Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

    Originally posted by oldbug59 View Post
    träklossar?? så du menar att det kan göra stor skillnad om man stoppar in någon kloss, så att ljudet "studsar" annan väg inne i lådan? ja.... jag är en riktig rookie.. :-)
    Inte riktigt så
    Man kan minska volymen på så sätt om du tex tycker att basen känns lite för slö eller spelar för djupt
    Audi A4 B5 -98
    Pioneer P90 + DEQP90
    Sinfoni amplitude 50.4x
    Sinfoni shadow 100.2
    Sinfoni S165W x4
    Sinfoni S100M
    Sinfoni S25T

    Vw up -12
    På gång..
    New car, hi end old school..

    Comment


    • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

      Jag skrev nog lite otydligt där ser jag nu, skulle ha formulerat mig annorlunda.

      Comment


      • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

        Originally posted by Optima View Post
        Jag skrev nog lite otydligt där ser jag nu, skulle ha formulerat mig annorlunda.
        Nej då. Bara jag som är nybörjare!

        Comment


        • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

          Ngn som har länk till regelverk för SQ- Advanced blir det vell jag ska bygga för
          ja, jag lider av en sjukdom !

          Comment


          • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

            Originally posted by albinkramer View Post
            Ngn som har länk till regelverk för SQ- Advanced blir det vell jag ska bygga för
            www.emmanet.com > Klicka på Rules > Generals

            Här hittar du regelbok och all info om hur det bedöms!
            // Gurra
            BMW 530 med Alpine F1, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX

            Comment


            • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

              tjena. ny på forumet och har lite fråger om ljud till min Jeep.
              Jag kommer att köra en hel del utan varken tak, dörrar och vindruta så jag behöver lite tips och hjälp när det kommer till högtalare och slutsteg, plasering etc. jag bifogar lite bilder på olika lösningar jag hittaqt på nätet så får ni säga vad ni rekomenderar.
              De enda orginalhögtalarna som sitter i bilen är monterade i instrumentbrädan (5,25") tror ni att det duger att bara montera i ett par nya högtalare typ två eller trevägs med diskanter. eller ska man köra med lösa diskanter?

              jag funderar också ganska seriöst på att bygga en förvaringslåda som baksätet kommer vara monterat på, i den kommer det finnas möjlighet att montera två 6x9or. hur stor "volym" behöver de och ska de ha hål för att luften ska kunna röra sig (typ baslådor).

              vilka Watt ska man sikta på?
              vilka högtalarplaseringar ska jag sikta på?
              jag har lite grejjor liggandes hemma som kanske kan vara till nytta.

              hjälp mig gärna med ideèr och tips, är ny på högtalare och kan typ inte så värst mycket..

              infobladet är om slutsteget.
              Attached Files

              Comment


              • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                Söker tips på Headunit, 1-din, helst prisklass under 2000kr, med förhoppningen att den skall klara av BT musikstreaming. Några idéer?

                Bygglogg: SQW: TransFårrden

                Comment


                • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                  Tja
                  Jag har en stereo med bara 1 lågnivå utgång men vill ha 2 slutsteg så ska jag skaffa en "splitt" eller ska jag koppla in i ena steget och sen köpa en kort lågnivå kabel och gå från första steget till andra? Alltså seriekoppla?

                  Stereo - pioneer deh-P1300UB
                  Steg 1 - Sony xlpöd XM-D1000P5 som ska driva bas/basar
                  Steg 2 - JBL gto 75.4 ska driva framsystemet

                  Även synpunkter på stereo och steg är intressant är dom bra eller anus?

                  /Emil

                  Comment


                  • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                    Originally posted by Primo View Post
                    Tja
                    Jag har en stereo med bara 1 lågnivå utgång men vill ha 2 slutsteg så ska jag skaffa en "splitt" eller ska jag koppla in i ena steget och sen köpa en kort lågnivå kabel och gå från första steget till andra? Alltså seriekoppla?

                    Stereo - pioneer deh-P1300UB
                    Steg 1 - Sony xlpöd XM-D1000P5 som ska driva bas/basar
                    Steg 2 - JBL gto 75.4 ska driva framsystemet

                    Även synpunkter på stereo och steg är intressant är dom bra eller anus?

                    /Emil
                    Om jag inte missminner mig så har jbl steget en output också. så dra lågnivån till jblsteget sen en kort lågnivå från jblsteget till sonysteget.

                    Comment


                    • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                      För egendel har jag alltid kört med splittar. Det händer & sägs de tappar lite kräm, men inget jag märkt av med prylar i prisklassen du beskriver..

                      Bygglogg: SQW: TransFårrden

                      Comment


                      • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                        Originally posted by FarmoR View Post
                        Om jag inte missminner mig så har jbl steget en output också. så dra lågnivån till jblsteget sen en kort lågnivå från jblsteget till sonysteget.
                        Sony steget vet jag har output för det har jag hemma, får hem jbl steget på måndag så kan kolla då. Men är det att föredra att ha jbl steget före Sony steget?

                        Comment


                        • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                          Originally posted by Primo View Post
                          Sony steget vet jag har output för det har jag hemma, får hem jbl steget på måndag så kan kolla då. Men är det att föredra att ha jbl steget före Sony steget?
                          Njea tror inte det spelar någon roll.
                          Förr (på vissa steg) vet jag dock att det var lite dumt att ha bassteget först då även outputen blev LPF när du satte steget i det. Tvivlar på att det är så längre.

                          Comment


                          • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                            Åtminstone JBL-steget har fullt frekvensområde på lågnivåutgången enligt en PDF-manual.

                            Comment


                            • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                              Originally posted by Optima View Post
                              Åtminstone JBL-steget har fullt frekvensområde på lågnivåutgången enligt en PDF-manual.
                              Nu ska jag då bevisa att jag inte kan någonting vad menas med det? Har manualen till Sony steget så kan kolla där om det är nå som kan vara bra att veta

                              Comment


                              • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                                Originally posted by Primo View Post
                                Nu ska jag då bevisa att jag inte kan någonting vad menas med det? Har manualen till Sony steget så kan kolla där om det är nå som kan vara bra att veta
                                Det betyder att det spelar alla frekvenser av intresse, ex 20-20.000hz.

                                Bygglogg: SQW: TransFårrden

                                Comment

                                Working...
                                X