Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

    Ja men se god dag då, vilken tur att man läser allt innan man skriver... Isåfall så lär du ju köra kitet som det är tänkt där fram, filtret får du ju sen montera antingen i dörren eller i kupén beroende på vart du ska placera diskanterna.
    Mitt projekt: Volvo V60
    BRL - B2 & Dayton

    More to come...

    Comment


    • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

      Originally posted by ChriZtoffer View Post
      Ja men se god dag då, vilken tur att man läser allt innan man skriver... Isåfall så lär du ju köra kitet som det är tänkt där fram, filtret får du ju sen montera antingen i dörren eller i kupén beroende på vart du ska placera diskanterna.
      Okej, det är alltså inga problem att montera delningsfilter inuti dörrarna med tanke på fukt och kyla?

      I värsta fall får jag montera dom nersänkta i dörrsidan.
      www.12vled.se - Cool & fräsch belysning till bilen!

      Comment


      • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

        Sätt dom mellan dörr och dörrsida, där ska det vara lika fuktfritt som i kupén så det ska inte vara nån fara. Grejerna är ju trots allt utvecklade för bil så dom ska tåla en del!
        Mitt projekt: Volvo V60
        BRL - B2 & Dayton

        More to come...

        Comment


        • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

          Originally posted by ChriZtoffer View Post
          Sätt dom mellan dörr och dörrsida, där ska det vara lika fuktfritt som i kupén så det ska inte vara nån fara. Grejerna är ju trots allt utvecklade för bil så dom ska tåla en del!
          Ja det är väl mest vibrationer som kan orsaka skador/lödningar som släpper i filtret, tex när man stänger dörren hårt eller om det spelar såpass att dörren flexar.
          Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

          www.garaget.org/Frippe_L

          Svensk Mästare 2012 i Street Stock
          Svensk Mästare 2011 i Street 100A
          Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

          Comment


          • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

            Sant, men sätter man filtret långt fram i dörrsidan och helst med lite skumgummi runt så borde dom klara sig rätt länge ändå.
            Mitt projekt: Volvo V60
            BRL - B2 & Dayton

            More to come...

            Comment


            • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

              Jag ska ta och kika i helgen och se ifall filtrena kan få plats innanför dörrsidan

              En annan fråga här nu, jag har inte riktigt bestämt mig vad jag ska använda för grejer i ljudet.

              Men här är en tanke också:

              Framsystem: SPL Ice 6.2 & SPL Ice 5.2
              Bas: SPL Dynamics XTR 200D4
              Slutsteg: SPL Ice 150.4

              Kan det bli bra att köra 2 kit på 2 kanaler? Eller blir det i klenaste laget med effekt?

              Och är det att rekommendera att köra ett Ice 800.1 till basen? Grejerna ska sitta i en liten VW Polo och jag är inte ute efter att spela en hejdundrande bas, så det kanske räcker med att köra 2 kanaler bryggade till basen i 4ohm?
              www.12vled.se - Cool & fräsch belysning till bilen!

              Comment


              • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                Du skulle behöva ett fyrakanalssteg då kitten antagligen vill ha lite olika delningsfrekvenser.
                Mitt projekt: Volvo V60
                BRL - B2 & Dayton

                More to come...

                Comment


                • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                  Originally posted by Hassman View Post
                  Jag ska ta och kika i helgen och se ifall filtrena kan få plats innanför dörrsidan

                  En annan fråga här nu, jag har inte riktigt bestämt mig vad jag ska använda för grejer i ljudet.

                  Men här är en tanke också:

                  Framsystem: SPL Ice 6.2 & SPL Ice 5.2
                  Bas: SPL Dynamics XTR 200D4
                  Slutsteg: SPL Ice 150.4

                  Kan det bli bra att köra 2 kit på 2 kanaler? Eller blir det i klenaste laget med effekt?

                  Och är det att rekommendera att köra ett Ice 800.1 till basen? Grejerna ska sitta i en liten VW Polo och jag är inte ute efter att spela en hejdundrande bas, så det kanske räcker med att köra 2 kanaler bryggade till basen i 4ohm?
                  Ett monoblock till basen är att föredra, sen blir det antingen 2 eller 8ohm bryggat med D4 spolar så som du tänkte koppla först. Så antingen blir steget skitvarmt/stänger av sig (2ohm), eller så blir det ganska lite effekt (8ohm)
                  Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

                  www.garaget.org/Frippe_L

                  Svensk Mästare 2012 i Street Stock
                  Svensk Mästare 2011 i Street 100A
                  Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

                  Comment


                  • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                    Originally posted by ChriZtoffer View Post
                    Du skulle behöva ett fyrakanalssteg då kitten antagligen vill ha lite olika delningsfrekvenser.
                    Okej, då får jag klura lite till då Vill helst slippa 2 slutsteg då jag inte har överdrivet med plats.

                    Originally posted by Frippe_L View Post
                    Ett monoblock till basen är att föredra, sen blir det antingen 2 eller 8ohm bryggat med D4 spolar så som du tänkte koppla först. Så antingen blir steget skitvarmt/stänger av sig (2ohm), eller så blir det ganska lite effekt (8ohm)
                    Är SPL stegen kända för att bli varma? För oavsett hur det blir så ska steget ner under ett golv i skuffen.
                    www.12vled.se - Cool & fräsch belysning till bilen!

                    Comment


                    • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                      Originally posted by Hassman View Post
                      Okej, då får jag klura lite till då Vill helst slippa 2 slutsteg då jag inte har överdrivet med plats.



                      Är SPL stegen kända för att bli varma? För oavsett hur det blir så ska steget ner under ett golv i skuffen.
                      Tja, mitt blev iaf varmt när det drev två 3,5" koaxer på brädan och två midbasar i dörren i saaben. Så satt det monterat så det var ju inte precis inklämt nånstans i min bil men det stängde av sig ett par ggr när man spelade lagom högt över en timme eller så.
                      Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

                      www.garaget.org/Frippe_L

                      Svensk Mästare 2012 i Street Stock
                      Svensk Mästare 2011 i Street 100A
                      Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

                      Comment


                      • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                        Originally posted by Frippe_L View Post
                        Tja, mitt blev iaf varmt när det drev två 3,5" koaxer på brädan och två midbasar i dörren i saaben. Så satt det monterat så det var ju inte precis inklämt nånstans i min bil men det stängde av sig ett par ggr när man spelade lagom högt över en timme eller så.
                        Ja det ser ut att ha bra med ventilation där! Jag har nämligen läst om detta fenomen för ganska längesen om att dom kan bli varma, dock va det någon på DBakuten som inte riktigt höll med.

                        Jag kan inte ha att slutsteget stänger av sig pga värme, jag spenderar så sjukt mycket tid i bilen :P

                        Är det någon som har erfarenhet av JBL GTO-5EZ?
                        www.12vled.se - Cool & fräsch belysning till bilen!

                        Comment


                        • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                          var kopplar jag jorden på slutstegen om jag har batteri bak.
                          jorden på batteriet direkt eller på samma ställe som batteriets
                          jordpunkt?
                          zrken hade en bra tråd om batteri banker men kan inte hitta den.
                          Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli dum.
                          "The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten."
                          Facebook: husse bygger gladenwagon
                          Instagram: husse_bygger_gladenwagon

                          Comment


                          • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                            Originally posted by huSSe View Post
                            var kopplar jag jorden på slutstegen om jag har batteri bak.
                            jorden på batteriet direkt eller på samma ställe som batteriets
                            jordpunkt?
                            zrken hade en bra tråd om batteri banker men kan inte hitta den.
                            Jag har kopplat mitt direkt på batteriet.
                            Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

                            www.garaget.org/Frippe_L

                            Svensk Mästare 2012 i Street Stock
                            Svensk Mästare 2011 i Street 100A
                            Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

                            Comment


                            • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                              Hur stort avstånd bör man minst ha mellan basens magnet till lådans bakre vägg?
                              www.12vled.se - Cool & fräsch belysning till bilen!

                              Comment


                              • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                                Originally posted by Hassman View Post
                                Hur stort avstånd bör man minst ha mellan basens magnet till lådans bakre vägg?
                                Spelar ingen stor roll, däremot eventuell port spelar roll.
                                SM-guld 2007 och 2008.
                                Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                                Comment

                                Working...
                                X