Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

    Originally posted by Robsarve View Post
    #1 Det är den ledande tvärarean som gäller. Ett rör har ju mycket mindre än en stång.
    #2 Är det ens "ren" koppar eller någon legering?

    Enklaste sättet är ju att med en multimeter mäta resistansen på en bit bromsrör, så vet du. Men jag hade köpt från t.ex dessa:
    http://www.maskindelen.se/rundstang/koppar/236
    Alternativt så hör du med någon metallåtervinnare i din närhet.
    #1: Jo tanken var att på något sätt slippa kabel i baslådan och då föll bara tanken på bromsrör..

    #2: Antagligen inte rent alls! Var lite därför jag frågade här..

    Tack för tipset Erik!
    Ska kolla upp det där närmare!!

    Comment


    • Stereon eller antennen?

      Ska strax ute på en biltur genom landet, och kom på att det vore trevligt att ha en stereo som fungerar. Bilen är gammal, en -97:a, men likafullt kunde det var en poäng att kunna lyssna på bok från inkopplad mobil/iPod/minneskort/... eller varför inte radio? Som det nu är fungerar radion, men knappt. Det är läge att byta, men jag undrar om problemen kanske inte sitter i stereon utan kanske i antennen. Finns det något enkelt sätt att kolla vad det är som felar? Det vore ju bra att veta innan jag byter stereo.

      Robert

      Comment


      • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

        roblq, ju mer information du kan dela med dig, desto lättare blir det att hjälpa till med råd.

        Till ex. Vad har du för bil/bilmodell/årgång.
        Vad har du för stereo (så full modellbeteckning som möjligt) i den just nu?
        Kan du spela brända skivor med den, finns det kanske en aux-ingång?

        Med info om bilmodell och årgång går det kanske att säga om det finns ISO-kontaktdon på baksidan vilket underlättar byte av stereon.
        "When the going gets tough, the Tough get duct-tape" - Dr. Mabuse

        "När de rika börjar kalla sig för arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka

        Bil: BMW 328, F30. HU: BMW original snik-verion. Slutsteg: Mosconi PICO 8/12 & Mosconi PICO 1, Högtalare: Gladen BMW kit Sub: Gladen RS-X 10

        Comment


        • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

          Du har förstås rätt, det var en vag fråga. Nå, så här ser det ut: Toyota Corolla -97, bilens torftiga standardspelare. Kasettband (används faktiskt inte så ofta), ingen CD, och förstås inget annat som AUX-koppling eller uttag för minneskort. Radio (inte RDS) som fungerar någorlunda i tätbebeyggt område, men dåligt utanför. Antennen (som det kanske är något knas med) har fått sig minst en knäck när sonen har kört bilen i automattvätt.

          Så mina fråga är väl egentligen flera:
          1. Kan en sådan primitiv stereo bytas? Går det att hitta något som passar?
          2. Kan man på något enkelt sätt kolla om antennen fungerar?
          3. Om byte är möjligt: hur gör man? Behövs det specialverktyg? Går det att hitta beskrivningar av hur man gör?

          Comment


          • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

            1. Ja, en -97a lär ha standardmått.
            2. Ja, dra ut radion och lossa antennkabeln på baksidan.
            3. På en -97a kan det vara svårt att hitta en servicemanual, inte minst eftersom det finns nästan 10 olika Corollor av -97 års modell beroende på var i världen du är. Men jag kan inte tänka mig att det är superbesvärligt. Kan du ta en bild på hur din ser ut runt radion kan vi säkert komma med tips.
            /tycker Erik.

            Comment


            • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

              Hej är det någon som vet något om dessa ? CDT audio EF-61 6,5"
              Dom är tänka att monteras i en Mercedes benz a-160 i framdörrarna.

              Mvh Kim

              Comment


              • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                Hej, jag bytte nyligen huvudenhet från en Panasonic CQ7303N till en Pioneer DEH-6400BT, som väntat blev ljudet bättre dock upplever jag nu ett brus eller vinande från generatorn. Jag har läst lite och förstått att felen kan vara många och bränd signaljord verkar vara rätt vanligt fast säkringen på enheten borde väl brinna av före..? Både slutsteget och förstärkaren är jordad i samma punkt med en 22mm2 kabel, kabeln grenar sig till två mindre via en sockerbit, sockerbiten är givetvis ingen snygg lösning men kan en dålig koppling som den ställa till med såna problem eller borde man kanske dra skillda jordsladdar till varje enhet? Kablarna överlag verkar inte vara överdrivet snyggt dragna och jag är tveksam till kvaliten, men att kolla igenom kablarna undviker jag helst då jag inte känner någon större lust att dra ut all inredning och byta varje plastfäste som går sönder. Billjud är inte heller något jag är speciellt intresserad av men när man en gång har vill man gärna att det fungerar.

                Hoppas någon kan tyda min skrift och eventuellt hitta en enkel lösning på mitt problem.

                Löste problemet, blir att koppla om någon vacker dag.
                Last edited by Brumbrum; July 8, 2012, 12:42. Reason: Problemet löst

                Comment


                • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                  Hur löstes problemet?

                  Comment


                  • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                    Originally posted by Jonny View Post
                    Hur löstes problemet?
                    Jordsladden satt fast tokigt och när jag åtgärdade det försvann en del av bruset, resten av bruset försvann när jag vred ner gain. Ljudet från bakhögtalarna blev dock onödigt svagt men jag gissar att diskanterna och hötalarna inte är lämpliga att ha kopplade till samma förstärkare så jag ska någon dag prova lägga diskanterna direkt till huvudenheten och se om det fungerar felfritt och bra.

                    Comment


                    • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                      Okok, tack för snabbt svar

                      Comment


                      • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                        Tjena! har en liten fråga, vad gör "Phase 0 - 180 grader" ratten för något? :S
                        \m/

                        Comment


                        • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                          Originally posted by LuffarN View Post
                          Tjena! har en liten fråga, vad gör "Phase 0 - 180 grader" ratten för något? :S
                          fasvänder basen, enkelt förklarat. + blir - och - blir +
                          BilstereoPiraten
                          CDT Fantast

                          Comment


                          • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                            Originally posted by henkz View Post
                            fasvänder basen, enkelt förklarat. + blir - och - blir +
                            som jag trodde då, den ska alltså stå på 0 som den gör om man vill ha den som den är kopplad?
                            \m/

                            Comment


                            • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                              Originally posted by LuffarN View Post
                              som jag trodde då, den ska alltså stå på 0 som den gör om man vill ha den som den är kopplad?
                              Stämmer bra det
                              Bjarud.se - Styling, Tuning, Bilstereo, Multimedia
                              --------------------------------------------------------------------------------
                              Återförsäljare för: Digital Designs, Kove, Hertz, Alpine, Sony, Dynamat, STP, Stinger,
                              PlastiDip, JOM, Regula Tuning, RDX Automotive, 3M, Oracal, och många fler..

                              Comment


                              • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                                Hej jag letar efter ett 5ch steg för att driva 4st 4" koaxialer och en bas...

                                Jag vill ha så det låter "bra", det behöver inte spela super högt.
                                Budget,??? Inte över 3k men så billigt som möjligt.

                                Hittat:
                                http://www.ljudia.se/billjud-s82121/...a6505-p475671/
                                http://www.docent-decibel.se/store/b.../prod_395.html
                                http://www.sandbyljud.se/mac-audio-f...194-c-195.aspx

                                Hur är kvalitén på stegen och hur är kvalitén på ljudet?
                                Last edited by haapppoooo; July 20, 2012, 15:46.

                                Comment

                                Working...
                                X