Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

    Originally posted by The one n only View Post
    http://www.bde.se/labbar/elab010a.pdf

    kanske en hjälp på vägen
    Tack, men vet hur man använder ett ociliskop.
    Tänkte mera olika toner, hz osv man ska använda.

    Comment


    • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

      Finns massa videos på youtube t.ex.

      Men annars är det enkelt, ta 50Hz till sub-steg och 1000Hz för övriga. Sätt i en 0db ton-cd och sätt skopet på utgångarna på HU först, kontrollera punkten där den klipper. Sen kollar du stegets högtalarutgångar, höj gain tills det klipper sen backa en liten aning. Spelar du inte högre än max gränsen på HU så kommer det aldrig att klippa.

      Liten varning, öka INTE EQ någonstans, HU klipper signalen vid de frekvenserna du ökat om du spelar för nära gränsen vad HUn lämnar. Om du använder EQ, sänk alla andra frekvenser istället för att höja, sätt gain nivån efter EQns max punkt.

      Comment


      • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

        Originally posted by Hanatsu View Post
        Finns massa videos på youtube t.ex.

        Men annars är det enkelt, ta 50Hz till sub-steg och 1000Hz för övriga. Sätt i en 0db ton-cd och sätt skopet på utgångarna på HU först, kontrollera punkten där den klipper. Sen kollar du stegets högtalarutgångar, höj gain tills det klipper sen backa en liten aning. Spelar du inte högre än max gränsen på HU så kommer det aldrig att klippa.

        Liten varning, öka INTE EQ någonstans, HU klipper signalen vid de frekvenserna du ökat om du spelar för nära gränsen vad HUn lämnar. Om du använder EQ, sänk alla andra frekvenser istället för att höja, sätt gain nivån efter EQns max punkt.
        Tackar så mycket
        En sådan cd skiva vart hittar man det? Eller kanske funkar med mp3?

        Comment


        • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

          dB Jams 13 är full med frekvenser.

          Pierre
          SEASTREAMS GARAGE


          ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

          Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

          Comment


          • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

            Originally posted by hanspettersson View Post
            Tackar så mycket
            En sådan cd skiva vart hittar man det? Eller kanske funkar med mp3?
            Fungerar fint med MP3. Går att tillverka själv eller ta hem från nätet.

            Annars kan man ju använda en tongenerator

            Finns även toner på spotify, bassmekaniks album finns upplagda.
            BMW E38 740
            BMW M5 -01
            bilradiohuset.se
            SM-guld 2012

            Comment


            • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

              Originally posted by Kulan View Post
              Fungerar fint med MP3. Går att tillverka själv eller ta hem från nätet.

              Annars kan man ju använda en tongenerator

              Finns även toner på spotify, bassmekaniks album finns upplagda.

              Tackar alla för hjälpen.
              Lägger med länken till spotify.
              http://open.spotify.com/artist/4JUSCFfdr8aYMOMt4Fv0YK

              Comment


              • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                Var nere på BRL och köpte mig ett nytt framsystem för 300kr igår, spelar skjortan av mitt ca 3K system innan

                Nja kanske inte riktigt sant bara nästan, har kört med odämpade dörrar i bilen innan och efter lite tips ifrån Mattias ( tror han heter så iaf, mitt minne när det kommer till namn är inte så bra ) Så kom jag därifrån med 3st STP ark.

                Shit vilken skillnad det blev i middbasen, tätade alla hål i dörren som jag kunde finna och det gjorde stor skillnad vill jag lova. Så alla som har haft funderingar sluta fundera och köp er ett par ark.

                När vi provspelade så frågade kompisen mig "är du säker på att du inte har subben på nu"

                Dubbelkoll och nepp den var avstängd

                Självklart spelar det ju inte så jag välter ur stolen, men duktigt mycket bättre än innan.

                Tack för tipset!

                Comment


                • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                  Var nere på BRL och köpte mig ett nytt framsystem för 300kr igår, spelar skjortan av mitt ca 3K system innan

                  Nja kanske inte riktigt sant bara nästan, har kört med odämpade dörrar i bilen innan och efter lite tips ifrån Mattias ( tror han heter så iaf, mitt minne när det kommer till namn är inte så bra ) Så kom jag därifrån med 3st STP ark.

                  Shit vilken skillnad det blev i middbasen, tätade alla hål i dörren som jag kunde finna och det gjorde stor skillnad vill jag lova. Så alla som har haft funderingar sluta fundera och köp er ett par ark.

                  När vi provspelade så frågade kompisen mig "är du säker på att du inte har subben på nu"

                  Dubbelkoll och nepp den var avstängd

                  Något mer ställe jag skall klibba fast på, eller ser det vettigt ut?



                  Självklart spelar det ju inte så jag välter ur stolen, men duktigt mycket bättre än innan.

                  Tack för tipset!
                  Last edited by Niklas; April 15, 2011, 22:16.

                  Comment


                  • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                    Hur ser ytterplåten ut, fått nåt på den också? Och dörrsidan?
                    Mitt projekt: Volvo V60
                    BRL - B2 & Dayton

                    More to come...

                    Comment


                    • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                      Originally posted by ChriZtoffer View Post
                      Hur ser ytterplåten ut, fått nåt på den också? Och dörrsidan?
                      Ytterplåten är helt täckt, förutom mittenribban/uppstyvningen.
                      Själv dörrsidan har inte fått något alls.

                      1 ½ ark sitter i den dörren.
                      Last edited by Niklas; April 15, 2011, 22:48.

                      Comment


                      • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                        Tror nog snarare att midbasen främst förbättras genom att det tätar eventuella läckage. Dämpningen gör dock enorm nytta i övre midbas/lägre mellanregister där massor av plåtresonanser ligger, märkt att 400-600Hz är problemområde. Antingen får man kraftiga dippar på 10-15db under ett smalt frekvensband, eller så peakar det jobbigt lite högre upp mot 1000Hz. Lassa in lite mjuk "closed foam" typ Dynaliner eller någon annan absorb matta bakom elementet. Silent Coat Absorber 35mm funkar perfekt, använder det i min bil. Lugnar ner framförallt mellanregistret rejält. Förutom förbättring av frekvenssvar så försvinner massor av de där irriterande vibrationerna i dörrpaneler osv...

                        Comment


                        • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                          Var iväg nu på morgonen och fixade andra sidan med, blev snäppet mera dämp i den.
                          Trodde aldrig att mitt Focal framsystem hade detta i sig, nu spelar det ju middbas helt plötsligt!

                          @ Hanatsu
                          Jag vågar inte ha något som binder fukt i mina dörrar, det är verkligen att be om rostproblem. Eller är det du pratade om något special som inte gör det kanske?

                          Comment


                          • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                            Originally posted by Niklas View Post
                            Var iväg nu på morgonen och fixade andra sidan med, blev snäppet mera dämp i den.
                            Trodde aldrig att mitt Focal framsystem hade detta i sig, nu spelar det ju middbas helt plötsligt!

                            @ Hanatsu
                            Jag vågar inte ha något som binder fukt i mina dörrar, det är verkligen att be om rostproblem. Eller är det du pratade om något special som inte gör det kanske?
                            Skum av sk Closed foam som han nämner suger inte åt sig fukt.
                            Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

                            www.garaget.org/Frippe_L

                            Svensk Mästare 2012 i Street Stock
                            Svensk Mästare 2011 i Street 100A
                            Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

                            Comment


                            • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                              Om du är rädd för fukt så kan du alltid klistra den mjuka mattan PÅ dämpmattan, så kan du sova lugnt om nätterna :P

                              Comment


                              • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                                Originally posted by Frippe_L View Post
                                Skum av sk Closed foam som han nämner suger inte åt sig fukt.
                                OK, men mister inte skummet mycket av sin funktion om det ligger någon yta på det?

                                Comment

                                Working...
                                X