Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

    Stoppa i träbitar, jag har t.ex. gjort kuber på 1x1x1dm, alltså 1L/st. Hur känsligt det är med volymen beror på hur stor lådan är, lådtyp och bas. På en stor sluten spelar 3-5L inte så stor roll, på en liten portad kan det göra stor skillnad.
    Mitt projekt: Volvo V60
    BRL - B2 & Dayton

    More to come...

    Comment


    • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

      Precis, lite beroende hur lådan är från början. På en liten optimal låda på 10 liter gör det mycket större skillnad än om lådan optimalt skulle ligga på säg 50 liter. Basreflex är känsligare än slutna lådor.

      Comment


      • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

        Uppppppppppp
        Originally posted by hanspettersson View Post
        Finns det någon lösning att få till låt title mm i MFD på en Skoda Octavia 08 med en eftermarks stereo?
        För rattknapparna har jag sett att det finns.

        Comment


        • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

          varför används 6*9 så sällan i seriösa ljudbyggen? tycker man ser mest 6,5'' `? ska köpa nya högtalare och he i hatthyllan så jag funderar på vad som är bäst av dom två?

          Comment


          • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

            Originally posted by arreman View Post
            varför används 6*9 så sällan i seriösa ljudbyggen? tycker man ser mest 6,5'' `? ska köpa nya högtalare och he i hatthyllan så jag funderar på vad som är bäst av dom två?
            För att det inte finns några speciellt bra 6x9or.

            Comment


            • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

              Man använder inte coaxialer för att de har mycket sällan något vettigt delningsfilter. Diskanten sitter mitt i högtalaren där det finns en avståndsskillnad till konen som ofta gör att det inte låter som det ska runt vissa frekvenser, assymmetriska högtalare har lättare att skapa distortion, ojämn vikt på konen bl.a.

              Länge sen jag läste om det där nu, glömt bort en del. Får gärna rätta mig om jag har fel!

              Comment


              • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                Vad använder ni för att göra rent plåten med innan ni sätter dämpmatta i tex. dörrar och under huv? är alkalisk avfettning typ HD-grön någonting man kan använda?

                Comment


                • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                  rödsprit. t-röd
                  /tycker Erik.

                  Comment


                  • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                    Tack för svaret.

                    Comment


                    • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                      Originally posted by Tv-Johan View Post
                      Vad använder ni för att göra rent plåten med innan ni sätter dämpmatta i tex. dörrar och under huv? är alkalisk avfettning typ HD-grön någonting man kan använda?
                      Broms rengöringsspray typ crc bräkleen el liknande funkar också bra.
                      "Sound by Hewi"

                      Blue eMotion by heWi

                      Comment


                      • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                        Jo nog blir det rent med brekleen, men det är rätt aggresiva saker!
                        /tycker Erik.

                        Comment


                        • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                          Finns det någonstans en instruktion hur man justerar in gain på ett korrekt/bästa sätt?

                          Comment


                          • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                            Wiechert: Går det att laga? - Ja. Måste det lagas? - Inte om du inte vill ha basen kvar, för det kommer att gå sönder mer! Så svaret är Ja här med!

                            Detta ska egentligen inte häda! Garanti kvar? Har för mig du ska använda ett hårt lim för att limma där, så typ epoxy borde fungera!

                            Tv-Johan: Detta finns det många olika åsikter om!
                            Gain Min:
                            Fördelar: Mycket liten chans för störningar, lite brus från steget
                            Nackdelar: Du måste ha en huvudenhet med stark lågnivå för att kunna få ur max effekt ur steget

                            Gain max:
                            Fördelar: Då behöver ingen huvudenhet med stark lågnivå, du kommer att kunna få ut max ur steget ändå!
                            Nackdelar: Kännsligt för störningar, brus brukar höras ur högtalarna

                            Finns säkert fler för och nackdelar!
                            Ett sätt är att vrid upp volymen på din stereo där det börjar låta illa (dista) vrid ner några snäpp, ställ sedan upp gainen på steget så det passar det övriga eller tills du tycker att det låter bra! Tada! Klart!
                            Importör / Distributör av: SP Audio, SPL Lab, Taramps
                            www.BilstereoOnline.se - Webshop - SP Audio, SPL Lab, Taramps
                            www.VinylStyling.se - Webshop - Kolfibervinyl, Toningsfilm, Solfilm på löpmeter och lite Stylingprodukter.

                            Comment


                            • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                              Funderar på ett Hertz EP4x steg till framsystemet och sedan brygga kanal 3,4till en bas.
                              Funderar på en Hertz ES250 men kommer det räcka till i en stor kombi som en Octavia?
                              Är rädd att det blir lite klent, fast är ju inte ute efter någon jorbävningsbas heller :P

                              Comment


                              • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                                Originally posted by Tv-Johan View Post
                                Finns det någonstans en instruktion hur man justerar in gain på ett korrekt/bästa sätt?
                                Löste det genom att ta fram oscilloscopet, laddade hem 50Hz 0db till usbminnet. Konstaterar att fullt ut på lågnivån (ca 2V mellan topparna) på HU inte klipper, sen skruvar jag gain på steget till punkten precis under det klipper på högtalarterminalen utan högtalare inkopplat. (Mäter till ca 80V mellan topparna)

                                Är detta rätt?

                                Comment

                                Working...
                                X