Announcement

Collapse
No announcement yet.

Slutsteg i protection

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Slutsteg i Protection...

    Originally posted by Nonne View Post
    Vaför ger ni en massa tips och råd om ni inte har kött på benen

    När man belastar slutsteg så kommer man närmare kortslutning!
    Vad händer när något kortsluts?

    Man tömmer batteriet i 180!
    Denna strömrusning orsakar värme!
    Värme orsakar havveri!

    Ta en kabel och lägg mellan + polen och - polen, vad händer?

    Kabeln började glöda, höljet började brinna!
    Exakt samma sak händer med slutstegen!

    Att köra i 1Ohm är inte framgång i billjud, alla har fått råden att köra i 4 eller 2 ohm!
    Varför då envisas att lasta ner stegen mot kortslutning när man inte har koll på parametrarna?
    Jag har ju ingen enorm släpkärra full med batterier släpandes efter bilen, så då vore det kanske lite opassande för mig att köra ner nåt steg i 1ohm..
    Det låter som, och även på dig, att ett bra 2-kanals-steg skulle passa mig bra då ? Köra 2 basar på varje kanal o således belasta stegen i 2ohm ?

    Tack för ditt visade intresse !!

    Mvh Johan

    Comment


    • #17
      Re: Slutsteg i Protection...

      Originally posted by HighwayStar View Post
      Jag har ju ingen enorm släpkärra full med batterier släpandes efter bilen, så då vore det kanske lite opassande för mig att köra ner nåt steg i 1ohm..
      Det låter som, och även på dig, att ett bra 2-kanals-steg skulle passa mig bra då ? Köra 2 basar på varje kanal o således belasta stegen i 2ohm ?

      Tack för ditt visade intresse !!

      Mvh Johan

      Ska du köra alla 4:a basarna i samma låda?
      För i så fall brygga och koppla i 4:a ohm!

      Kör du 2 basar i 2 lådor så har du större chans att få en tajt och rapp bas.
      Vi denna konfiguration har du möjligheten att få basarna att lira i fas!

      Jag är ALLTID intreserad av att hjälpa till!
      Varför spendera en farlig massa pengar och TRO man har bra ljud!

      Var så god!
      sigpic

      We know the Rolex feeling, only the best are copied.

      Ljudbyggaren sedan 1998

      Importör av Mosconi, Gladen
      Se oss på Facebook för nyheter.

      Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

      Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

      International Head Judge och numera även kallad besserwisser

      Comment


      • #18
        Re: Slutsteg i Protection...

        Originally posted by Nonne View Post
        Ska du köra alla 4:a basarna i samma låda?
        För i så fall brygga och koppla i 4:a ohm!

        Kör du 2 basar i 2 lådor så har du större chans att få en tajt och rapp bas.
        Vi denna konfiguration har du möjligheten att få basarna att lira i fas!

        Jag är ALLTID intreserad av att hjälpa till!
        Varför spendera en farlig massa pengar och TRO man har bra ljud!

        Var så god!
        Tror bestämt jag gillar det här stället..

        Jag kommer att köra alla 4basarna i samma låda, Men hur kan jag brygga o köra ett 2-kanals i 4 ohm ?
        Shit va länge sen det var jag höll på med sånt här... :P

        Mvh Johan

        Comment


        • #19
          Re: Slutsteg i Protection...

          Originally posted by HighwayStar View Post
          Tror bestämt jag gillar det här stället..

          Jag kommer att köra alla 4basarna i samma låda, Men hur kan jag brygga o köra ett 2-kanals i 4 ohm ?
          Shit va länge sen det var jag höll på med sånt här... :P

          Mvh Johan
          Har du 4:a basar med enkel spole på 4:a Ohm så ska du serie koppla par på 2 basar, sen seriekopplar du dessa par!
          sigpic

          We know the Rolex feeling, only the best are copied.

          Ljudbyggaren sedan 1998

          Importör av Mosconi, Gladen
          Se oss på Facebook för nyheter.

          Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

          Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

          International Head Judge och numera även kallad besserwisser

          Comment


          • #20
            Re: Slutsteg i Protection...

            Originally posted by Nonne View Post
            Vaför ger ni en massa tips och råd om ni inte har kött på benen

            När man belastar slutsteg så kommer man närmare kortslutning!
            Vad händer när något kortsluts?

            Man tömmer batteriet i 180!
            Denna strömrusning orsakar värme!
            Värme orsakar havveri!

            Ta en kabel och lägg mellan + polen och - polen, vad händer?

            Kabeln började glöda, höljet började brinna!
            Exakt samma sak händer med slutstegen!

            Att köra i 1Ohm är inte framgång i billjud, alla har fått råden att köra i 4 eller 2 ohm!
            Varför då envisas att lasta ner stegen mot kortslutning när man inte har koll på parametrarna?
            Du verkade missa att de 2 fiktiva stegen i exemplet skulle ha liknande verkningsgrad och uteffekt vid respektiva laster

            Jag vet att det blir högre värmeuteckling ju mer man lastar, men nu var det inte frågan om det, då dom två olika stegen i mitt påhittade exempel var optimerade för var sin last, och iom verkningsgraden så bör det gå åt ungefär samma mängd ström till spillo i form av värme osv..

            Så frågan var: Varför skulle det fiktiva steget som är konstruerat för att användas i 1 ohm dra mer ström än det andra?

            Och jaaa.... jag vet att min jämförelse är rätt långsökt, då det är svårare att få vettig THD och dämpfaktor etc på ett 1-ohmssteg än ett som presterar likvärdigt vid 4 ohm:s last.
            Men var som sagt intresserad i strömfrågan just nu, inte SQ-frågan.

            Comment


            • #21
              Re: Slutsteg i Protection...

              Originally posted by Svartstreck View Post
              Du verkade missa att de 2 fiktiva stegen i exemplet skulle ha liknande verkningsgrad och uteffekt vid respektiva laster

              Jag vet att det blir högre värmeuteckling ju mer man lastar, men nu var det inte frågan om det, då dom två olika stegen i mitt påhittade exempel var optimerade för var sin last, och iom verkningsgraden så bör det gå åt ungefär samma mängd ström till spillo i form av värme osv..

              Så frågan var: Varför skulle det fiktiva steget som är konstruerat för att användas i 1 ohm dra mer ström än det andra?

              Och jaaa.... jag vet att min jämförelse är rätt långsökt, då det är svårare att få vettig THD och dämpfaktor etc på ett 1-ohmssteg än ett som presterar likvärdigt vid 4 ohm:s last.
              Men var som sagt intresserad i strömfrågan just nu, inte SQ-frågan.
              Man kan även lägga in effektlagen i ekvationen.....
              Ju närmare kortslutning man ligger i last på steget ju känsligare blir det för spänningsdippar. Ju mindre spänning man har ju mer ström behövs för samma effektuttag och ju mer ström som behövs ju mer värme blir det, och man är närmare ett haveri av steget.
              Och det går FORT för en trissa att bränna om den får en strömökning som heter duga som den inte klarar av att hantera.
              Nej jag håller med Nonne. Onödigt att lasta ner så hårt, bättre med en snällare last. Nackdelen i det är att steg som lämnar bra effekt vid snälla laster kostar oftast mer
              Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
              ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

              Comment


              • #22
                Re: Slutsteg i Protection...

                Originally posted by Svartstreck View Post
                Men var som sagt intresserad i strömfrågan just nu, inte SQ-frågan.
                Jag har inte talat om SQ, att plocka ut mer effekt ur ett steg drar mer ström....eller hur!
                sigpic

                We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                Ljudbyggaren sedan 1998

                Importör av Mosconi, Gladen
                Se oss på Facebook för nyheter.

                Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                Comment


                • #23
                  Re: Slutsteg i Protection...

                  Men om man nu ska tänka teoretiskt då. Säg att vi har två st klass-D steg som både ger ut 1500Wrms, det ena i 1Ohm och det andra i 4Ohm, verkningsgraden är samma på dom och vi har en stabil strömkälla så spänningen kommer inte sjukna nämnvärt, då ska dom dra lika mycket ström! Vist det ena steget ligger närmare kortslutning men det bör ju inte spela nån roll så länge som batterieffekten finns, eller har jag missat nåt i mitt tänk nu?
                  Mitt projekt: Volvo V60
                  BRL - B2 & Dayton

                  More to come...

                  Comment


                  • #24
                    Re: Slutsteg i Protection...

                    Originally posted by ChriZtoffer View Post
                    Men om man nu ska tänka teoretiskt då. Säg att vi har två st klass-D steg som både ger ut 1500Wrms, det ena i 1Ohm och det andra i 4Ohm, verkningsgraden är samma på dom och vi har en stabil strömkälla så spänningen kommer inte sjukna nämnvärt, då ska dom dra lika mycket ström! Vist det ena steget ligger närmare kortslutning men det bör ju inte spela nån roll så länge som batterieffekten finns, eller har jag missat nåt i mitt tänk nu?
                    Äntligen någon som förstår hur jag menar!

                    Comment


                    • #25
                      Re: Slutsteg i Protection...

                      Originally posted by ChriZtoffer View Post
                      Men om man nu ska tänka teoretiskt då. Säg att vi har två st klass-D steg som både ger ut 1500Wrms, det ena i 1Ohm och det andra i 4Ohm, verkningsgraden är samma på dom och vi har en stabil strömkälla så spänningen kommer inte sjukna nämnvärt, då ska dom dra lika mycket ström! Vist det ena steget ligger närmare kortslutning men det bör ju inte spela nån roll så länge som batterieffekten finns, eller har jag missat nåt i mitt tänk nu?

                      Leker man med fler ekvationer så ser vi att steget som lämnar 1500W i 4 ohm inte behöver lika mkt ström då det lämnar mer spänning ut.

                      P= roten ur R*I
                      Således:
                      1*1500=1500. Roten ut 1500 är ca: 38.8V
                      4*1500=6000. Roten ur 6000 är ca: 77.5V

                      Då går vi vidare...
                      Nu har vi effekten (P) och vi har spänningen (U)

                      I=P/U
                      1500/33.8= ca:44A
                      1500/77.5= ca:19A

                      OBSERVERA! Detta är räknat rakt av med Ohms lag och jag har EJ tagit hänsyn till verkningsgrader och förluster.

                      Men likväl så visar det att samma effekt drar olika mkt ström beroende på lasten.
                      Så vilket steg hade ni då helst föredragit om ni inte vill ha jobbiga strömslukare i bilen?

                      Jag vet vad JAG hade valt

                      Edit: Sade jag inte förut att mindre spänning kräver mer ström för att nå samma effekt?
                      Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                      ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                      Comment


                      • #26
                        Re: Slutsteg i Protection...

                        Originally posted by Lonefox View Post
                        Leker man med fler ekvationer så ser vi att steget som lämnar 1500W i 4 ohm inte behöver lika mkt ström då det lämnar mer spänning ut.

                        P= roten ur R*I
                        Således:
                        1*1500=1500. Roten ut 1500 är ca: 38.8V
                        4*1500=6000. Roten ur 6000 är ca: 77.5V

                        Då går vi vidare...
                        Nu har vi effekten (P) och vi har spänningen (U)

                        I=P/U
                        1500/33.8= ca:44A
                        1500/77.5= ca:19A

                        OBSERVERA! Detta är räknat rakt av med Ohms lag och jag har EJ tagit hänsyn till verkningsgrader och förluster.

                        Men likväl så visar det att samma effekt drar olika mkt ström beroende på lasten.
                        Så vilket steg hade ni då helst föredragit om ni inte vill ha jobbiga strömslukare i bilen?

                        Jag vet vad JAG hade valt

                        Edit: Sade jag inte förut att mindre spänning kräver mer ström för att nå samma effekt?
                        Men detta är väl snarare strömmen som färdas från steg till högtalare, inte den från batteri till steg?

                        Men din förklaring var intressant ändå hursomhelst

                        Comment


                        • #27
                          Re: Slutsteg i Protection...

                          Originally posted by Svartstreck View Post
                          Men detta är väl snarare strömmen som färdas från steg till högtalare, inte den från batteri till steg?

                          Men din förklaring var intressant ändå hursomhelst

                          Och vart får då steget sin ström ifrån?

                          Tomma intet?

                          Nej men seriöst...för att få ut mer ström måste ju steget HA mer ström från början.....inte sant?
                          Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                          ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                          Comment


                          • #28
                            Re: Slutsteg i Protection...

                            Men spänningen in till steget är ju begränsad till den systemspänning som bilen har, dvs runt 14,4 V och neråt. På så sätt blir det ju samma ström in steget under förutsättnng att verkningsgraden är likadan vid både 4 Ohm och 1 Ohm.

                            Generellt sett brukar väl dock slutsteg ha sämre verkningsgrad vid 1 Ohm än vid 4 Ohm.

                            Comment


                            • #29
                              Re: Slutsteg i Protection...

                              Varför ska allt vara så kompliserat hela tiden?

                              OM jag ska springa upp för en backe så gör jag det.
                              Tänk om det regnar när jag ska springa uppför backen, då kommer mina kläder att vara flera hekto tyngre
                              Om jag då tar av mig kalsongerna så reduserar jag lite vikt!

                              Så.......om inte OM fanns!

                              Tror vi klarat ut vad tråden igentligen handlade om!
                              sigpic

                              We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                              Ljudbyggaren sedan 1998

                              Importör av Mosconi, Gladen
                              Se oss på Facebook för nyheter.

                              Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                              Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                              International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                              Comment


                              • #30
                                Re: Slutsteg i Protection...

                                Originally posted by Optima View Post
                                Men spänningen in till steget är ju begränsad till den systemspänning som bilen har, dvs runt 14,4 V och neråt. På så sätt blir det ju samma ström in steget under förutsättnng att verkningsgraden är likadan vid både 4 Ohm och 1 Ohm.

                                Generellt sett brukar väl dock slutsteg ha sämre verkningsgrad vid 1 Ohm än vid 4 Ohm.
                                Jodå men du glömmer att stegs interna strömkrets jobbar med lite olika spänningar. Det är bla. strömdelen som skiljer bra och dåliga steg från varandra. Mer exakt vilka olika interna spänningar det rör sig om överlåter jag åt ngn annan mer insatt.

                                Men jo jag håller med om argumentet att steg överlag har sämre verkningsgrad vid ett ohm än fyra.

                                Originally posted by Nonne View Post
                                Varför ska allt vara så kompliserat hela tiden?

                                OM jag ska springa upp för en backe så gör jag det.
                                Tänk om det regnar när jag ska springa uppför backen, då kommer mina kläder att vara flera hekto tyngre
                                Om jag då tar av mig kalsongerna så reduserar jag lite vikt!

                                Så.......om inte OM fanns!

                                Tror vi klarat ut vad tråden igentligen handlade om!
                                *ASG*
                                Schysst kommentar.

                                JAG tycker inte det är komplicerat med ström.......men så har jag ju elutbildning i botten med
                                Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                                ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                                Comment

                                Working...
                                X