Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

    Hej! Jag är hyfsat ny inom billjud och har precis köpt en bas och ett slutsteg.
    Slutsteget ligger på 2000w och 1000w rms 1 ohm
    Basen ligger på 800w rms 2x2 ohm. Jag har parallellkopplat basen så den bara är på 1 ohm. Slutsteget lyser och indikerar inga fel.
    Men basen vill inte ge ifrån sig något ljud.
    Tack i förhand!

    Comment


    • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

      Siw0n, kolla om du kopplat inte har fasvänt den ena spolen.
      Jonas, Umeå

      Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
      Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

      Comment


      • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

        Originally posted by tvett View Post
        Siw0n, kolla om du kopplat inte har fasvänt den ena spolen.

        Hur menar du?. Jag kopplade + till + och - till - och fick ut 1 ohm. När jag mäter resistanten när jag spela musik så får jag 11 ohm. Även fast de inte kom ngt ljud
        Last edited by Siw0n; August 25, 2016, 06:59.

        Comment


        • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

          Hej! Ny på forumet. Tänkte höra om råd då jag inte får rätt på mitt billjud....

          Har gjort som CeveRR fast satt in ett steg också. Bilen är en peugeot expert 2016.

          Original huvudenhet som jag via högnivå kör ett slutsteg Pioneer GM3300T. Därefter monterat ett kit med 6.5or och diskanter (DLS B6.2). Följer med delningsfilter till högtalarna som också är inkopplade (högpass /lågpass) men så fort jag höjer volymen till "något högre", inte superhögt, är det nåt som klipper ljudet i 2-3 sekunder. För att sen fortsätta spela... om jag då inte sänker ljudet klipper den ljudet igen.
          Fick höra att det kunde ha att göra med att jag inte kunde ta en såkallad "fuskremote" från H-E då denna inte ger en jämn signal ut. Sagt och gjort tog jag den då från cigguttaget istället men ingen skillnad.. Har även läst att det skulle kunna ha med dålig jordning att göra men har anslutit den vid en plint som sitter i bilen där flera andra minus är anslutna i en stålbalk som går hela vägen sida till sida bakom instrumentpanel så känns inte som det heller....
          Är det huvudenheten som är felet eller vad tror ni?
          Tacksam för svar!

          Comment


          • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

            Originally posted by Siw0n View Post
            Hur menar du?. Jag kopplade + till + och - till - och fick ut 1 ohm. När jag mäter resistanten när jag spela musik så får jag 11 ohm. Även fast de inte kom ngt ljud
            Det kan vara så att den ena spolen är felkopplad/-märkt. Koppla ett 1.5V-batteri till varje spole separat och se hur konen rör sig.
            Jonas, Umeå

            Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
            Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

            Comment


            • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

              Originally posted by tvett View Post
              Det kan vara så att den ena spolen är felkopplad/-märkt. Koppla ett 1.5V-batteri till varje spole separat och se hur konen rör sig.
              Okej ska testa när jag kommer hem

              Comment


              • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                Originally posted by enförvirradnöt View Post
                Hej!

                Hoppas på att internetgudarna kan hjälpa mig med en liten fråga. Till att börja med har jag sökt med ljus och lykta i internets hörn att finna info om detta men jag har helt enklet för dålig koll på vad det egentligen är jag letar efter så jag hittar inte någon info

                Jag är egentligen ingen billjudsnörd utan vill bara ha en fungerande stereo

                Mitt problem lyder. Jag äger en Hyundai Accent GLS 2005 som det i dagsläget sitter en Clarion DB358RMP i, denna saknar allt vad moderniter heter och tänkte uppgradera mig lite.

                Svängde förbi och handlade på mig en Pioneer MVH-X380BT och iomed att jag inte hittade någon info om inkoppling och kontakter så trodde jag i min enfald att det bara var att koppla in...

                Men ICKE!

                Jag ber nu till internetgudarna att något geni förbarmar sig över mig och hjälper mig lite.

                Kontakten som kommer ut från bilen passar altså inte i den nya Pioneern, det ser i princip ut som att den skulle passa om jag roterade den 180 grader, men den fjädrande plasthaken är ivägen.

                Jag kan försöka fixa lite bilder till helgen men är i Litauen på jobb just nu.

                UPPDATERING: Efter lite mejlande hit och dit samt ännu mer googlande verkar jag kommit fram till att jag behöver en ISO-adapter. Låter detta stå kvar om någon annan har samma fråga som mig.

                puss och kram
                enförvirradnöt
                Det låter ovanligt, men inte omöjligt att den fjädrande plasthaken inte skulle vara på plats ordentligt. Såtillvida inte någon del du har valt frångår standarden.
                Men så länge du har två delar som är hyggligt nära, är mycket hämtat.
                ISOkablage jag har köpt har ibland varit tvådelade, vilket har gjort att man fått pussla för att få ihop det hela.
                Lite bilder behövs definitivt för att göra en bättre bedömning om vad man skulle våga sig på <själv> att prova.

                Bygglogg: SQW: TransFårrden

                Comment


                • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                  Originally posted by turbogubben View Post
                  Hej! Ny på forumet. Tänkte höra om råd då jag inte får rätt på mitt billjud....

                  Har gjort som CeveRR fast satt in ett steg också. Bilen är en peugeot expert 2016.

                  Original huvudenhet som jag via högnivå kör ett slutsteg Pioneer GM3300T. Därefter monterat ett kit med 6.5or och diskanter (DLS B6.2). Följer med delningsfilter till högtalarna som också är inkopplade (högpass /lågpass) men så fort jag höjer volymen till "något högre", inte superhögt, är det nåt som klipper ljudet i 2-3 sekunder. För att sen fortsätta spela... om jag då inte sänker ljudet klipper den ljudet igen.
                  Fick höra att det kunde ha att göra med att jag inte kunde ta en såkallad "fuskremote" från H-E då denna inte ger en jämn signal ut. Sagt och gjort tog jag den då från cigguttaget istället men ingen skillnad.. Har även läst att det skulle kunna ha med dålig jordning att göra men har anslutit den vid en plint som sitter i bilen där flera andra minus är anslutna i en stålbalk som går hela vägen sida till sida bakom instrumentpanel så känns inte som det heller....
                  Är det huvudenheten som är felet eller vad tror ni?
                  Tacksam för svar!

                  Tycker de förslag du fått är rimliga.
                  Dock skulle jag inte nöjt mig med att titta på jorden och tycka den ser okay ut. Du kan mäta med en DMM mellan kabelstycket som går in i stereon och en godtycklig jord för att bedöma om siffrorna avviker.
                  Det är lätt hänt med lite kabelknix eller en kass polsko, eller kabelsko ngnstans i kedjan som strular till det hela.
                  Jag hade testat en längre kabel så tidigt från stereon som möjligt (klipp å löd), direkt på - på batteriet.
                  Beter den sig precis lika då, är det definitivt inte jordproblem på utsidan stereon.

                  Bygglogg: SQW: TransFårrden

                  Comment


                  • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                    Originally posted by tvett View Post
                    Siw0n, kolla om du kopplat inte har fasvänt den ena spolen.
                    Jag kopplade med 1 1.5 V batteri. Konen rörde sig lite upp och ner när jag tog bort de. Så jag antar att de inte är basen?
                    Simon

                    Comment


                    • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                      Originally posted by zrken View Post
                      Tycker de förslag du fått är rimliga.
                      Dock skulle jag inte nöjt mig med att titta på jorden och tycka den ser okay ut. Du kan mäta med en DMM mellan kabelstycket som går in i stereon och en godtycklig jord för att bedöma om siffrorna avviker.
                      Det är lätt hänt med lite kabelknix eller en kass polsko, eller kabelsko ngnstans i kedjan som strular till det hela.
                      Jag hade testat en längre kabel så tidigt från stereon som möjligt (klipp å löd), direkt på - på batteriet.
                      Beter den sig precis lika då, är det definitivt inte jordproblem på utsidan stereon.
                      tack för ditt engagemang!

                      Frågade en polare som hjälpte mig att installera allt. Han har redan kollat jorden med DMM så känns inte som att det är problemet...

                      Fick ett annat tips för att utesluta om det är stereon eller steget som är problemet.. köra en RCA-aux rätt in i steget och spela från tex telefonen. Fungerar det så kan man ju prova köpa en omvandlare högn-lågn innan steget...

                      vad tror du/ni?? Tankar?

                      Comment


                      • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                        Originally posted by turbogubben View Post
                        tack för ditt engagemang!

                        Frågade en polare som hjälpte mig att installera allt. Han har redan kollat jorden med DMM så känns inte som att det är problemet...

                        Fick ett annat tips för att utesluta om det är stereon eller steget som är problemet.. köra en RCA-aux rätt in i steget och spela från tex telefonen. Fungerar det så kan man ju prova köpa en omvandlare högn-lågn innan steget...

                        vad tror du/ni?? Tankar?
                        Prova på, det är kan vara en väg frammåt.
                        HAde missat det var orginal HU. KAnske är någonslags protection som sätter in i org hu, om impedansen blir för hög. Vild gissning.
                        Har hört om detta snarilka problem förut, men minns inte ngn lösning.

                        Att testa steget frikopplat på aux lär absolut fungera.
                        Se lite högre upp för länk till Lpac1, som volymkontroll. Då slipper man diverse överraskningar

                        Bygglogg: SQW: TransFårrden

                        Comment


                        • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                          Originally posted by zrken View Post
                          Prova på, det är kan vara en väg frammåt.
                          HAde missat det var orginal HU. KAnske är någonslags protection som sätter in i org hu, om impedansen blir för hög. Vild gissning.
                          Har hört om detta snarilka problem förut, men minns inte ngn lösning.

                          Att testa steget frikopplat på aux lär absolut fungera.
                          Se lite högre upp för länk till Lpac1, som volymkontroll. Då slipper man diverse överraskningar
                          Ja jag tror du är rätt på det att det begränsningen sitter i stereon! Ska köpa sladdar imorgon o prova. Hmm Lpac 1... känns som att jag ska läsa den haha tack för tipset!
                          Återkommer hur det gått sen!

                          Comment


                          • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                            Originally posted by Siw0n View Post
                            Jag kopplade med 1 1.5 V batteri. Konen rörde sig lite upp och ner när jag tog bort de. Så jag antar att de inte är basen?
                            Simon
                            Gjorde du det på varje spole för sig, eller för dem tillsammans?
                            Jonas, Umeå

                            Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
                            Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

                            Comment


                            • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                              Originally posted by tvett View Post
                              Gjorde du det på varje spole för sig, eller för dem tillsammans?
                              Jag gjorde var för sig och sedan testade jag båda tillsammans

                              Comment


                              • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                                Originally posted by Siw0n View Post
                                Hej!
                                Slutsteget ligger på 2000w och 1000w rms 1 ohm
                                Basen ligger på 800w rms 2x2 ohm.
                                Låter som felet ligger någon annanstans. Vad är det för slutsteg? Hur tar du ut signalen ur huvudenheten?
                                Jonas, Umeå

                                Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
                                Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

                                Comment

                                Working...
                                X