Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

    Du klarar dig om batteriet är bra, vad för batteri är det? Man brukar nog räkna 75Ah som ett normalt batteri så ditt är väl gränsfall, men det är bara att testa och se! Kom ihåg att byta ut jordkabeln mellan batteri och kaross bara. Sen så kondensatorn gör ingen större nytta, men den gör såklart ingen skada heller så koppla in den du.
    Mitt projekt: Volvo V60
    BRL - B2 & Dayton

    More to come...

    Comment


    • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

      Originally posted by ChriZtoffer View Post
      Du klarar dig om batteriet är bra, vad för batteri är det? Man brukar nog räkna 75Ah som ett normalt batteri så ditt är väl gränsfall, men det är bara att testa och se! Kom ihåg att byta ut jordkabeln mellan batteri och kaross bara. Sen så kondensatorn gör ingen större nytta, men den gör såklart ingen skada heller så koppla in den du.
      Det är nå exide batteri som satt i när jag köpte bilen men det skulle vara och ser helt nytt ut.
      Jag ska se om jag hittar 70 mm² kabel annars blir det 95 mm² kabel som jag hittat ^^ jag har tänkt byta ut alla jordflätor och mellan generator och batteri.
      Kom på nu att jag kan ha ett begagnat men fungerande 120ah batteri som jag hade i min gamla diesel bil. Ska kolla det

      Comment


      • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

        Du klarar dig gott och väl på 50mm2 kabel till den effekten, men det är såklart ingen nackdel med ännu grövre ifall du får tag på det.
        Mitt projekt: Volvo V60
        BRL - B2 & Dayton

        More to come...

        Comment


        • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

          Originally posted by ChriZtoffer View Post
          Du klarar dig gott och väl på 50mm2 kabel till den effekten, men det är såklart ingen nackdel med ännu grövre ifall du får tag på det.
          Jo den är mycket billigare än 50 mm² hehe var och kollade efter 50 mm² på stan idag och hittade mest alu kabel. Ett ställe hade kopparkabel för 95kr/m

          Comment


          • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

            Då är det nog ett Exide Classic som du har (EC652), det är deras "enklaste" startbatterimodell. Testa som sagt med Exidebatteriet och håll ordentlig koll på spänningen, sedan kan du även prova det där 120 Ah batteriet om det verkar vara i bra skick.

            Ifall du ändå vill byta ut ordinarie batteri så kan du välja Exide Premium, deras "bästa" startbatterimodell som även tål en del djupurladdningar. Exempelvis modell EA770 har samma yttermått som nuvarande, dock 190 mm högt istället för 175 mm. Ger bra med ström.

            Comment


            • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

              Har en liten fundering på att använda Biltemas bromsrör istället för högtalarkabel i baslådan.

              Då jag just nu inte har någon testbänk så vänder jag mig till er.

              #1: Hur ser effektförlusten ut med rör istället för stänger?
              #2: Har sökt men inte funnit nån angivelse på hur hög renhet det är i kopparen i bromsrör, någon som vet?

              Comment


              • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                Originally posted by Optima View Post
                Då är det nog ett Exide Classic som du har (EC652), det är deras "enklaste" startbatterimodell. Testa som sagt med Exidebatteriet och håll ordentlig koll på spänningen, sedan kan du även prova det där 120 Ah batteriet om det verkar vara i bra skick.

                Ifall du ändå vill byta ut ordinarie batteri så kan du välja Exide Premium, deras "bästa" startbatterimodell som även tål en del djupurladdningar. Exempelvis modell EA770 har samma yttermått som nuvarande, dock 190 mm högt istället för 175 mm. Ger bra med ström.
                Sweet. Tack för tipsen.

                Comment


                • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                  vad kan ett par dls 960 vara värda? spelade endast en sommar

                  Comment


                  • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                    Originally posted by PontusJohansson View Post
                    vad kan ett par dls 960 vara värda? spelade endast en sommar
                    700kr:
                    600kr: Inga konstigheter
                    500kr: Coolers
                    400kr: Köp utan fler frågor
                    300kr:

                    Bygglogg: SQW: TransFårrden

                    Comment


                    • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                      Originally posted by Noiseprojekt View Post
                      Har en liten fundering på att använda Biltemas bromsrör istället för högtalarkabel i baslådan.

                      Då jag just nu inte har någon testbänk så vänder jag mig till er.

                      #1: Hur ser effektförlusten ut med rör istället för stänger?
                      #2: Har sökt men inte funnit nån angivelse på hur hög renhet det är i kopparen i bromsrör, någon som vet?
                      #1 Det är den ledande tvärarean som gäller. Ett rör har ju mycket mindre än en stång.
                      #2 Är det ens "ren" koppar eller någon legering?

                      Enklaste sättet är ju att med en multimeter mäta resistansen på en bit bromsrör, så vet du. Men jag hade köpt från t.ex dessa:
                      http://www.maskindelen.se/rundstang/koppar/236
                      Alternativt så hör du med någon metallåtervinnare i din närhet.
                      /tycker Erik.

                      Comment


                      • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                        Man får yteffekter av växelström i en ledare. Ström-flödet koncentreras då nära periferin.
                        Ett kopparrör har därför en bättre ledningsförmåga än en kopparstav med samma tvärsnittsarea, om de är av samma material. Effekten blir större ju högre frekvenser du har.
                        Yteffekten (ledningsförmågan) blir viktigare ju bättre ledare du har.
                        "When the going gets tough, the Tough get duct-tape" - Dr. Mabuse

                        "När de rika börjar kalla sig för arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka

                        Bil: BMW 328, F30. HU: BMW original snik-verion. Slutsteg: Mosconi PICO 8/12 & Mosconi PICO 1, Högtalare: Gladen BMW kit Sub: Gladen RS-X 10

                        Comment


                        • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                          Originally posted by Dr. Mabuse View Post
                          Man får yteffekter av växelström i en ledare. Ström-flödet koncentreras då nära periferin.
                          Ett kopparrör har därför en bättre ledningsförmåga än en kopparstav med samma tvärsnittsarea, om de är av samma material. Effekten blir större ju högre frekvenser du har.
                          Yteffekten (ledningsförmågan) blir viktigare ju bättre ledare du har.
                          Detta är fullständigt irrelevant till en bas. 100kHz så är det relevant, 100Hz nej.

                          Robsarves idé är lite cool.

                          Comment


                          • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                            någon som har info om dessa vet bara att de är 10or


                            Comment


                            • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                              http://www.jbl.com/resources/Brands/...rs/P1020_f.pdf

                              Kunde trycka på ganska bra
                              sigpicMS-SOUND
                              Micke7406

                              Comment


                              • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                                man tackar :P

                                Comment

                                Working...
                                X