Announcement

Collapse
No announcement yet.

Butler Audio?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Butler Audio?

Hei..

Er det noen der ute som har erfaring med Butler audio forsterkerene:

TDB275 , TDB2150 , TDB475 ?

Er disse bra , vurdere dem sterkt. Har et ønske om forsterker(e) innenfor klasse A eller rør som ikke koster skjorta til 2veis frontsett.

Noen tips?
    MB W212 Harman kardon Logic 7
    BMW E39 Pioneer media, Helix A4, Tru Billet B2110, Rebec coax 6.5" dash

Re: Butler Audio ?

Har en Butler TDB2150 og den er fantastisk. Den er rigtig god til mellemtone og diskant men mindre god fra 250Hz og ned, der mangler den noget punch. Den lyder dog først godt efter ca. 20 min da den lige skal varme ordentlig op.
    McIntosh - Duelund - B2-Audio

Team DAT
    '68 VW Fastback

Comment

OK, skjønner. Takk for info`n

Ønsker gjerne noe i Class A eller tube utgave til 2 veis frontsett.

Tanken er dette oppsettet:

CD/DSP: Sony XES-Z50 or Sony XES-P1/X1/2xCDX-91

DISKANT: Pioneer ODR TS-T01RS

Mellomtone/midbass 7": Pioneer ODR TS-M01RS

BASS 15": JBL 1500GTI (i lukket kasse 45liter pr element, usikker om valg av 1-2stk)

Forsterker FRONT: ?
      Forsterker BASS: ?

Har alt bortsett fra forsterkere dessvere..

Kan skaffe en nesten "helt ny" Adcom GFA 5475 + GFA4600 Linjedriver med balanserte kabler!

Kan dette være noe å bruke?

Til info som har XES/ES bare 78Hz som den laveste deling på bassen.

Comment

Til ODR sættet er McIntosh a match made in heaven, lyder virklig virklig godt.
        McIntosh - Duelund - B2-Audio

Team DAT
        '68 VW Fastback

Comment

Re: Butler Audio?

Hei igjen..

Nu har faktisk kjøpt meg en pent brukt McIntosh MCC446 forsterker (6 kanal) som er på vei til meg, den første mac`n

Fkk tak i en billig her i norge, nu lurer jeg på følgene: kan man brokoble de to siste kanalene 5 & 6 til å drive et basselement (JBL 1500GTI) som har enkel 4ohm spole greit?

Greier ikke helt å finne manual eller 100% info om forsterkeren , litt bedre lykke info om MC440M modell som er oppgitt det samme som min model.

McIntosh MC440M 6/5/4/3 Channel Automotive Power Amplifier **0.005%THD**

*4 Channels x 50 Watts + 2 Channels x 100 Watts RMS

* Channel Configuration 6/5/4/3:

6 ch: 50w x 4, 100w x 2

5 ch: 50w x 4, 400 w x 1

4 ch: 200wx 2,`100w x 2

3 ch: 200w x 2,`400w x 1

Eller må jeg finne meg en mono mac amp til å drive bassen alene?

Men seff er drømmen å eie en MC4000M

Comment

Jag är intresserad av TDB 475. Någon som har hört ljudet som den presterar och kan delge någon kommentar?

EDIT 1: Fungerar ens rörsteg i vårt nordiska klimat? Jag tänker på när kylan smyger sig på.
            EDIT 2: Butler skryter om att dem är ensamma om att tillverka de enda rörsteg som inte lider av negativa effekter. Kan det stämma och vad skiljer deras rörsteg ifrån andra tillverkares? Hör man ens skillnad som normal lyssnare?

För dem som är intresserade så ser Tube Driver Blue ut såhär inuti:

Last edited by Psycho_Squid; March 1, 2010, 23:10.
            sigpic

Comment

jag körde med tru technology rörsteg förut å de va inga problem, tog väl en liten stund innan de lät som de skulle, men för övrigt så va de inga problem,
              De finns bara ett sätt å göra saker å ting på, och de är rätt sätt, vad som däremot är rätt finns de många åsikter om........

Comment

Det finns ingenting som ett rörsteg gör som inte en bra designad solid state kan göra. Det blir dyrt i båda fallen dock.

Vice versa, ett dåligt rör-steg låter lika illa som ett dåligt solid state.

Hela rörsnacket är nog bland det mest marknadsföringsmässiga smörjan man kan finna inom HiFi världen. Trist om det skall ta sig till bilstereo med.

/Jonas
                SM-guld 2007 och 2008.
                Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

Comment

Originally posted by jonash View Post
                  Trist om det skall ta sig till bilstereo med.

/Jonas
                  Menar du produkten eller skitsnacket?

För menar du det sistnämnda så tycker jag att bilstereoträsket gav just skitsnacket ett ansikte!
                  sigpic

We know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Importör av Mosconi, Gladen
                  Se oss på Facebook för nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge och numera även kallad besserwisser

Comment

Originally posted by jonash View Post
                    Det finns ingenting som ett rörsteg gör som inte en bra designad solid state kan göra. Det blir dyrt i båda fallen dock.

Vice versa, ett dåligt rör-steg låter lika illa som ett dåligt solid state.

Hela rörsnacket är nog bland det mest marknadsföringsmässiga smörjan man kan finna inom HiFi världen. Trist om det skall ta sig till bilstereo med.

/Jonas
                    Vadå? En massa distorsion är mysigt. Det är väldigt många som gillar det ljudet.

Steget på bilden långt ovan verkar bara vara en transistorförstärkare med ett par rör inslängda. Det satt en massa sluttrissor som i vilket transistorsteg som helst. Många av nackdelarna med riktiga rörsteg försvinner då. Typ helt värdelös utimpedans osv.

Jag tycker inte om distorsion, föredrar att utsignalen är så lik insignalen som möjligt förutom gain. Då är det transistorer som gäller.

Smaken är som baken...

Comment

Originally posted by Nonne View Post
                      Menar du produkten eller skitsnacket?

För menar du det sistnämnda så tycker jag att bilstereoträsket gav just skitsnacket ett ansikte!
                      Jag menar skitsnacket som vissa vill använda sig utav för att sälja mer grejer. Skitsnacket att "rör låter bättre, så är det bara" hör jag rätt ofta.

Inte ens de mesta och bästa rör-konstruktörerna i Sverige står bakom sånt bullshit. Och då har Sverige verkligen några utav världens bästa rörstegs konstruktörer.

Är du med? Det där PR tricket som vissa hävdar med rör är precis just det, ett PR trick. Det går ABSOLUT att få solid state att låta lika bra. Och, det går att få rörsteg att låta skit. Det sitter liksom lite mer i det hela än rör vs trissa....
                      SM-guld 2007 och 2008.

Comment

Intressant med diskussioner av detta slag. Jag har aldrig hört ett rörsteg men dem som "förstår sig på" säger att ljudet blir "varmare" och mer "lättlyssnat". Idag har jag slutsteg som låter helt okej men jag strävar alltid efter ett mer intressant och naturligt ljud.

Frågan är hur man skall ställa sig till rörsteg? Vilka fabrikat förutom Helix, Butler och True. kan tänkas tillverka fina rörsteg?
                        sigpic

Comment

Originally posted by Psycho_Squid View Post
                          Intressant med diskussioner av detta slag. Jag har aldrig hört ett rörsteg men dem som "förstår sig på" säger att ljudet blir "varmare" och mer "lättlyssnat". Idag har jag slutsteg som låter helt okej men jag strävar alltid efter ett mer intressant och naturligt ljud.

Frågan är hur man skall ställa sig till rörsteg? Vilka fabrikat förutom Helix, Butler och True. kan tänkas tillverka fina rörsteg?
                          Psycho,

jag har hört rörsteg som låter ruggigt bra, med sån karaktär du beskriver. Jag har hört rörsteg som låter kallt och vasst.

Det GÅR INTE att generalisera. Erik Andersson som är en av Sveriges och kanske världens vassaste rörstegskonstruktörer kan inte ens hissa rör generellt, för han håller med om att det finns många exempel på dåliga rörsteg också. Det handlar om konstruktionen.

/Jonas
                          SM-guld 2007 och 2008.

Comment

Tack. Man får helt enkelt lyssna och avgöra själv. Precis som alltid med denna härliga hobby. Kim här på forumet råkar vara en vän till mig, så jag hoppas att jag inom en snar framtid kan få lyssna på hans SQ-installation där ett Helix rörsteg blir lite av hjärtat. Det skall bli mycket spännande.
                            sigpic

Comment

Originally posted by Psycho_Squid View Post
                              Tack. Man får helt enkelt lyssna och avgöra själv. Precis som alltid med denna härliga hobby. Kim här på forumet råkar vara en vän till mig, så jag hoppas att jag inom en snar framtid kan få lyssna på hans SQ-installation där ett Helix rörsteg blir lite av hjärtat. Det skall bli mycket spännande.
                              Jag har hört tre olika "rörstegskonstruktioner" inom billjud och de har varit olika allihop. DDs hade en karaktär. DLS har sin karaktär, Milbert ytterligare en.

Sen skall man veta att precis som Johnny skrev, det är alla varierande grader av rörsteg.

/Jonas
                              SM-guld 2007 och 2008.

Comment

Working...
                              X