Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hur dämpar man en sluten låda

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hur dämpar man en sluten låda

    hej jag vill ha lite info om hur man dämpa en sluten låda? en gång i tiden beställde jag en sluten bas låda och när jag bytte element så såg jag att det fanns ingen dämpning i den med de nya elementen så lät det illa det blev liksom lite i håligt sen har jag provar att klämma i ull samt bara klä väggarna men vad är det riktiga sättet att göra det på

  • #2
    Re: hur dämpar man en sluten låda

    I slutna lådor brukar man rekommendera att sätta dämpull löst packat, det får dock inte komma åt konens baksida eller mot ventilationsöppningen i magneten hos elementet. Visst kan man även sätta dämpmattor på väggarna, det fungerar bra.

    Comment


    • #3
      Re: hur dämpar man en sluten låda

      jag tackar

      Comment


      • #4
        Re: hur dämpar man en sluten låda

        Man kan använda olika mängder dämpull med för att få lite olika karaktär på basen.
        Allt från inget till 75-80% hårt packat.

        Finns eg. bara ett sätt o ta reda på vad som passar dig o den basen du har (men framförallt DIG). Det är att testa sig fram.

        Annars...........what he said *pekar på Optima*
        Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
        ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

        Comment


        • #5
          Re: hur dämpar man en sluten låda

          Dämpull är fel namn, dämpull lurar basan att tro lådan är större än den igentligen är!

          Skumskivor som liknar äggkartong är mer ämnade som dämpmaterial.
          Dessa gör så reflexerna från baksidan ska ellimineras så de inte träffar membranets baksida!
          Vissa mellanregister kan låta så illa så man nästan tror dom är trasiga om man inte använder ett reflexdödande material!

          Har bara varit med om förbättringar av sub ett par ggr vid montering av dämpning, dessa ggr har basarna varit väldigt lätta i konerna.
          En ruskigt styv kon påverkas inte lika mycket.
          Så mitt tips är att bygga rätt låda från början.
          sigpic

          We know the Rolex feeling, only the best are copied.

          Ljudbyggaren sedan 1998

          Importör av Mosconi, Gladen
          Se oss på Facebook för nyheter.

          Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

          Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

          International Head Judge och numera även kallad besserwisser

          Comment


          • #6
            Re: hur dämpar man en sluten låda

            jag kör med 2st 12" type x i separata slutna lådor på 25l st inga snea väggar är det heller , är lådan för liten? sen har jag blivit rådd att köra i 0,5kg dämpull i varje låda

            Comment


            • #7
              Re: hur dämpar man en sluten låda

              Type X fungerar klockrent i 25l sluten.
              Har du bara ett par tusen Watt att tillgå så borde det funka!

              Större lådor till dessa så får du en bummelbas likt de billigare ellementens karraktär!
              sigpic

              We know the Rolex feeling, only the best are copied.

              Ljudbyggaren sedan 1998

              Importör av Mosconi, Gladen
              Se oss på Facebook för nyheter.

              Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

              Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

              International Head Judge och numera även kallad besserwisser

              Comment


              • #8
                Re: hur dämpar man en sluten låda

                jag driver dem med ett pdx 1.100 steg kanske köper ett till
                bummel bas är det värsta som finns den skall vara hård och bestämd och vid lagom volym så skall man njuta ex klassisk musik (inte för att man lyssna på klassiskt så mycket men när man beskriver det så brukar de flesta förstå vad man menar) så utan ämpning så låter det som det bottnar svårt att beskriva ljudet det är därför jag funerar on dämpning ex (ull)

                Comment


                • #9
                  Re: hur dämpar man en sluten låda

                  Har en kund som monterade ytterligare PDX steg till TypeX i 25 liter, behöver jag säga han e nöjd
                  sigpic

                  We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                  Ljudbyggaren sedan 1998

                  Importör av Mosconi, Gladen
                  Se oss på Facebook för nyheter.

                  Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                  Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                  International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                  Comment

                  Working...
                  X