Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

    Det står 799/ST så det lär det ju vara
    Hopp, ska man göra nu då?

    Comment


    • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

      Originally posted by Softis View Post
      Det står 799/ST så det lär det ju vara

      jo såg det strax efter inlägget skickades upp
      Katrineholm

      Comment


      • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

        Hej!

        Har börjat intressera mig för billjud. Försöker lära mig genom att läsa runt och osv men det är inte lätt.
        Har försökt hitta "nybörjarguider" men inte lyckats hitta något. Tänkte om det finns någon snäll själ här som skulle kunna förklara eller kanske vet en guide på vad allt är, vad det används för, vad man bör veta. osv.

        Mvh Mattias

        Comment


        • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

          Några bra guider vet jag inte om det finns. det är alltid lättare att svara på frågor.. jag tycker det blir ganska mycket att förklara och och jag kan säkert inte ens en tiondel av vad vissa här kan. men du har hittat rätt och vi hälsar dig välkommen!
          \m/

          Comment


          • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

            Tack så mycket!

            Funderade mest på all baskunskap, typ de här med ohm på basar, 1- 2- 4- kanalsslutsteg osv. Har absolut ingen kunskap om detta.
            Men om någon annan vet någon bra sida eller liknande som man kan läsa på sig lite om billjud, skriv gärna då.

            Mvh Mattias

            Comment


            • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

              på många sidor där man köper bilstereo brukar det stå vad produkten passar till.

              http://www.blekingebilradio.se/support.html
              här finns det några PDF-er om hur man gör vissa saker, det kanske kan vara en början tills de mer inbitna kommer med riktiga guider. för någon vettig ska det säkert finnas!
              \m/

              Comment


              • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                Ska bygga låda till en AQ HDC3 12" bas.

                Den är på 82 liter utan port och bas.

                Ska in med en 6 tums port, hur lång bör denna göras för att få avstämning runt 35-40hz?

                En sån här port http://www.ljudverkstan.nu/produkt/6-Basror-med-portar

                Bör jag använda hela röret?
                Spelar det någon roll om jag röret en bit utanför lådan?
                Annars blir det nog lite trångt med hela röret.

                Comment


                • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                  Om du använder hela röret (30 cm) och att hälften av porten sitter utanför lådan så borde avstämningen hamna runt 38-39 Hz.

                  Comment


                  • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                    Originally posted by Optima View Post
                    Om du använder hela röret (30 cm) och att hälften av porten sitter utanför lådan så borde avstämningen hamna runt 38-39 Hz.
                    Kung!
                    Är det med trattarna?

                    Comment


                    • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                      Hela röret används och sedan sätts trattarna dit.

                      Comment


                      • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                        Tips efterfrågas
                        Framsystem består av Focal 2-vägs kit drivet av ett 4 kanaligt Audison steg
                        6,5 nere i dörren och diskant bakom backspegelinfästningen.
                        Aktiv delning med Bitone.1

                        1) Hur ska man tänka när man riktar diskanter? Problemet är att man blir rätt trött av att lyssna på rosa brus (och utvalda sinus frekvenser) och finner on-axis på både hö och vä som den bästa riktningen. Men det betyder ju att höger är mer riktad innåt. Kan det verkligen bli bra så när man till sist skall justera den sista biten? Diskanten känns inte så vass men kan bero på att kittet är inspelat ca 100 timmar.

                        2) Bör man köra EQ på varje band separat för hö och vä diskant samt mid/midbas för att hitta bästa matchning? Eller hur ska man tänka (förutom att uppnå en linjäritet) för att få fram den där sista dynamiken i ljudbilden?

                        3) Det skulle även vara intressant att komma i kontakt samt lyssna på en bil som varit med i tävlingssvängen (SQ) i Stockholm/Eskilstuna området, dels för att få lite mer tips ang tweakingen men kanske också förslag på förbättring i min egna setup.

                        För övrigt har jag hängt med lite i projektforumet och blir väldigt imponerad av det arbete som många av er lägger ner för att nå resultat.
                        Last edited by Sterra; December 27, 2011, 13:56.

                        Comment


                        • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                          Originally posted by Sterra View Post
                          Tips efterfrågas
                          Framsystem består av Focal 2-vägs kit drivet av ett 4 kanaligt Audison steg
                          6,5 nere i dörren och diskant bakom backspegelinfästningen.
                          Aktiv delning med Bitone.1

                          1) Hur ska man tänka när man riktar diskanter? Problemet är att man blir rätt trött av att lyssna på rosa brus (och utvalda sinus frekvenser) och finner on-axis på både hö och vä som den bästa riktningen. Men det betyder ju att höger är mer riktad innåt. Kan det verkligen bli bra så när man till sist skall justera den sista biten? Diskanten känns inte så vass men kan bero på att kittet är inspelat ca 100 timmar.

                          2) Bör man köra EQ på varje band separat för hö och vä diskant samt mid/midbas för att hitta bästa matchning? Eller hur ska man tänka (förutom att uppnå en linjäritet) för att få fram den där sista dynamiken i ljudbilden?

                          3) Det skulle även vara intressant att komma i kontakt samt lyssna på en bil som varit med i tävlingssvängen (SQ) i Stockholm/Eskilstuna området, dels för att få lite mer tips ang tweakingen men kanske också förslag på förbättring i min egna setup.

                          För övrigt har jag hängt med lite i projektforumet och blir väldigt imponerad av det arbete som många av er lägger ner för att nå resultat.
                          Jag själv använder mkt musik (främst tävlingsskivorna då de även lämpar sig mkt för tweak) och mkt röster.

                          Diskantplacering har såvitt jag vet dels med deras konstruktion och frekvensåtergivning att göra. Bland annat spridning (kan ju ha fel som med så mkt annat). Men är även en personlig smaksak.
                          Jag själv föredrar oftast att ha dem antingen helt on-axis mot föraren eller mer on/off-axis (höger on-axis mot föraren och vänster on-axis mot passageraren), men ibland så kan man vinna en del luft i ljudet med att ha diskanterna riktade mot varandra över brädan. Dock kan detta ske på beskostnad av stereoseparation, återigen, diskantens egenskaper.

                          Dessvärre kan jag inte komma med ngt annat konkret än att PROVA, PROVA och åter PROVA....

                          Att ha möjligheten att dämpa, kompa och EQa varje element separat är guld värt. Inte alltid som man behöver ändra respektive par likadant.
                          Dock tillhör jag skolan som använder EQ så lite som möjligt (tack Roger T och Patrik S) då man sällan behöver det då man får till fas, tid och nivå emellan elementen.
                          Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                          ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                          Comment


                          • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                            Tack för snabbt svar Lonefox.

                            Comment


                            • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                              Jeg skal kople opp disse her 2 forsterkerne nå i en Bmw E39 Sedan,lurer på om jeg må kjøre med 2 batterier.
                              Har 140A dynamo/generator på motoren nu.
                              http://www.dbakuten.se/detail-item_id-318348
                              http://www.dbakuten.se/detail-item_id-318351

                              Hvis jeg må ha et til batteri,er det bare å kople dem i serie da?

                              Comment


                              • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                                Originally posted by volvokvaløya View Post
                                Jeg skal kople opp disse her 2 forsterkerne nå i en Bmw E39 Sedan,lurer på om jeg må kjøre med 2 batterier.
                                Har 140A dynamo/generator på motoren nu.
                                http://www.dbakuten.se/detail-item_id-318348
                                http://www.dbakuten.se/detail-item_id-318351

                                Hvis jeg må ha et til batteri,er det bare å kople dem i serie da?
                                Serie blir tokfel, då får du 24 volt.
                                Parallell koppling är det som gäller.
                                Eller ström + från startbatterit till extra batteri med säkring i båda ändar av kabel samt jorda det bakre batterit i chassit.
                                Om jag inte är helt ute och cyklar.
                                Alpine Audison !GENESIS DLS

                                http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=8797

                                Comment

                                Working...
                                X