Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kolfiltermask

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kolfiltermask

    Sitter och kollar runt på kolfiltermask, men det ända jag hittar är sånna som räcker ett par timmar bara, finns det några andra alternativ?
    För mycket är lagom

  • #2
    Re: Kolfiltermask

    Originally posted by Punti View Post
    Sitter och kollar runt på kolfiltermask, men det ända jag hittar är sånna som räcker ett par timmar bara, finns det några andra alternativ?
    Om du tex köper en Sundström mask så får man med en förvaringsbox att ha masken i när man inte använder den och det ihop med att jag tror filtrena bara absorberar ångor/gaser eller vad det nu är du vill skydda dig emot när du andas i masken så räcker ett filter ganska länge , filter byte(Sundströms) rekommenderas när man känner att filtret börjar tappa effekt(då är filtret mättat) eller efter en Arbetsvecka dvs ca 40 timmars användning.
    "Sound by Hewi"

    Blue eMotion by heWi

    Comment


    • #3
      Re: Kolfiltermask

      Jag kör med Biltemas mask. Stoppar man den i en fryspåse efter användning varar den en bra stund.

      Tips: Pausa ofta och ta av masken, då känner du skillnaden. Om masken börjar tappa reningsförmågan, så märker du det inte om du jobbar i ett sträck.
      sigpic

      -C5 2008 -SQuse-
      -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

      Comment


      • #4
        Re: Kolfiltermask

        typiskt nog så har jag kastat tidningen där d var ett reportage om en Svensk kille som fått bidrag för o forska lite mer om d här med andningsmasker.

        Men det jag kommer ihåg, från minnet, var att man helst ska byta det främre filtret varje dag, samt det "bakre" minst en gång i veckan (en arbetsvecka).

        Tänk även på att vara så ny- och slätrakad som möjligt.

        Testa även så att masken verkligen är tät!
        Görs enkelt med nått som kan täcka inandningshålet (följer med en "täckskiva" för ändamålet i Sundströms förpackningar), kan man inte dra in andetag sluter den tätt, kan du andas, kolla vart den läcker.

        Tyvärr så trodde killen som ska forska i detta ämne, att hemsidan inte kommer att hinna bli klar under 2010, men kanske till 2011...

        Mvh
        Rutger

        Ps! använder själv Sundströms o är väldigt nöjd med den.

        Mvh
        Rutger
        Du lär så länge du lever, heter det.
        Jag tror att motsatsen är lika sann.
        Bengt Feldreich
        _______________________________________
        _______________________________________

        Comment


        • #5
          Re: Kolfiltermask

          Tack för era svar! Grejen är den att jag bara ska plasta 2 dörrsidor, så att köpa en finfin mask känns lite bortkastade pengar. Men som sagt, skydd är alltid bra.

          Antar att det blir 3 olika tillfällen jag ska plasta, kanske 2-3timmars intervaller (uppskattningsvis, har aldrig plastat så). Finns det några snikalternativ eller är det bäst att köpa en mask ifrån biltema eller denna Sundströms mask som ni pratar om? Vad kostar respektive mask och var kan jag köpa/beställa sundströms mask?
          För mycket är lagom

          Comment


          • #6
            Re: Kolfiltermask

            Originally posted by Punti View Post
            Tack för era svar! Grejen är den att jag bara ska plasta 2 dörrsidor, så att köpa en finfin mask känns lite bortkastade pengar. Men som sagt, skydd är alltid bra.

            Antar att det blir 3 olika tillfällen jag ska plasta, kanske 2-3timmars intervaller (uppskattningsvis, har aldrig plastat så). Finns det några snikalternativ eller är det bäst att köpa en mask ifrån biltema eller denna Sundströms mask som ni pratar om? Vad kostar respektive mask och var kan jag köpa/beställa sundströms mask?
            Det hade garanterat varit snabbare att googla själv, än att skriva ovanstående fråga. Latmask! (ho ho ho, vilken ordvits det blev)
            sigpic

            -C5 2008 -SQuse-
            -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

            Comment


            • #7
              Re: Kolfiltermask

              Hittade bara den förbannade masken på engelska sidor och jag är trött så jag sket i det. Ibland får man vara lat
              För mycket är lagom

              Comment


              • #8
                Re: Kolfiltermask

                Ring dom och kolla närmaste återförsäljare: http://www.srsafety.se
                Om du inte totalt tappar intresset för bilstereo efter nuvarande bygge är risken stor att du kommer behöva masken igen längre fram i tiden dock kanske biltemas är mer passande prismässigt för hobby bruk och kostar nog mindre inkl filter än vad ett Sundströmfilter kostar löst!
                "Sound by Hewi"

                Blue eMotion by heWi

                Comment

                Working...
                X