Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

    Vet inte riktigt hur tanken är att gallret kommer se ut men det är att föredra ett så öppet galler som möjligt. Sen påverkas frekvenserna olika mycket av galler, till exempel så kan man ha relativt täta galler framför högtalare som spelar bas/mellanregister men ju högre upp i registret man kommer desto känsligare blir det. Diskanter är väldigt känsliga mot att täckas och man kan lätt tappa mycket klarhet i musiken om dem har något framför. Detta är ju såklart en tolkningsfråga och det bästa är att exprimentera

    Om tanken är att det ska täcka ungefär lika mycket som gallret på bilden så tror jag det kommer fungera helt okej, vet dock inte om du satsar på superfint ljud eller ett bra och funktionellt ljud
    http://www1.garaget.org/gallery/imag...ca6c7e4dc4.jpg

    Gla' Midsommar
    1. Murphy's Law
    If something can go wrong, it will.
    2. Murphy's Law
    If anything simply cannot go wrong, it will anyway.

    Garaget: http://www.garaget.org/Snowgubben

    Comment


    • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

      Originally posted by vwestin View Post
      Hej!
      Jag har inte byggt bilstereo på tjugo år men nu har jag fått ett återfall... Jag har en gammal splittbuss som jag tänkte sätta i lite genesis o dls i men jag vill helst att dörrsidor osv skall gå i 50-60 tals-stil. Och nu kommer frågan, om jag vill sätta ett galler över framsystemet i stil med en gammal radio. Alltså trä med urfrästa "ribbor" Kommer det att påverka spridningen av ljudet för mycket??? Är det någon som har någon erfarenhet av nåt liknande??? Jäkligt tacksam för svar...
      Fick en idé om att banddiskanter skulle kunna se lite häftigt retro ut med rätt installation.
      Några ex på banddiskanter :
      http://www.madisoundspeakerstore.com/ribbon-tweeters/
      http://www.parts-express.com/cat/twe...?kg=25431|4244
      Last edited by trop de; June 22, 2013, 04:37.
      Finns det något värre än diskant dominanta högtalare?

      Comment


      • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

        Tack för svar!!
        Tyvärr så är dom galler jag tänkte på mycket tätare... Jag får nog tänka om! Kanske nån löstagbar historia som man kan sätta dit vid behov. Det blir enkelt tidskomp och en så seriös montering som jag klarar av, men det har hänt mycket på tjugo år och jag känner mej som en nybörjare Bredbands diskanterna var coola men jag har köpt ett ur35i och ekonomin börjar bli en smula ansträngd om vi säger så

        Comment


        • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

          Hej,

          Jag behöver hjälp med att få tips om uppgradering av ljudet i min Laguna III från 2008.

          I fram- och bakdörrarna tänkte jag mig installera följande:

          Pioneer TS-E1702is
          =====================
          Maximum output power:280 Watt
          Nominal output power:60 Watt
          Impedance:4Ω

          Kan jag driva dessa högtalare med huvudenheten Pioneer MVH-350BT? Tveksamt va?

          Sedan hade det varit trevligt med någon bas. Förslag mottages tacksamt.
          Vad behöver jag för slutsteg till detta?

          Tacksam för hjälp i någon form.

          Comment


          • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

            Originally posted by perbl526 View Post
            Hej,

            Jag behöver hjälp med att få tips om uppgradering av ljudet i min Laguna III från 2008.

            I fram- och bakdörrarna tänkte jag mig installera följande:

            Pioneer TS-E1702is
            =====================
            Maximum output power:280 Watt
            Nominal output power:60 Watt
            Impedance:4Ω

            Kan jag driva dessa högtalare med huvudenheten Pioneer MVH-350BT? Tveksamt va?

            Sedan hade det varit trevligt med någon bas. Förslag mottages tacksamt.
            Vad behöver jag för slutsteg till detta?

            Tacksam för hjälp i någon form.
            Visst skulle det fungera men som du skriver är det tveksamt om det skulle bli riktigt bra då de inte har speciellt hög känslighet(88db) så de är inte direkt lättdrivna.

            Ett passande slutsteg om du vill köra allt i Pioneer skulla kunna vara GM6500 på 4x60wrms.

            Vad gäller bas så finns det så många olika lösningar där idag(t.ex små basrör att sätta under handskfacket, små aktiva att lägga under sätet, större färdigbyggda
            aktiva eller passiva att ha i bagaget, lösa element där du bygger en egen baslåda måttanpassad efter din bil osv) så du måste nog ta en funderare på vad lite mer specifikt du är ute efter och vill ha.

            Om jag vore du så hade jag innan inköp av ngt tagit kontakt med en eller flera butiker och tillsammans diskutterat fram ett komplett paket baserat på dina önskemål
            och ekonomi , det ger oftast mer för pengarna då de baserat på deras erfarenhet vet vad som funkar bra ihop som en enhet.

            Här http://www.bilstereoforum.se/forumdisplay.php?f=69 finns flertalet butiker som skulle kunna hjälpa dig.
            "Sound by Hewi"

            Blue eMotion by heWi

            Comment


            • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

              vad brukar det vara för diameter på 50kvadratskabel?
              ska fixa riktiga kebelgenomföringar på jobbet.
              Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli dum.
              "The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten."
              Facebook: husse bygger gladenwagon
              Instagram: husse_bygger_gladenwagon

              Comment


              • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                Originally posted by huSSe View Post
                vad brukar det vara för diameter på 50kvadratskabel?
                ska fixa riktiga kebelgenomföringar på jobbet.
                Det kan skilja en del, t.ex:
                Skyllermarks 50 är 14mm,
                Zealums 50 är 15mm.

                Pierre
                SEASTREAMS GARAGE


                ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

                Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

                Comment


                • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                  tack så mycket, då vet jag vad jag ska kolla
                  efter iallafall.
                  Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli dum.
                  "The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten."
                  Facebook: husse bygger gladenwagon
                  Instagram: husse_bygger_gladenwagon

                  Comment


                  • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                    Originally posted by huSSe View Post
                    tack så mycket, då vet jag vad jag ska kolla
                    efter iallafall.
                    Jag kunde ju ha skrivit "TET 14-20" också.

                    Pierre
                    SEASTREAMS GARAGE


                    ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

                    Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

                    Comment


                    • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                      Hej på er!

                      Jag har fixat lite med billjudet i bilen och känner att jag måste få svar på en fråga.

                      Jag har en Clarion huvudenhet med bara en lågnivå ut (ska bytas ut till en bättre) och billig baslåda som ändå ger bra tryck. (gillar tryck före djupbas)

                      Men frågan gäller framsystemet som är ett par dsl 424 och som hitentills varit kopplat till huvudenheten. Men nu är kopplat till ett mutant 280 som finns att köpa för 500 nytt. men jag kan inte spela nämnvärt högre, hur kommer det sig? Slutsteget ska ju lämna 2*80 och huvudenheten max 2*40 om ens det.

                      Steget är kopplat via mitt andra mutant (samma modell) som har låg lvl ut, och som driver baslådan.

                      Comment


                      • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                        Om du flyttar över lågnivåkablarna från "bassteget" så att de istället sitter i "framsystemssteget", blir det skillnad i ljudvolymen då?

                        Comment


                        • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                          Du ska kunna spela betydligt högre om högtalarna tål det ja. Din huvudenhet lämnar nog nånstans 15-20Wrms, Mutantsteget runt 80Wrms. Men hur har du ställt gain/level?
                          Mitt projekt: Volvo V60
                          BRL - B2 & Dayton

                          More to come...

                          Comment


                          • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                            Originally posted by Optima View Post
                            Om du flyttar över lågnivåkablarna från "bassteget" så att de istället sitter i "framsystemssteget", blir det skillnad i ljudvolymen då?
                            Har provat de nu, ingen skillnad dock.



                            Originally posted by ChriZtoffer View Post
                            Du ska kunna spela betydligt högre om högtalarna tål det ja. Din huvudenhet lämnar nog nånstans 15-20Wrms, Mutantsteget runt 80Wrms. Men hur har du ställt gain/level?
                            ställde in steget på ca 70-80% av gammal vana men idag så ställde jag in steget enligt rekomendationen att stalla gain på 0 och höjja tills det låer illa, vilket det alldrig gör, kan spela på högsta utan att det låter nämnvärt högt ens. så ställer ner till 29/33 och höjjer tills det låter illa, slutar på runt 70/80% av max på gainen. skulle nästan gissa på att det är huvudenheten som är bristen, sista jag byggde biljud (16 år sen) så började jag med en riktigt fin huvudenhet.

                            högtalarna ska ju klara 50wrms

                            Comment


                            • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                              Originally posted by fattaren View Post
                              Har provat de nu, ingen skillnad dock.
                              Okej, det där testet var för att utesluta eventuellt låg utsignal från det första steget. Jag tror nog också att din stereo helt enkelt ger ut för låg signal, som ChriZtoffer skriver så ska det låta betydligt högre med slutsteget jämfört med stereons egna högtalarutgångar.

                              Tar man tex 20 WRMS som utgångspunkt för stereon så bör steget i teorin kunna spela ca 6 dB högre när man vrider upp stereons volymratt ordentligt, vilket är klart hörbart högre volym.

                              Comment


                              • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                                Originally posted by Mikka View Post
                                Se över jordningen till antennen, Dom brukar vara dåliga.
                                nu ska ni få höra på nåt märkligt, inte vet jag om jag inbillade mig
                                i morse. när dörrn står öppen så är det riktigt bra mottagning men när jag
                                stängde den så hörde man inget av rockklassiker?

                                finns det nå bättre antenn, kan ju inte va min alpine 117r som är dålig?
                                nu blir det ju en sån här istället om 2 veckor. kan det vara en ide att
                                byta ny antenn kabel o antenn när jag ändå har innertaket nere?
                                Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli dum.
                                "The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten."
                                Facebook: husse bygger gladenwagon
                                Instagram: husse_bygger_gladenwagon

                                Comment

                                Working...
                                X