Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

    hejsan tänkte nu ställa en fråga.. Har en volvo 142a som ja tänker ut hur ja ska bygga baslåda i. Eftersom det inte är så stort utrymme som vissa kanske känner till ( det är ungefär som på de andra bakhjulsdrivna volvo sedan modellerna så får man ju inte plats med så mycket under hatthyllan. Min tanke just nu är att inhandla 4 gas basar (10 tummare). Hur skulle ni lösa det på bästa vis för att få in ljudet i kupen? Jag har tyvärr ingen lucka mellan kupe och bagage heller som är öppningsbar utan det är endast ett armstöd bara. Bör jag försöka pressa in dessa 4 basar under hatthyllan i en sluten låda eller ska jag bygga en portad som får ligga med basarna spelandes uppåt, bakåt eller framåt mot kupen? Jag vet att typ en bas av dyrare och värre modell kan spela bättre men jag vill prova dessa gas basar både för att de är billiga och tycker det är lite fränt med många basar hehe. Tacksam för hjälp /Patrik

    Comment


    • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

      Om du vill så kan jag komma förbi och kika i skuffen och ge lite förslag. Har viss erfarenhet av baslådebyggen i sedaner.
      Mitt projekt: Volvo V60
      BRL - B2 & Dayton

      More to come...

      Comment


      • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

        Originally posted by ChriZtoffer View Post
        Om du vill så kan jag komma förbi och kika i skuffen och ge lite förslag. Har viss erfarenhet av baslådebyggen i sedaner.
        Det skulle vara otroligt schysst!:-) jag bor centralt också så om du har lust och tid över får du mer än gärna göra det

        Comment


        • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

          Hör av dig via PM eller skicka ett sms till 073-6429880 när du har tid, jag är ledig imorrn kväll t.ex.
          Mitt projekt: Volvo V60
          BRL - B2 & Dayton

          More to come...

          Comment


          • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

            Originally posted by ChriZtoffer View Post
            Hör av dig via PM eller skicka ett sms till 073-6429880 när du har tid, jag är ledig imorrn kväll t.ex.
            japp de gör jag, tack!

            Comment


            • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

              är detta "äkta" aeroport?

              Comment


              • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                Är EMPHASER EA13000SPL bra grejer? Ska ev köpa ett begagnat sånt för ca 5k är detta ett bra pris?

                Comment


                • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                  Tjena!
                  Min kompis har lite problem med sitt slutsteg och har glömt bort inloggningen in hit så skriver åt honom (kommer bli lite tredje person och säkert rörigt).

                  Han äger ett Autostudio CB-2200i slutsteg som han drev en Ground Zero 30SPL bas med.
                  Och det pajjade på en hyffsat hög volym (estimerat av honom) och går nu in i protection mode efter 2 sekunder.
                  Han har testat det i två olika bilar med två olika kabel härvor och så vidare utan lycka.
                  Han har öppnat steget och ej hittat något fel.
                  Vet ni möjligtvis vad som kan fela?
                  Lincoln Mark Viii
                  Framsystem: DD AW6.5, DD AT28
                  Sub: 4x DD 1508
                  Slutsteg: DLS Ultimate A3, DLS Ultimate A6, DLS Ultimate TA2, 2x Mosconi AS300.2

                  Till salu: DLS Nordica 6.2 & DLS Ultimate A6

                  Comment


                  • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                    ska in med ljud i min w220 s500, standard hu har ingen lågnivåsåtänkte använda mig av en hög-lågnivå omvandlare!

                    Skulle precis beställa http://www.brl.se/sv/artiklar/sli2-h...a-adapter.html men sen såg jag http://www.brl.se/sv/artiklar/mtx-re...l-lagniva.html

                    Någon som har erfarenhet av dessa? Fungerar audison bra ellerärprisskillnaden upp tillMTX modellen motiverad i förhållande till e.v bättre prestanda?

                    Hoppas någon kan hjälpa mig med detta dilemma Tack på förhand!

                    u-dimension 5000db.1 med en dc Audio xl 15" som ska in, om det nu har någon betydelse.

                    Comment


                    • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                      Originally posted by urbo View Post
                      ska in med ljud i min w220 s500, standard hu har ingen lågnivåsåtänkte använda mig av en hög-lågnivå omvandlare!

                      Skulle precis beställa http://www.brl.se/sv/artiklar/sli2-h...a-adapter.html men sen såg jag http://www.brl.se/sv/artiklar/mtx-re...l-lagniva.html

                      Någon som har erfarenhet av dessa? Fungerar audison bra ellerärprisskillnaden upp tillMTX modellen motiverad i förhållande till e.v bättre prestanda?

                      Hoppas någon kan hjälpa mig med detta dilemma Tack på förhand!

                      u-dimension 5000db.1 med en dc Audio xl 15" som ska in, om det nu har någon betydelse.
                      Fördelen med MTX är väl att du kan ställa LP & Subsonic men antar du kan göra det på ditt slutsteg också så ser ingen anledning till att behöva köpa den. jag hade tagit den billigare varianten om man skulle välja mellan dom två.
                      Dock är den billigare här: http://dbakuten.se/detail-item_id-318045

                      Comment


                      • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                        Originally posted by Roppin_ View Post
                        Fördelen med MTX är väl att du kan ställa LP & Subsonic men antar du kan göra det på ditt slutsteg också så ser ingen anledning till att behöva köpa den. jag hade tagit den billigare varianten om man skulle välja mellan dom två.
                        Dock är den billigare här: http://dbakuten.se/detail-item_id-318045
                        Tack! öppen för andra alternativ om det finns med, huvudsaken är att det blir bra ;-)
                        Yes såg den på dbakuten, men blir dyrare än brl med fraktkostnaden (har ett brl i närheten )

                        Comment


                        • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                          hur grov kabel är det som gäller om jag ska ha ett extra batteri i skuffen??? alltså mellan motorrum och skuff, vet att jag ska ha säkring i båda ändar, men hur grov/tunn kabel är det som gäller??

                          mvh // henke
                          Katrineholm

                          Comment


                          • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                            Jag brukar dimensionera efter generatorstorlek, upp till 100A = 20-25mm2, upp till 150A = 35mm2 upp till 200A = 50mm2.
                            Mitt projekt: Volvo V60
                            BRL - B2 & Dayton

                            More to come...

                            Comment


                            • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                              Det beror lite på vad du har för generator och om du skall köra med skiljerelä, men jag rekommenderar minst 16-kvadrat. Generatorn skall ju även försörja resten av bilen och orginalbatteriet, så om den inte är bytt pratar vi ca 20-30 A max. Men kör du med skiljerelä så kan det bli större strömmar.
                              Last edited by Robsarve; November 15, 2011, 09:18.
                              /tycker Erik.

                              Comment


                              • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                                fick hem en ny cd spelare idag. och rev ut dn gamla.
                                och hittade denna juvel bakom mittkonsollen.

                                är det lönt att sätta in den eller är det bättre förstärkare i
                                min nya alpine cda-117ri.

                                tack för svar.
                                Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli dum.
                                "The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten."
                                Facebook: husse bygger gladenwagon
                                Instagram: husse_bygger_gladenwagon

                                Comment

                                Working...
                                X