Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

    Originally posted by Optima View Post
    Ja båda plusutgångarna är ihopkopplade internt och båda minusutgångarna är ihopkopplad internt. Det spelar alltså ingen roll vilken av plus eller minus du använder.

    Monosteg brukar ha på det sättet för att tex underlätta inkoppling av flera basar eller basar med flera talspolar, då slipper man försöka stoppa in flera kablar i samma anslutning och riskera glappkontakt.
    Kanon, var ungefär som jag hade spekulerat själv då

    Droppar även en annan fråga ang Högtalarkabel
    Ska snart inhandla högtalarkabel till bilen (fram och baksystemet) men skulle behöva lite tips ang vilken dimension man ska ha. I brädan sitter det ett par 3,5 koaxialer, i vardera framdörr sitter det en Hertz HV165L element och i bakdörrarna kommer det hamna ett par 5,25or. Det är alltså inga monstergrejer som skall drivas men vill inte ha underdimensionerade kablar. Vilka dimensioner på kablar rekommenderas?

    Frågade snabbt på brl där dem sa att 1,6mm² skulle fungera finemang. Kollade även lite priser och på brl tar dem 16kr m, på biltema skulle dem ta 11kr m för samma kabel. Om man kollar snabbt på olika internet sidor är priset mellan 15kr/m till 28kr/m. Då är frågan vad är skillnaden? Antar att många budgetkablar är alukablar men även om dem innehåller ren koppar så kan det finnas stora prisskillnader.

    Då till fråga två, Är det så extremt viktigt med vilken kabel man har? Skulle en billig Biltemakabel uppfylla mina behov tillräckligt?

    När jag skriver detta så tänker jag även på vad zrken skrev en gång, att det är viktigare med rätt installation än vilket märke man har på kabeln! Min installation är garanterat inte den mest optimala (snarare rent värdelös ) men nu när man är igång och bygger så vill man ju inte heller bygga upp systemet med skit
    1. Murphy's Law
    If something can go wrong, it will.
    2. Murphy's Law
    If anything simply cannot go wrong, it will anyway.

    Garaget: http://www.garaget.org/Snowgubben

    Comment


    • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

      Kör Biltemas kabel, den duger finfint och är smidig att dra. Jag skulle nog ha kört 1,5mm2 till 3,5orna, sen 2,5mm2 till framdörrarna och kanske även till bakdörrarna.
      Mitt projekt: Volvo V60
      BRL - B2 & Dayton

      More to come...

      Comment


      • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

        Om jag har fått fram att till min låda ska porten vara 250 cm² och 44 cm lång, kan jag då göra två portar som är 125 cm² och 22 lång eller blir det helt fel då? Det är till en DD bas
        Frontsub & pyssel i w204 Projekttråd

        Comment


        • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

          Eftersom de båda mindre portarna tillsammans har samma area som den stora porten så ska längden också vara samma som den stora porten.

          Comment


          • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

            Originally posted by Optima View Post
            Eftersom de båda mindre portarna tillsammans har samma area som den stora porten så ska längden också vara samma som den stora porten.
            Japp jag kom precis på det jag med, en liten tankemiss där.
            Frontsub & pyssel i w204 Projekttråd

            Comment


            • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

              Hej!

              Tänkte kolla med er, uppdaterade mitt framstegen till min Nissan micra till dessa högtalare, http://fastmek.se/mulltimedia/hogtal...-5-dc-pro.html

              Jag är däremot inte nöjd med hur de spelar, det har väldigt lite lowmid och original spelade mycket bättre, jag funderar ifall jag installerat dessa fel vilket försämrar deras prestation...

              Jag har även satt in ett par nya mds diskanter och ett focus acoustic delningsfilter som delar från 6,5"orna och diskanterna, allt drivet av alpine 117r huvudenheten...

              Jag var tvungen att slipa upp hålen för att de skulle gå in, och även sätta in distanser för högtalaren var 0,5-1 cm för djup och tog i fönsterskenan. Originalhögtalarna hade plasthölje bakom och runt i dörren och så men jag var tvungen att skära bort dessa för de nya större högtalarna, kan detta vara en av anledningarna till att original spelade bättre, att det var mer av ett "slutet" utrymme?

              Kan ni experter ge tips hur de skall installeras i dörrarna? Måste man täcka igen elementet bakåt? Det är ju massa stora hål i plåten på dörren så jag trodde inte det skulle spela någon roll. Eller är elementen helt enkelt dåliga? Jag har en stor baslåda i och det enda som hörs är i princip under 120 och över 1000 hz... Eller det känns som -15 db i lowmid registret

              Jag har rätt stora krav gällande ljud så elementen kanske är för lågkvalitativa, men det konstiga är att original lät bättre

              Tack så mkt!
              Last edited by Osse; February 13, 2013, 15:45.

              Comment


              • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                Nu är jag ingen expert utan snarare nybörjare på ämnet men ger iaf en teori

                Om originalhögtalarna hade ett plasthölje bakom dem så innebar det att dem var innesluta om jag förstår rätt? ungefär som en låda så nu när det är borttaget och då har de nya högtalarna sämre förutsättningar att arbeta i vilket ger försämrad ljudåtergivning.

                Det optimala för en dörr är att dämpa all plåt med dämpmatta samt att bygga en högtalarlåda för högtalarna

                Någon mer erfaren har säkert någon bra teori samt lösning!
                1. Murphy's Law
                If something can go wrong, it will.
                2. Murphy's Law
                If anything simply cannot go wrong, it will anyway.

                Garaget: http://www.garaget.org/Snowgubben

                Comment


                • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                  Originally posted by Snowgubben View Post
                  Nu är jag ingen expert utan snarare nybörjare på ämnet men ger iaf en teori

                  Om originalhögtalarna hade ett plasthölje bakom dem så innebar det att dem var innesluta om jag förstår rätt? ungefär som en låda så nu när det är borttaget och då har de nya högtalarna sämre förutsättningar att arbeta i vilket ger försämrad ljudåtergivning.

                  Det optimala för en dörr är att dämpa all plåt med dämpmatta samt att bygga en högtalarlåda för högtalarna

                  Någon mer erfaren har säkert någon bra teori samt lösning!
                  Precis, det var så det såg ut! Platsen bak var ju väldigt tight emot och det fanns ju säkerligen springor och hål så det var ju varken en
                  Låda med volym eller tätt... Men lite fjäder kanske det gav elementet iallafall.

                  Frågan är då hur jag skall gå tillväga, funderar på att köpa ett dyrare lit system (gladen?) Som kanske spelar bättre i dörren, det kanske är så att detta elementet och dörren inte alls kommer bra överräns?

                  Comment


                  • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                    Originally posted by Snowgubben View Post
                    Nu är jag ingen expert utan snarare nybörjare på ämnet men ger iaf en teori

                    Om originalhögtalarna hade ett plasthölje bakom dem så innebar det att dem var innesluta om jag förstår rätt? ungefär som en låda så nu när det är borttaget och då har de nya högtalarna sämre förutsättningar att arbeta i vilket ger försämrad ljudåtergivning.

                    Det optimala för en dörr är att dämpa all plåt med dämpmatta samt att bygga en högtalarlåda för högtalarna

                    Någon mer erfaren har säkert någon bra teori samt lösning!
                    Precis, det var så det såg ut! Plasten bak var ju väldigt tight emot och det fanns ju säkerligen springor och hål så det var ju varken en
                    Låda med volym eller tätt... Men lite fjäder kanske det gav elementet iallafall.

                    Frågan är då hur jag skall gå tillväga, funderar på att köpa ett dyrare lit system (gladen?) Som kanske spelar bättre i dörren, det kanske är så att detta elementet och dörren inte alls kommer bra överräns?

                    Comment


                    • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                      Originally posted by Osse View Post
                      Precis, det var så det såg ut! Plasten bak var ju väldigt tight emot och det fanns ju säkerligen springor och hål så det var ju varken en
                      Låda med volym eller tätt... Men lite fjäder kanske det gav elementet iallafall.

                      Frågan är då hur jag skall gå tillväga, funderar på att köpa ett dyrare lit system (gladen?) Som kanske spelar bättre i dörren, det kanske är så att detta elementet och dörren inte alls kommer bra överräns?
                      Börja med att dämpa dörren, gör en stabil montering och se till att allt ljud kommer ut genom högtalargallret eller hur det nu ser ut.

                      Sedan så är nästa prio att montera ett slutsteg som du driver framsystemet på. Så som jag tolkade det drev du det på HUn, eller fattade jag fel??
                      Sponsor:
                      Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
                      Tudor Batteries - www.tudor.se
                      Sonax Bilvård - www.sonax.se

                      Comment


                      • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                        Just ja, sen är det väl kanske inte de bästa högtalarna du har heller kan jag tänka mig, så det skadar väl aldrig att byta dem med

                        Är det fel på forumet btw? Osse gör dubbelpost och jag gjorde en trippelpost??!
                        Sponsor:
                        Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
                        Tudor Batteries - www.tudor.se
                        Sonax Bilvård - www.sonax.se

                        Comment


                        • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                          Precis, jag driver framsystemet på HU'n, men det som gör mig lite fundersam är att de gamla(original) även gjorde detta och lät bättre än de nya... jag har fått förklarat för mej att de nya ska kunna spela midbas/mid men det kan man knappast påstå att de gör i dagsläget!

                          Är det någon som har koll på Focus Acoustics? är det bra grejjer? har en arbetskompis som har tävlat i billjud och varit sponsrad utav dom och jag har ett tvåkanaligt Formula-X steg som jag driver min nuvarande baslåda med... kanske skulle skaffa ett likadant till framsystemet? tror jag kan få rätt bra pris på det..!

                          funderar självklart på att byta upp mej till något bättre framsystem, finns det nånstans i göteborg man kan provlyssna Gladen eller Amega? Finns det fler intressanta alternativ?

                          Jag har höga krav när det gäller ljudsystemet... i dagsläget har jag en Alpine 117R HU med en PXA-100(dock ej inkopplad nu) och en baslåda som spelar riktigt bra.

                          Comment


                          • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                            Många originalmonterade system låter relativt sett ganska högt med inbygd effekt från en HU. Därför blir många rätt besvikna då de köper ett eftermarknadskit, installerar och det låter "sämre" (läses lägre i 99 fall av 100).

                            För att du skall dra nytta av kittet så krävs det slutsteg i de allra flesta fall.

                            Att driva ett schysst eftermarknadskit med HU är att kasta pärlor till svin.
                            SM-guld 2007 och 2008.
                            Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                            Comment


                            • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                              Det handlar egentligen inte om att det är dåligt ljudtryck(eller det kanske det gör) för diskanterna spelar på som fan, det är bara 6,5"aren som inte hänger med i mid/lågmid registret, men det kanske är en effektfråga?

                              men målet är att skaffa ett riktigt högkvalitativt framsystem och separat steg och köra allt på, behandla dörrar såsom det behövs...

                              Comment


                              • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                                Tjena. Har tillverka låda och är på gång att lasta in allt i bilen men har lite fundering på hur jag ska ställa steget

                                Har LPF, Low boost och level.

                                Level vet jag men ska man ändra nå på Low boosten?
                                Och vad ska LPF stå på?

                                Har ett Sony xm-d1000p5 steg och en gpp1222 bas i en låda som ska vara avstämd till 40Hz

                                Edit: glömde skriva att jag har en seat toledo -97 om det spelar någon roll
                                Har läst att man ska ställa LPF på runt 60-80 stämmer det?
                                Och Low boost på 0. Det är vad jag fått fram genom att googlar men vad säger ni Bilstereo gurus?
                                /Emil
                                Last edited by Primo; March 4, 2013, 13:01.

                                Comment

                                Working...
                                X