Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

    Originally posted by Hewi View Post
    Du måste inte ha ett men om du vill kunna stå och spela mkt med motorn avstängd utan att startbatteriet påverkas så är det bra , dvs du vet att det alltid finns ström till att starta. Har du lite koll på spänningen så funkar det bra utan relä också , även om du har olika batterier sammankopplade.Hur du än gör bör du underhålls ladda då och då.
    Hur är det bäst att koppla styrspänningen till skiljereläet?
    Via tändningen eller, så att reläet byter batteri när man ska starta?
    Och blir det båda batterierna vid starten då, annars ladddas ju bara det ena när man kör?

    Comment


    • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

      Antingen så sätter man en batterivakt som bryter spänningen vid ett förinställt värde eller så kopplar man relät till generatorns indikatorutgång.
      /tycker Erik.

      Comment


      • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

        Originally posted by hanspettersson View Post
        Fundering vad dessa siffror betyder i en färdig lådritning.
        F-3dB: 50.5 Hz

        Den frekvens där lådans åtegivning börjar dala och tappa tryck.
        En bilkupe kompenserar ofta för tappet, men man vill gärna att den skall ligga nedåt 45 Hz för en sub i en normalstor bil

        Qts: .54
        Vas: 54 liter
        Fs: 27 Hz

        Detta är beräkningsparametrar på aktuell högtalare

        Qtc: 1.1

        Lådans Q värde. 1.1 är ganska högt och upplevs vanligen som entonlig och bumlig bas. Helst vill man ligga nedanför 0,9 för hifi.
        /tycker Erik.

        Comment


        • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

          Halloj, jag undrar hur mycket som hänt inom utveckling av bilstereo de senaste åren.
          jag har en väldigt liknande denna bara en knapp som skiljer
          http://www.jvc.se/product.php?id=KD-R311E&catid=100055 .
          Sen har jag en pioneer från 2002 som inhandlades för ca 2500kr vet inte model det är. vad jag har förstått kostar den jag länkade till runt 500.
          så till frågan har tekniken gått framåt? är den nyare men billigare vid inköp bättre eller är äldre men dyrare bättre? kanske inte går å svara på?

          Comment


          • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

            Originally posted by Raimox View Post
            Halloj, jag undrar hur mycket som hänt inom utveckling av bilstereo de senaste åren.
            jag har en väldigt liknande denna bara en knapp som skiljer
            http://www.jvc.se/product.php?id=KD-R311E&catid=100055 .
            Sen har jag en pioneer från 2002 som inhandlades för ca 2500kr vet inte model det är. vad jag har förstått kostar den jag länkade till runt 500.
            så till frågan har tekniken gått framåt? är den nyare men billigare vid inköp bättre eller är äldre men dyrare bättre? kanske inte går å svara på?
            Har bägge två de funktionerna du vill ha i en HU? Om de har det så tror jag den äldre men dyrare är ngt bättre men som du säger är det omöjligt att svara på , speciellt när du inte skrivit vilka modeller det handlar om. Skulle gissa att bägge har iso kontakter så enklast är ju om du provar bägge så har du svaret direkt och korrekt istället.
            "Sound by Hewi"

            Blue eMotion by heWi

            Comment


            • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

              Hej

              har ett d1000 och en dls magnesium 12" bas i en 30liters sluten bandpasslåda har jag för mig det heter som jag inte tycker spelar speciellt högt och inte med nån "snärt". Kör med 33mm strömmatning (från batteriet fram) och jordning nära steget. Detta steget ska väl inte ha några problem med att driva på en 12:a fullt ut? Jag undrar ifall ni kan rekommendera vilken storlek jag behöver på kondingen. Dumt nog har jag inte kollat voltdrop vid steget när man spelar på.

              Comment


              • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                Originally posted by Robsarve View Post
                Antingen så sätter man en batterivakt som bryter spänningen vid ett förinställt värde eller så kopplar man relät till generatorns indikatorutgång.
                Smart lösning! Vart kan man få tag på en sån? Har länge klurat på det där då jag inte har nån D+ från min generator, det sköts via ett bussystem...

                Originally posted by Bagarn View Post
                Hej

                har ett d1000 och en dls magnesium 12" bas i en 30liters sluten bandpasslåda har jag för mig det heter som jag inte tycker spelar speciellt högt och inte med nån "snärt". Kör med 33mm strömmatning (från batteriet fram) och jordning nära steget. Detta steget ska väl inte ha några problem med att driva på en 12:a fullt ut? Jag undrar ifall ni kan rekommendera vilken storlek jag behöver på kondingen. Dumt nog har jag inte kollat voltdrop vid steget när man spelar på.
                Vad är det för bas? Hur är lådan avstämd? Hur sitter den monterad? En kondensator kommer troligtvis inte hjälpa, isåfall så är det bättre eller fler batterier du behöver.
                Mitt projekt: Volvo V60
                BRL - B2 & Dayton

                More to come...

                Comment


                • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                  såhär ser lådan ut i genomskärning

                  http://www.edu.nykoping.se/pp/niklas...r/bandpass.jpg

                  Dls mw12 www.music-center-france.com/foto/foto.../dls.../dls-pdf-mw10-mw12.pdf

                  Avstämning vete tusan ska ta och räkna på en ny låda för den här har suttit i en v40 där de testade massa olika typer och storlekar innan han bestämde sig för att denna lät bäst. Lådan sitter nu i min volvo 360 och spelar med basporten bakåt. Vad bör man kika på i batteriväg hade ett tudor str förut som gav bra med kräm eller är det optima gul som man ska köra på? Ett extra batteri vill jag helst klara mig utan.

                  Comment


                  • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                    Vad har du för volymer på både den slutna men även den portade lådan?
                    Samt även vilken Diameter och längd på porten

                    Får man reda på dessa faktorer så går det att räkna vilken avstämning låda har

                    Comment


                    • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                      Originally posted by Bagarn View Post
                      Avstämning vete tusan ska ta och räkna på en ny låda för den här har suttit i en v40 där de testade massa olika typer och storlekar innan han bestämde sig för att denna lät bäst. Lådan sitter nu i min volvo 360 och spelar med basporten bakåt.
                      En bandpasslåda måste ha sin port så att den sticker in i kupen, annars dämpas ljudet märkbart. Det är troligast lådplaceringen (portplaceringen) som spökar i ditt fall, jag är rätt säker på det iaf.

                      Om du gör ett nytt hål och drar upp porten genom hatthyllan istället och pluggar igen hålet där porten sitter nu, då borde det bli bättre ljud tycker jag.

                      Men visst kan det vara så att lådan ändå inte spelar likadant som i en V40, kupeutrymmet i en 360 är ju mindre.

                      Comment


                      • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                        The one n only: Okej, ska ta och kolla upp mått,volym i respektive kammare och rörstorlek/längd


                        Optima: Det skulle kunna vara ett alternativ om det inte räcker med att vända på lådan så röret får gå ut genom skidluckan.

                        Får tacka för synpunkterna jag har fått lite att testa Läste att bandpasslådan klipper en del av övre och undre registret, nog för att det var sjukt kul med lågbas när man var yngre men nu är det mer attacken och mer hårdrock som spelas

                        Comment


                        • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                          Originally posted by ChriZtoffer View Post
                          Smart lösning! Vart kan man få tag på en sån? Har länge klurat på det där då jag inte har nån D+ från min generator, det sköts via ett bussystem...
                          Det finns flera på marknaden. Den här tycker jag om för den betalar min lön.
                          http://www.sepab.se/pdf/batterifranskiljare.pdf

                          Valfri Autoexpertenbutik bör kunna ta hem den,
                          /tycker Erik.

                          Comment


                          • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                            Hejsan!
                            Jag har ett par funderingar:
                            Går det bra att använda bara en kanal på ett 2-kanals slutsteg?
                            Eller är detta skadligt på något sätt?

                            Min tanke är att driva en bas med 2 ohms resistans med ett DLS RA20, och vad jag har förstått skall det vara en högtalare med 4 ohms resistans (eller mer) för att kunna använda detta steget bryggkopplat. Är det rätt?

                            Mvh/Patrik

                            Comment


                            • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                              Det går utmärkt att bara använda ena kanalen.

                              Är det en dubbelspolig bas kan du ju dock koppla en spole till var kanal.
                              /tycker Erik.

                              Comment


                              • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                                Tackar för snabbt svar!

                                Mvh/Patrik

                                Comment

                                Working...
                                X