid. Det spelade bra både för musik och burp.
                          SM 2a, Street 2K 2015.
                          SM 2a, SuperStreet No wall 2012.
                          SM 3a, Bassrace 149.9 2012.
                          SM 3a, SuperStreet 1-2 2011.

Comment

Tackar för svaret blev mycket tydligare nu en fråga blir det lättlastbils regg? Så att man får köra bilen med B kortet...

Comment

Originally posted by lillkimpa View Post
                              Tackar för svaret blev mycket tydligare nu en fråga blir det lättlastbils regg? Så att man får köra bilen med B kortet...
                              Jag sitter just nu en väldigt dålig sist med kass ekonomi så jag fick välja bort omreg och besiktigade bilen med baksäte och sparade pengarna.
                              Får hoppas det går bra ändå... Man får köra på B kortet.
                              Skillnad på att regga bort sittplatser och lastbilsreg är egentligen bara att man får lägre skatt om man lastbilsreggar
                              SM 2a, Street 2K 2015.
                              SM 2a, SuperStreet No wall 2012.
                              SM 3a, Bassrace 149.9 2012.
                              SM 3a, SuperStreet 1-2 2011.

Comment

Working...
                              X